Monday, October 11, 2010

kita tak selalu di atas..dan kita jugak jangan selalu pandang atas..bahaya..kang burung berak!

Assalamualaikum wbt

pertanyaan sebelum meneruskan entri :
anda suka menjadi orang yang terbaik?
anda suka menjadi orang yg pertama?

kalau tanya aku, aku akan jawab aku x berpa suka..

ok2..nanti dulu..bukannye aku x bersyukur atas anugerah Tuhan..tidak! tidak sama skali..aku sangat2 bersyukur n ase teramat2 rendah diri n kerdil sebab kadang2 aku ase aku x layak pun menjadi yang terbaik or yg pertama..tapi aku tetap bersyukur..mungkin ada hikmahnya..

bukan selalu pun aku jadi yg terbaik..boleh dibilang dengan jari pun..tapi yg jarang2 tu la kadang2 memberi impak kan? kalau dah selalu sangat, kita pun dah bosan n ras x de saingan..x best kn?

ok, aku bukanlah best student pun..even dari sekolah rendah pun aku x tergolong dalam pelajar pintar..penah je masa darjah 3 aku kena rotan depan kelas sebab failed subjek bahasa inggeris..bila masuk sekolah menengah pun sama..x menonjol langsung..aku buat selamba aku jek..masa orang study, aku pun study la sebab ikut2 org..tp selalunye aku cuma siapkan homework saje..pastu ZzZzZz krooohhh kreehhh krooohhh.. yes! itu rutin aku sampai sekarang..masa sekolah menengah, sharp pukul 12 malam aku akan tido x kesah la mase tu keje dah siap ke belom siap ke..alasan yg aku gunakan "kena tido awal sebab x nak mengantok dalam kelas esok"..padahal esok dalam kelas aku jugak yg krooohhh kreeehh zZzZzZz...

eh, melalut sudah!

ok, bila masuk matrix pun sama..aku ulang perangai x senonoh berpoya-poya lalalala aku tuh n sem 1 aku kantoi..kantoi dgn teruknye beb! fuh, sia2 je 5 bulan masa tuh..tapi pastu dapatla sikit semangat n azam baru, sem 2 kaver sikit yg sem 1 punye, so dapat la jugak menyendat kat uitm nih..

kat uitm ni adelah tempat belajar yg paling lama aku stay..4 tahun..masa sekolah rendah, aku cuma sempat abeskan 3 tahun kat penang, pastu sambung agi 3 tahun kat aloq staq..masuk sekolah menengah, 3 tahun kat smksb pastu sambung 2 tahun kat mrsm pdrm..then matrix..setahun jek..so uitm mencatat nilai tertinggi..mungkin sebab lama sangat aku menyendat kt uitm ni, dapat la jugak kekadang tu jadi no1..tapi kan, x best sangat pun jadi yg terbaik ni..mula2 je aku rasa bangga sebab orang puji2, ucap tahniah sume..wah, kembang x payah nak habaq r..kembang kempis kembang kempis agi..tapi kejap je beb..pastu ko dah mula rasa pressure sebab orang ada high expectation kat ko..huk!

ok aku bagi contoh kisah n pengalaman aku la ea..tapi kalau korang rasa ape yg aku bakal tulis ni akan membuatkan korang loya n muntah hijau sbb aku mcm poyo je nak tunjuk bagus n bangga diri, sila cepat2 ubah ke channel lain ok? kalau muntah kang, jangan salahkan pihak LepakLepakResultGempak..

masa aku di sem 3, aku ada 1 subjek ni Philosophy of Science..subjek ni cuma lulus gagal je..xde gred..tapi dalam subjek ni, kite kena berdebat..sume student dalam kuliah tu kena berdebat..lecturer pilih 1 ari, pastu arrange 1 kumpulan 4 org..pastu match2 kan kumpulan A lawan kumpulan B, kumpulan C lawan kumpulan K dan seterusnya..serentak tapi kat kelas yg lain2..so masa tu ada dalam lebih kurang 116 org kalau x salah aku..bila dah settle debat tuh, rupa2nya lecturer aku tu akan pilih 8 orang yg terbaik utk premier debate pulak..maksudnya 4 orang 1 kumpulan la..so ada 2 kumpulan..berdebat la 2 kumpulan nih..n u know what, dalam lapan org tuh, aku ranking pertama..means, dalam 116 org tu jugak aku ranking pertama..apakah??????????? mula2 terkezot berok bila lecturer tu call n soh prepare for premier debate..tapi bile kawan2 puji n say congratz sume, tetibe kembang n jadi semangat..tapi bila org mula letak high expectation kat aku utk premier debate, aku mula CUAK! cuak yg teramat sampai aku menangis masa prepare text n cari info..menangis kaw2 punye r..n masa debat tu sendiri, aku telah spoilkan group aku..see?????? dah kata aku x layak..tapi nasib baik lah kemenangan tetap pada kami..

dan masa aku sem 4, aku terpilih agi untuk pegi sabah..wakil uitm utk oral competition..aku terpilih sebab aku masuk debat tu la..nampak x kesinambungan die? pastu masa kat sana, cabut2 undi nak tengok no giliran, pehhhhhh memang x boley blah bila aku dapat no1..cis cis dan cis lagi..menggeletaq lutut weyh..terus lupe sume text2 yg da apal..pucat lesi kt depan tuh..sikit agi nak kena kencing manis..adoi..so, sonok ke jadi yg pertama????

kawan2 aku kat sini kebanyakannye anggap aku bagus dalam presentation..aku x tau la sbb slalu kalau aku present, aku mane boley tgk aku present bagus ke x..org je la yg boley tgk..so, tiap2 kali ada presentation by group, nah! diorang akan soh aku present..diorang sanggup x tido malam cari info n buat slide tapi x nak present..n op kos high expectation on me..yela, kekadang tu mungkin hari kite, so kite terbuat yg bagus..tapi ada jugak hari2 yg kite sendiri x dapat perform..but people only wanna see the best from us..because they already set their mind "tiqah terror present"..so they expect no mistake from me..wah! sangat susah lo itu macam..itu pressure aa macam ketok2 wa punya kapla..

ingatlah, sehebat mana pun kita, kita tetap x terlepas dari buat salah..kita tetap manusia biasa yg memang sentiasa melakukan kesalahan..tapi beza kita dengan kite2 yang lain adelah, cara kita handle kesalahan tu n make sure it will never ever happen again..belajar dari kesilapan n improve ourself..

mcm tu jugak dengan orang lain..bila kita nampak seseorang tu mcm hebat, jangan lah kita sentiasa harapkan yg hebat2 dari dia..sebab, kalau sekali dia buat salah, kita akan cakap "alah, xde la bagus sangat pun rupanya"..so disitu dah tambah 1 dosa mengutuk.. x baik tau..dosa banyak masuk api neraka..

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..