Friday, October 8, 2010

susah tapi tak mustahil

susah x bile kite terpaksa berpura2 senyum n happy semata2 utk naikkan semula semangat org lain?

bagi aku x susah..insyaAllah x susah..

sebab sekarang aku tgh berpura-pura kuat, pura-pura tabah n sabar..padahal dlm ati Tuhan je yg tau mcm mane down, kecewa n putus asanya aku..tapi, kalau aku down, die lagi down..kalau aku kecewa, die berganda-ganda kecewa..kalau aku putus asa, die mungkin da putus harapan..sebab tu aku x boley tunjuk down, kecewa n putus asa depan die..die perlukan external force n influence..

besar jugak ujian kali ni..tapi Allah maha mengetahui..ade la hikmah di sebalik sume ni..

program skau yg aku penah mentioned before this yg dijadualkan akan berjalan pada esok dan lusa, terpaksa dibatalkan..program skau or Selangkah Ke Alam Universiti ni adelah one of the core program for GPMS..program ni melibatkan pelajar2 sekolah menengah..pihak GPMS akan cuba dapatkan pelajar2 dari sekolah2 tertentu (pelajar bermasalah dalam pelajaran) utk dibawa ke uitm, diberi pendedahan tentang universiti dan dibimbing oleh fasilitator terlatih.. sepanjang 2 ari program, pelajar2 ni akan diberi bermacam2 input utk membimbing diorang sebelum diorang menempuh peperiksaan besar mcm SPM n PMR..

kalau ikut perancangan program kali ni, MT dah pilih 3 buah sekolah sekitar shah alam (juga tergolong dalam sekolah tercorot) utk masing2 menyumbangkan 40 org pelajar yg dirasakan bermasalah..proposal dah dibuat awal..sebelum mula sem baru lagi..awal bulan julai aritu dah buat sampai x tido malam..bajet dah siap masa bulan pose agi..proposal, borang C and bajet da anta kat hep sebelum raya..bajet dah diluluskan ari selasa lepas..modul2 dah disediakan..fasilitator dah dilatih..makanan dah ditempah..air2 kotak n mineral dah beli..dewan dah tempah..pendek kate, sume dah set up..tunggu budak2 tu datang je..tup2 semalam pagi, sekolah2 tu call n tarik diri! serentak! semua!

SPEECHLESS

semalam aku ada presentation slot terakhir pukul 5-7 petang..pagi tu aku lepak kat bilik 24 jam utk prepare slide n everything..then, din merangkap pengarah program dtg jumpa aku n bagitau masalah ni..pihak sekolah deal dgn die..seriously, aku terus x dapat fokus kat presentation n terus terkelu..sekolah tarik diri 2 hari sebelum program n sume persiapan da siap..ape pilihan yg kami ade?

mcm mane nak explain pada fasilitator2 yg dah berkobar2 nak bantu adik2? mcm mana nak deal dgn catering2 yg dah order tu? mcm mane nak explain kt MT GPMS n mcm mane nak cover balik duit beratus2 yg da abes utk beli air n prepare modul? apa nak jawab kt hep pasal program ni? mcm mane nak buat report? apa nak buat dgn bajet yg dah lulus almost rm4000??

aku tau pengarah program, din sangat2 tens..aku tau..muke die memang x boley blah langsung..selalunye die sangat happy go lucky..tapi sepanjang 2 ari ni, muke mcm org mati bini..cencurut je..aku pun susah ati n kecewa..tens yg amat jugak sebab aku ngan din sama2 usahakan benda ni..yg paling byk berusaha din la..aku hanya pembantu di belakang..tapi aku tetap ase ape yg die ase..dan aku x boley tunjuk muke cencurut depan die..die perlukan sokongan..

esok kami akan work out something..nak usahakan jugak buat sesuatu supaya usaha kami ni x sia2..kami x minta bayaran..sume kami provide..tapi kami sangat kecewa bile x dapat kerjasama pihak sekolah..mule2 da conform..last minit tarik diri..kenapa? what is the problem? even bus pun kami provide utk amek n anta student diorang..ape agi yg kurang? kami cuma nak bantu adik2 s=bangsa melayu..utk buka mata n minda diorang..nak buka peluang diorang utk same2 menjejakkan kaki ke universiti, buka minda tentang haluan masa depan..kami nak mereka rasa ape yg kami rasa sekarang bila bergelar mahasiswa mahasiswi..itu je matlamat utama kami..kami nak bantu bangsa kami..kenapa pihak sekolah x nak bantu kami??

but i know, everything happened for a reason..ada hikmah disebalik sume ni..jangan putus asa..aku akan cuba usahakan hingga ke minit2 terakhir sekalipun untuk buat sesuatu..insyaAllah..kalau niat kite betul, Allah akan bantu..amin..

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..