Tuesday, October 12, 2010

inovation invension n design 2010

Assalamualaikum wbt..

malam tadi aku tido lambat..jangan tanya sebab ape..sebabnye mestilah bukan sebab aku study..giler kalau aku stay up utk study..mestila sebab bersuka ria..kan dah kate aku kuat berpoya-poya..so pagi tadi aku bangun lambat..pukul 10..tu pun sebab iera call ajak pegi IID..IID stand for inovation, invention n design..pertandingan reka cipta la senang cite..ramai jugak membe aku yg join..so iera ajak pegi tengok n support..aku x join competition nih..kan dah kate aku bukan pelajar cemerlang..

so aku yg memang agak lapar terus je bangun n siap2 nak gi dewan annex..sebab kat sane kawan2 aku yg masuk diorang produce food product..so boley la rasa2 a.k.a melantak sekali..memang malang r diorang dapat guest cam aku sebab aku x main r rasa sikit2 sepotong2..aku terus melantak seketul seketul sampai kenyang..dok lama2 kat booth yg ada produk yg sedap2 pastu buat2 tanya macam2 soklan pastu sambil2 menyuap tanpa henti.. masa pegi lapa, masa balik, dah kenyang..burp!

ok, ni aku nak share sikit antara produk yang aku ysha n explore..aku more to food product ek..sebab aku ade knowledge sikit kt bahagian tu..kalau aku pegi booth electronic ke, computer system ke, kompom bengong terus..melopong je x ley kate apa..

antara product yg aku tengok:

1. gulai tempoyak paste
diorang buat macam paste tomyam tuh..tapi ni paste utk gulai tempoyak..sume dah ade kat dalam tuh..serai, cili, daun ape ntah yg bagi bau tu, garam, kunyit n etc..pastu die pack dalam botol mcm botol jem tuh..so kalau org nak masak gulai tempoyak, orang beli jek paste tuh pastu tambah air sikit n boil..then tambah la ikan..dah siap boley makan..aku rasa tadi..komen aku ialah, rasa dia x macam tempoyak but more to fresh durian..xtau nape aku rasa mcm tuh..rasa mcm makan buah durian campur air..hmmm...tapi bile makan dgn ikan, ok lah jugak..n satu agi, diorang kate kos per bottle rm7.50..so kalau nak jual, mesti r agi mahal kan? ntah2 jadi rm10..tapi selalunye producer akan amek untung 50%-100%..maksudnye mahal giler la kan?? so camne nak masuk pasaran? orang suka tapi x mampu beli..produk tempatan should be cheaper la kan..

2. yoyoyan
ni powdered bubur durian..ni aku puji sebab rasa durian tu sangat fresh even dah banyak involve heat treatment n processing..x jejas langsung rasa dia..aku sangat suka sebab nak buat bubur durian secara manual memang agak melecehkan..so dengan adanye produk ni kat pasaran, bancuh je tepung tu dengan air n dah boley terus makan..

3. spy otak lekor
ni adelah produk gabungan keropok lekor n otak2..salah satu favourite aku jugak sebab memang sedap n kena sangat gandingan otak2 n keropok lekor tuh..n aku ni jugak peminat ikan..so memang la suka..ni produk kawan2 aku..dulu masa pertandingan peringkat batch saje, produk diorang banyak kelemahan..keras bila sejuk..tapi yg ni memang banyak improved..sedap, lembut..pastu nak makan x payah cicah sos cili dah sebab filling die ade cili paste yg dah bagi rasa pedas sikit..good!

4.papermint tea
ni air macam air teh tapi die gantikan tea leaves dengan papermint leaves..cara pemprosesan ade dua iaitu rosted n dried..good idea tapi sampai skg pun aku masih x paham mcm mana diorang or any other produk kat pasaran boley claim diorang punye produk tu adalah teh sedangkan sekeping daun teh pun xde..sedangkan, daun tu adelah nama teh, thats why nama air tu jadi air teh..kalau x guna daun teh, patutnye x boley claim air teh..macam jugak ice cream..kena contain some amount of fat baru boley claim it as ice cream..kalau x, kena tukar nama..hmm..

5.daun kesum sosej
yang ni pun aku suke sebab diorang apply kaum kesum which is one of tradisional herbs ke dalam western product..tapi sebab utama guna daun kesum is that, utk delaying the deterioration of the sosej..ok, sosej ni dibuat dari ayam..daging ayam ni banyak fat..fat ni sangat mudah teroksida..bila teroksida, toksid compound akan terhasil yg dinamakan hydroperoxide or free radical..akan bagi kesan pada kesihatan kita..so daun kesum ni act as antioxidant yang akan mengelakkan fat tu teroksida.. lagipun, daun kesum ni ade special aroma n taste..so die bagi kelainan pada rasa sosej tu sendiri..n bile aku makan sosej yg ade daun kesum dgn sosej yg xde daun kesum, ade beza jugak dari segi texture..yg ade daun kesum lebih kenyal n lembut..

6.pumpkin flakes
kita biasa dengan corn flakes kan? sekarang kite guna pumpkin pulak utk buat flakes..banyak sebenarnye kebaikan pumpkin ni..ade banyak vitamin A, fiber, n macam2 agi..n sedap flakes yg diorang buat nih..

ok ni antaranye la..banyak yg aku rasa tapi dah x larat nak membebel..nanti la bila datang rajin aku cite agi..tapi masalahnye aku ni pemalas..

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..