Saturday, September 10, 2011

HOW TO GET EMPLOYED? (nak tips mudah dapat kerja?)


assalamualaikum

tajuk nak gempak je dalam english. tapi post tak mampu pun nak fully english. ceyh!

alhamdulillah, aku dah dapat offer for a new job. alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah! sume tu dari Allah.

bukan niat aku nak bermegah dengan apa yang aku dapat. aku ikhlas cuma nak berkongsi jalan je. sebab ramai jugak kawan-kawan aku yang tanya. from all that questions, aku rasa insyaAllah aku boleh bantu sikit-sikit orang lain yang baca blog ni, berdasarkan pengalaman aku.

tapi kena ingat, semua terletak di tangan Allah swt. kita cuma berusaha je. sungguh aku bukanlah hebat!

meh aku cite sikit rentetan perjalanan mencari pekerjaan yang aku lalui. disebabkan aku tak lagi berkhidmat kat tempat keje lama, aku pun bertungkus lumus cari keje lain dan aku banyak fokus kat area Klang Valley. sebab dekat dengan rumah, dan peluang pekerjaan pun banyak. macam jugak orang lain, aku usha jobstreet la kan untuk tengok vacancy yang available. disamping tu, ade jugak kawan-kawan yang suggest certain company yang diorang tau ade vacancy. DAN aku jugak ade search kat google 'food company at port klang' contoh la kalau aku nak fokus kat Port Klang.

dari sume sumber di atas, aku pun hantarlah resume. pada 7 September aritu, aku dapat call from 1 of the company yang sangatlah aku idam-idamkan. nape? sebab DEKAT GILER dengan rumah aku. company tu kat Klang je and takes bout 10 minutes by car from my house. so memang la aku tunggu sangat dapat call dari company tu. die call and soh datang for an interview ON THAT DAY! sebab aku pun free hari tu, aku setuju je lah. selang beberapa jam kemudian, aku dapat lagi 1 call dari lagi 1 company kat Westport, pun soh datang interview keesokan harinya.

so petang tu aku pegi main office company pertama tadi dan terjadilah sesi temuduga bersama 2 orang panel (malay) lebih kurang 45 minit.

keesokannya (8 September) aku pegi pulak interview kat company ke-2 tu dan berlangsunglah temuduga bersama 2 orang panel (chinese) selama kira-kira 30 minit.

balik je dari interview ke-2, aku terima email dari lagi 1 company yang minta aku isi application form dan email diorang semula secepat mungkin untuk tetapkan sesi temuduga. company ni pun kat Klang jugak. aku pun semangatlah print application form tu dan isi tapi tak email semula lagi sebab tak sempat lagi nak scan.

pada hari yang sama jugak petang sikit, aku dapat another 1 call from another 1 company yang nak arrange time for interview lagi.

dan keempat-empat company yang call tu bukanlah calang-calang company. semua orang mesti kenal tapi tak perlulah tulis sini atas sebab privacy company tersebut.

keesokannya pulak (9 September), aku dapat call dari company ke-2 aku pegi interview kat Westport tu yang nak offer aku. tapi disebabkan masa tu aku rasa nak pikir dulu, die bagi tempoh 4 jam untuk aku pikir dan call die semula untuk bagi keputusan. tak lama lepas tu, company pertama yang aku pegi interview, company yang aku idam-idamkan tu pun call dan bagi jugak offer. then aku bagitau la yang ade company lain dah offer aku tapi company tu sungguh-sungguh soh aku accept offer diorang and reject the first offer tu. macam-macam benefit yang die tawarkan masa tu kat aku. so aku pun decide la untuk reject the first offer and go on with the second offer. memang pun aku nak situ sebenarnye sebab sangat convenient.

bile aku accept je offer tu, automatically aku kena reject lain-lain panggilan interview yang aku dapat. tawakal je la dan berharap keputusan yang dibuat ni betul.

ok tu je la rentetan perjalanan cari pekerjaan. jujurnya, dalam masa seminggu je (hantar resume dan dipanggil interview) aku cari kerja, aku dah dapat offer. alhamdulillah again.

seperti mana yang aku share dengan kawan-kawan aku, macam tu jugak la yang aku nak share kat sini.

1. resume kena gempak

macam mana nak buat resume gempak? penglibatan dan pencapaian pun kena lah gempak. buat adik-adik yang masih menuntut, aktifkan lah diri anda. trust me, it's VERY IMPORTANT! tu menunjukkan yang anda multitasker dan berkebolehan. masuk kelab or persatuan, join program-program selain akademik, lagi bagus kalau jadi orang kuat program or persatuan. tapi aktif pun, result kena maintain bagus. 3.0 above is the best. kalau 3.5 above lagi lah terbaik. cuba maintain. cubaaa jugak!
bile pencapaian and penglibatan dah banyak, buat resume dengan proper. kalau tak reti buat resume, GOOGLE SEARCH THE RIGHT WAY TO WRITE RESUME OR CV. berlambak resume gempak anda akan temui. yang utama, GAMBAR ATTACHED KAT RESUME HARUSLAH FORMAL! GAMBAR PASPORT. BUKAN GAMBAR POSING ADE PEACE KE TANDUK KE. take it official ok?

2. improve your english

if u can speak fluently in english, u r one of the wanted candidate. trust me this. bukan nak mengagungkan bahasa penjajah, tapi untuk improve diri. tak susah nak improve english anda. caranya, speak! speak! speak! speak in english. that's the only way. mula-mula nak bercakap, memang rasa susah dan segan takut salah itu salah ini. tapi once u try and speak, u will also try to find the right grammar and the right sentence to use. bukak utube and learn. sekarang ni guys, sume di hujung jari la. berjam ngadap fb, luangkan sikit masa untuk learning process jugak, tak susah kan?

3. confident!!!!

ni masa sesi temuduga. keyakinan sangat lah penting. sangat sangat penting. gemuruh tu normal. but control it and DELIVER. sebagai muslim, banyakkan selawat. boleh hilangkan rasa gemuruh. amalkan jugak bacaan doa untuk tenangkan hati. tak tau doa apa? again, GOOGLE SEARCH~~~~~.

4. think fast

kekadang penemuduga akan tanya soalan yang memerlukan kita berfikir like "what u see yourself in 3 years from now?". "how can u relate our company with your mission in career?". hah! kalau dapat soalan camni dan anda dok "errr...hmmm..jap ek nak pikir..jap jap..err...ade talian hayat tak?" memang la fail! kena pikir cepat dan jawab jangan biar diorang tunggu lama. selewatnye jawab dalam masa 5 saat lepas soalan diajukan. ni tak main-main ni. INI SERIOUS.

5. expected salary

tak perlu takut nak minta gaji tinggi. if u think u deserve it, then ask for it! kalau dah anda pelajar cemerlang, sangat aktif dan produktif, berkebolehan, jadi anda layak mendapat gaji yang tinggi kan? dengan syarat, mase interview anda haruslah menunjukkan ciri ciri terbaik anda yang membuatkan penemuduga berasa sangat serba salah untuk reject anda walaupun gaji yang ada minta tu tinggi. base on my experience, if they really want u, they will try to give what u want. kalau tak mampu nak bagi sebanyak yang anda minta pun, diorang akan cuba bagi yang hampir dengan permintaan anda. KALAU DIORANG BETUL-BETUL NAK ANDA. jadi anda kena buat sampai diorang betul-betul nak anda, then u can demand on salary part. tapi pun kena la beragak. dah kalau anda fresh graduate yang takde pengalaman langsung pastu result pun ala kadar then nak minta gaji macam manager, lupekan jelah!

6. penampilan

berpakaian kemas dan formal. bagi nampak sangat sofistikated dan profesional. tapi takyah la sampai nak mendongak langit segala bagai tu. relex sudah. asalkan kemas dan formal la ye.

7. bersedia mental dan fizikal

bersedia dari segi (1) diri (2) dokumen yang diperlukan (3) masa.
jangan datang lambat! sediakan sume dokumen yang perlu seperti gambar, salinan sijil-sijil, original sijil-sijil, resume etc.




yang paling utama
MINTA PADA ALLAH. BERDOA SUNGGUH SUNGGUH. HANYA DIA YANG MENGIZINKAN SESUATU ITU TERJADI. KALAU GAGAL, JANGAN SALAHKAN TAKDIR. SESUNGGUNYA, PEKERJAAN ITU BUKANLAH YANG TERBAIK UNTUK ANDA

sekian, assalamualaikum


No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..