Wednesday, April 6, 2011

ShangHai Tour..best!


Assalamualaikum wahai pembaca-pembaca yang dirahmati Allah sekalian.

entah kenapa mood nak menulis tu dah makin berkurang sekarang. more to blogwalking without update in my own belogsepot.

patutnye semalam aku dah boleh nak update pasal Shanghai, but as i said, malas punyer pasal. so sekarang baru nak buat.

so update ni sangat lah panjang sebab percutian 4 hari 3 malam, biase la kan. kalau rase malas pun nak bace, it's ok. layan gambo je ler yer.

i went to Shanghai with my mother. yup hanya berdua. pagi around 9 am we took a taxi from JU. not really a taxi la. actually xifu (panggilan for worker in my dormitory) yang anta kitorang ke railway station. he's not a taxi driver, but most of international students will ask him to send them anywhere they want and pay him. kire macam keje sambilan la. so die hantar aku dengan mak aku ke railway station Wuxi. aku bayar RMB 40, instead of RMD 60 for common taxi. Mohamed ikut same, sebab die nak tolong angkat beg. Allah je yang boleh balas sume jasa baik die. banyak sangat dah die tolong aku. Thanks a lot Mohamed!! and memang pun beg aku sangat banyak and heavy. i got 2 big bags, i medium-size bag, 2 bag packs and my own sling bag. so just imagine.

then from Wuxi railway station, i took bullet train to Shanghai which cost me RMB 61 (RM 30). sampai je kat shanghai, aku cari teksi untuk pegi ke hotel. aku sendiri pun tak sure kat mane hotel tu. jauh ke dekat ke. walaupun aku tau teksi kat shanghai really really expensive, but i had no choice. pas process tawar menawar yang macam ayam dengan itik bercakap *since my mandarin is not really good*, dapatlah murah sikit tapi still la really expensive. from railway station yang lebih kurang 20 minit je nak ke hotel, cost me RMB 100!! bengong punyer teksi. without meter ok!huh!

aku stay kat Kai En Hotel, Xianggang road. the price was RMB 188 per night. so for me, total price was RMB 564 for 3 nights. that's the cheaper hotel i could find in Shanghai. most of them, more than RMB 200 per night. and the hotel was comfortable enough. i took economic room which has no window. suitable for cold weather. with 2 single beds and other stuffs. except for internet access, the rest were good.





pas solat, aku dengan mak pun kuar la cari makanan. and muslim restaurant that i found, just near the hotel. tak susah dan tak jauh pun. jalan sikit dah jumpe. pas makan, balik hotel semula tido sebab sangat la penat mengangkut beg-beg yang berat tu. malam lepas isyak baru keluar jalan ke Bund and Nanjing Road.





this 2 are the must-go places when u are in Shanghai. tak caye? search la kat tenet. kompom dua tempat ni ade punyer. aku dengan mak aku tangkap gambar nite view. siyes lawa + cantik + amazing + awsome + great + mabeles dan yang sewaktu dengannye.

sangat moden at one sight





and sangat meriah with old europe architecture *betoi ke eja ni?* on the other sight.





manusia-manusia pun ramai dow. so malam tu pas lepak kejap kat Bund, we went to Nanjing Road.





kat Nanjing Road, sempat beli lagi hand made handbag yang berharga RMB 180 untuk my mum. memang cantik and rare. jalan punyer jalan terserempak dengan chinese muslim yang jual kambing bakar. rezeki seyh. kat Wuxi takde!








so aku dengan mak melahap tak hengat la. amek sorang 10 batang, price for each was RMB 2.50. quite expensive la but its a must anyway! how can i missed it? no way!haha =D





lepas melantak, terus balik sambung tido lagi.


hari ke-2, pagi tak pagi sangat la around 11 lepas makan kat nearby muslim reataurant, we went to the Bund again. But for that day, it's gloomy and cloudy. temperature drop to 10 degree. banyak view yang tak nampak. luckly we went out that first nite, kalau tak, tak dapat la snap view cun-cun dah.








so berjalan lagi kat Nanjing Road, jumpe lagi handbag cun. and this time, only RMB 30 each! vely cheap ooo. mak aku hangkut 2 biji. beads handbag.





after that, we took a Big Bus Tours to go around Shanghai.








This bus cost me RMB 100 for each person. the duration of riding is 24 hours. hop-on hop-off bus. bas ni akan melalui jalan-jalan tertentu kat shanghai city and will stop at all interesting places. so kalau kite nak turun kat tempat-tempat best tu, anytime je then continue back our journey by just take another bus from the same company yang akan sentiasa lalu kat situ. amazing rite? kat Malaysia macam takde je.


























by using this bus, i went to The Bund, Yu Garden, Shanghai Museum, XinTian Di, People's Square, Art Museum, Jade Buddha Temple, Jing'An Temple, Oriental Pearl Tower, World Financial Centre, and River Cruise. all this are the famous places in Shanghai. but some places like tower, garden and temple, if u wanna go in, u have to pay fee. not included in RMB 100 for the bus riding. and also, during our riding in the bus, there's headphone provided for us to hear all the explanation about all destinations. so no need travel agent rite? puas la dok dalam bus to sampai ke petang sebab banyak tempat die pegi.

abes ronda, makan then balik hotel rehat-rehat. lagipun for this second day, cuaca tak bagus sangat. malam sangat la sejuk. stay in the room was the best option.


third day, again we went out a bit late. hujan pulak haritu.











so we took that Big Bus Tours again since our duration for 24 hours not yet finish.





lepas habis se'round', jalan balik hotel. before that, singgah makan dulu. tokey kat muslim restaurant ni very friendly. aku cakap jugak mandarin sikit-sikit yang tau nak melayan die berborak. best jugak. buat aku excited nak expertkan mandarin aku. die puji shawl aku la, inner shawl aku la, tudung mak aku la, beg yang mak aku beli la. pas aku gitau tudung yang mak aku pakai tu mak aku jahit sendiri, boleh pulak die minta satu? then mak aku pun bagi la satu and aku pun sedekah 1 inner shawl aku kat die. punyer la excited. dan-dan tu pakai. aku dengan mak aku pun happy sangat (^^). before balik, sempat gak aku tapau sebungkus kambing goreng pedas. sedap wei!!!!




malamnye, aku dengan mak aku tido awal.


fourth day, pukul 5 lebih bangun solat subuh then terus stay kemas-kemas beg and barang-barang. dalam pukul 7 am kitorang check out. dah settle, aku kuar cari teksi untuk ke Pudong feijichang (Pudong Airport). jauh jugak, around 1 hour baru sampai and tambang teksi, RMB 200. mahal kan?kan?kan? bagi aku mahal! cet!






then pukul 11 am bergerakla flight MAS MH387 ke KLIA. dalam flight, aku dengan mak aku dok paling belakang, near pantry la kan. best woo! pramugara ngorat aku eh aku yang ngorat pramugara.

pramugari and pramugara mostly melayu, bile nampak orang melayu deme suke la. belum fly agi, sorang pramugara dah dok sebelah aku borak-borak. mase tu flight aku delay. patut fly around 10.15. tapi kesesakan trafik kat udara, kena delay. sementara delay tu la dok borak-borak. cite pasal china, cite pasal praktikal aku. aku ade gitau kat die yang aku baru je habis belajar bile balik Malaysia ni and insyaAllah akan graduate tahun ni, habis sume pramugari pramugara lain dapat tau and said congrates kat aku. kembang seyh!!!!!!! lepas tu, die bagi banyak gile salted peanut untuk kudap-kudap aku dengan mak aku. kat orang lain die tak bagi. kejap-kejap datang tanye aku nak minum ape-ape ke, nak makan ape-ape ke. bile die tengok aku baca novel, die pasangkan lampu kat aku. memang perkhidmatan terbaik! i loike~ =D

so itulah saje cite kat Shanghai sampai aku selamat mendarat kat KLIA. tengok tempat orang memang best. best sangat. pegilah melancong! (^^)



::salam::

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..