Thursday, March 24, 2011

salah ke? help me please~

saje nak tanye sebab nak tau..
salah ke kalau fesyen-fesyen hijab sekarang ni berleluasa?
sekaligus menarik ramai wanita-wanita islam untuk berhijab?
salah ke kalau fesyen berhijab tu yang jadi pendorong untuk wanita islam berhijab, sedangkan sebenarnye sebelum wujud fesyen-fesyen hijab yang macam-macam ni, diorang tak rase nak berhijab pun..
salah ke ha?
bukan ape, sebab aku ade gak baca-baca dalam belog-belog orang. ada yang ok ada yang tak ok. ada yang kate wanita sekarang tak ikhlas pakai hijab. diorang berhijab sebab ikut fesyen je. tak bagus tak bagus.
tapi penah jugak aku baca, lebih kurang camni la
A: i belum ready nak pakai tudung. kalau orang paksa pun i pakai tak ikhlas buat apa?
B: nak tunggu ikhlas and ready ntah sampai bila. ni bukan option. ni kewajipan. ikhlas ke tak, kalau dah wajib tu, kena la pakai. lama-lama jadi kebiasaan ikhlas la jadinye
tapi keadaan sekarang dengan wujudnye fesyen-fesyen hijab
B: alah minah-minah tu bukannya ikhlas pun pakai tudung. ikut trend je tu. fesyen la konon.
dapat tak ape aku cube sampaikan?
kenape mesti negatif kan setiap perkara? tak boleh ke kalau...
B: sekarang ni banyak fesyen best-best hijab. boleh jadi motivasi untuk pompuan free hair pakai tudung kan?
jangan lah cakap pasal ikhlas dalam hal kewajipan. yes itu wajib, kena buat suka atau tak. kalau tanye aku, aku akan cakap benda yang same macam banyak orang cakap "tak salah nak berfesyen. tapi berpada-pada. jangan sampai melanggar syariat. cuba amek positive part dari tiap-tiap sesuatu. kita yang tentukan keadaan tu baik or tak untuk kita sebab kite yang pilih dan mencorakkannya."
macam la jugak dulu penah timbul isu lagu nasyid dalam diskusi ngan ustazah aku, mase tu aku sem 2 kot.
ustazah aku tanye
"ape pendapat kamu semua pasal lagu-lagu nasyid zaman sekarang? banyak ke arah kecintaan pada manusia. rindu kekasih. macam lagu inteam Kasih Kekasih etc"
pendapat dari salah sorang student "tak berapa bagusla camtu sebab boleh menjurus ke arah maksiat. nanti orang ingat islam ni menggalakkan cinta sebelum kawin"
tapi bagi aku "positive side, dalam lagu-lagu tu ajar macam mane kite boleh salurkan perasaan cinta sesama manusia tu dengan cara yang baik. macam mana cara jage batas pergaulan untuk pasangan yang mempunyai perasaan cinta pada satu sama lain. better than lagu-lagu lain berkisar pasal cinta sesama manusia tapi langsung tak terapkan ciri-ciri islam dalam pergaulan. siap rindu dendam ape bende sume tu. and, aku rase dengan wujudnye lagu-lagu nasyid gitu, boleh tarik lagi ramai remaja untuk dengar nasyid. better than diorang langsung tak layan nasyid, dok layan rock kapak tangkap cintan."
point utama entry ni nak tau pendapat pasal fesyen hijab =)
aku bukan ustazah, bukan jugak orang yang penuh ilmu di dada. ni cuma pandangan peribadi. right me if i'm wrong.
salam.

4 comments:

picairin said...

nak bagi pendapat jugak la...lama tak menempek kat blog kwn ku yg comei neh... hehe...my opinion... xsalah nak berfesyen.. yg penting tujuannya.. sb nak cantek ka??? sb nak tutup aurat ka?? nak cantek tu plak kena tgk... sampai tahap tabarruj tak... lalu jak sampai buat orang pandang 2 kali...tu dah masuk dalam berlebih-lebih... pasal niat tu plak.. niat tu boleh berubah-ubah... awal pakai mungkin nak ikut fesyen.. but then later... siapa tahu kemudian niat itu bertukar kepada kerana ALLAH...=)tu pun kalu sempat niat tu bertukar dan meninggal dalam keadaan husnul khotimah...=) hanya pendapat insan cetek ilmu.. tepuk dada tanya iman~

tqah said...

ya itu dia cik pqah telah mula bersuara..hahaha..yes betoi mane tau lama2 jadi ikhlas sbb nak tutup aurat kan? kena paham gak pompuan yang free hair susah sangat nak istiqamah pakai tudung..slalunye on of..kalau dengan cara ni boley bantu, ape salahnye kan?

picairin said...

tapi for me la... pendekatan iman tu kena terap 1st... pemakaian tudung akan datang sendiri kemudian..insyaALLAH...ni pendapat peribadi la... xda kaitan yang hidup atau yang mati..hehe...

tqah said...

ye betui..tapi manusia ni kan macam2..ade yang senang, ade yang susah..untuk yang susah nak terima klau guna penerapan iman, maybe cara ni boley..doakan lama2 diorang pakai tudung bukan sbb fesyen semata-mata..

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..