Monday, April 25, 2011

obesiti pelajar..salah makanan ke?


yeah tambah lagi 1 entri untuk harini dan entri kali ni sangat berilmiah + skema badut. caya lah tiqah!

ehem ehem *clear my throat*

Assalamualaikum wbt

salam 1 malaysia. =D

tengok berita tadi, ade isu pasal obesiti di kalangan pelajar sekolah.

nak tangani masalah ni, kementerian nak melarang sesetengah jenis makanan yang dipercayai menyumbang kepada masalah obesiti ni.

contoh makanan:-
- nasi lemak
- junk foods
- burger dan adik beradiknya
- minuman bergas

dan penjaja makanan di luar kawasan sekolah pun harus dipantau supaya tak menjual secara berleluasa makanan-makanan yang ditulis kat atas ni.

ok! langkah yang bijak.

tapi kan, meh aku imbas balik zaman primary school aku dulu.

well, aku dulu kurus dan sihat. aku tak mengantuk dalam kelas, aku takde masalah obesiti, aku cergas giler. sihat dan kuat la bak kate tivi.

tapi, aku pun macam budak-budak yang lain. aku sukeee junk food. almost every morning aku makan nasi lemak yang jual kat kantin sekolah. before i went to school, my mom prepared breakfast and she make sure i'll take it. dan menu sarapan pagi mak aku selalunya quite heavy like me goreng, nasi goreng, kuew teow goreng, goreng pisang beserta air milo panas.

tapi after school aku jarang la beli makanan yang dijaja kat luar kawasan sekolah sebab i used school bus yang dah ready tunggu kat luar pagar mase bell tamat sesi sekolah tu bunyi. aku terus lari laju-laju angkat kain sekolah paras lutut kejar nak masuk bas takut tak dapat seat. mane lah sempat nak beli kudap-kudap?

so back to the point. aku makan nasi lemak, aku makan heavy meal, aku makan jugak junk foods, but i am not obes!

WHY?

because i used everything i took. i used them up! i ate burger, then i ran nak kejar bas balik sekolah, so i used up all the fats. i ate nasi lemak in the morning, then during break time, aku melompat-lompat kat padang sekolah. yeah i ate junk food, tapi memang sejak kecik aku dah dibiasekan bawa air masak ke sekolah, jadinye aku tak beli air manis la. which we knew air yang orang jual tu air paip! air tak masak puunnnn. banyak kuman banyak cacing and yet we still pay for it? boley dapat for free what? tadah je la air paip kat singki kantin sekolah tu.

what i can see from primary students nowadays are...

mak bapak push suruh study study study bagai nak giler padahal budak tu baru darjah 3. pagi sampai tengahari pegi sekolah, petang pegi kelas piano la, ballet la, taekwondo [ok la jugak sebab sejenis senaman jugak], malam pegi tuisyen sampai pukul 10. balik tuisyen penat nak mampus terus tertido homework tak siap badan penat. esok bangun pagi pegi sekolah, mengulor!

i used to be a tutor kat pusat tuisyen and aku kesiaaannn sangat kat bebudak tu sebenarnye. kekadang baru darjah 1. ade gak student-student tu ngadu kat aku.

"teacher, got so many homework la. im tired!"
" teacher please don't give another homework."
"sorry teacher i didn't have time to finish my homework."

then aku jawab

"tell ur parents don't send u here. i need to finish my silibus, then i need to give u homework la. if not, sir will scold me" *sir refer to my bos*

jahat tak jawapan aku? tapi sebenarnye aku kesian ngan diorang.

mase aku umur cam diorang, balik je sekolah, aku makan kenyang-kenyang lepas tu buat homework cepat-cepat bagi siap lepas tu terus pegi main kat padang. main lumba beskal, main nyorok-nyorok, main acilut, main kejar-kejar-kalau-kena-sentuh-die-jadi-pulak, main zeropoint, main rumah-rumah kat tiang-tiang bentuk empat segi. macam-macam lah main! berpeluh tak hengat la mase tuh.

kalau dah hari-hari mandi peluh, boleh obes ke?

budak sekarang tak main macam aku main. mak bapak terlalu taksub dengan buku.
makan study makan study = gemok.


renung-renungkan dan selamat beramal =)

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..