Thursday, June 3, 2010

makan makanan



Assalamualaikum wbt..

post arini ilmiah sikit..aku warning siap,quite boring..so pikir r 3000-10000 kali b4 bace..

lame dulu aku penah storty mory sal food tech..skg aku nak continue..memandangkan mood akademik tgh menebal sbb tgh bergelut dgn projek..

projek aku ni berkaitan dgn antioxidant..penah tgk iklan nescafe yg ade maya karin tu? maya karin cakap 'secara semulajadi, kopi mengandungi antioxidant yg baik untuk tubuh anda'..sila bace dgn nada yg betol ye..ha, lebey kurang la tuh..so nak tau ape kebaikan antioxidant?

antioxidant mampu meneutralkan free radical n peroxide..free radical n peroxide ni boley terhasil dr makanan yg kite mkn, dgn mcm2 cara..light, oxygen, heat antara faktor2 yg menyebabkan free radical n peroxide terhasil..mknn2 yg berpotensi tggi untuk menghasilkan free radical dan peroxide ni adelah fat-base food contoh cm sosej,meatball,nugget..minyak/oil pun senang nak hasilkan free radical n peroxide..free radical n peroxide ni jahat..kite x nak..deme ni boley buat kite kene cancer n banyak agi cronic disease..sebab tu kite kena ade antioxidant nih..nak lenyapkan free radical n peroxide tu..

skg ni aku tgh wat research antioxidant dalam bawang putih n lada hitam..ekceli, kebanyakan fruits n vege ade antioxidant..so banyak2 kan la mkn fruits n vege ye..pastu aku akan wat chicken ball plak..masukkan extract lada hitam n bawang putih tu dlm chicken ball..nak tgk boley x extract2 ni halang free radical n peroxide terhasil..ade r care2 cmne nak cek level of free radical n peroxide formed..

research aku ni makan mase 6 bulan..setakat ni aku baru buat extraction bawang putih..tu pun baru separuh jalan..blom dpt pon extractnye..leceh dowh buat bende alah ni..semak kepala otak aku..analysis2 yg lain aku x boley buat agi, sebab chemical yg aku order dari bulan 4 tu blom sampai agi..tapi nak settle extraction ni pon separuh mati..huhuhu..

ok, berbalik kt iklan maya karin tu tadi..statement maya tu tepat dan betol..kopi secara SEMULAJADI mmg ade antioxidant..tapi nescafe tu da xde antioxidant daaa..antioxidant ni sgt sensitif dgn heat..senang hilang..proses nak buat nescafe tu sendiri melibatkan heat treatment..so kompom2 da hilang..x bgs minum nescafe nih..byk kafein..buat jadi ketagih tu 1 hal..yg paling worse, effect otak..so kepada anda yg merupakan peminum tegar nescafe, berhati-hati di jln raya..kawan aku penah wat keje giler mase nak exam aritu..die lepak bilik aku seari seblom paper..kebetulan roomate aku xde..die bancuh skali 3 sachet nescafe kaler merah utk 1 mug..yg aku nampak, sepanjang seari semlm die dok bilik aku sampai kitorg gi jwb exam tu, ade lebey kurang 5x die bancuh..so 15 sachet die da amek dlm mase kurg 24 jam..sbb die lepak bilik aku tghari sampai keesokannye pagi kitorg exam..gilo! aku study sampai kul 3 pg jek, then tido sampai subuh..pastu sambung blk study..die mmg x tido lgsg..pas abes paper, aku balik sambung tido..die plak x bley tido..mate terbuntang je tp kepala sakit2 n badan da letih..die penat,tapi xley rest..kesan amek nescafe secara melampau..huisy, aku x brani nak buat camtu..kalau nak stay up, stay up je secara semulajadi..x dapat lama pon xpe r..janji aku x rosakkan badan aku dgn trknye..huhu..

another fact yg aku nak kabo walaupun maybe ade yg da tau, xpe r..aku nak kabo gak..cholestrol n fat x same ye kwn2..cholestrol lebey complicated dr fat in term of composition..camne cholestrol terhasil pon involve byk step..nk cite mmg payah..cholestrol ni sgt berbahaya..same mcm fat, die akan effect salur darah..boleh menyebabkan hypertension..tapi fat ni lebey senang nak buang..kalau kite exercise, berpeluh, kite akan bakar lemak2..tapi kite xkan dpt buang cholestrol cmtu..kalau seseorang tu gemuk, kite leh ckp die byk lemak..tapi cholestrol kite xley nmpk physically..org kurus pon bley ade tahap cholestrol yg tggi..so kamu2 yg perasan kurus itu, beware~~~~ =p

want some info about food? juz drop here..


daa~

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..