Wednesday, March 9, 2011

good side of 'bad' foods

Assalamualaikum wbt..selamat tengah ari u alls..dah lunch? sedap? mak masak ape la kat rumah tu ye..rindunyeee nak melahap kat rumah..
so today i wanna share something about coffee.
selalu dengar pasal keburukan kopi je kan? so why not, today we discover the good side of this 'bad' drinks?


i like coffee. yes i do. very much actually. but my mother can't take it, she will get cough or headache if she take some, so i was trained to drink milo or tea since my young age. i still remember, every morning during my school life before i went to asrama, my mother will make a jug of milo. even if she didn't have enough time to make breakfast, milo will still be on the table. *oh~ down memory lane*

but now, aku selalu la minum kopi sebab air dah pandai buat sendiri. so ikut anak tekak sendiri la kan. so here i tell u some of the good things about coffee..


the most famous *sebab every article yang aku bace mesti cakap sal ni* good thing about coffee is its antioxidant. tau kan ape antioxidant? dah berbuih tangan aku taip cite sal antioksidant kat post-post before nih. kalau tak tau, google jek k. haha, malas! jadinye antioxidant ni boleh mengurangkan tekanan darah tinggi, sakit kepala, mencegah kanser, memperbaiki fungsi hati. hah yang baik-baik lah. pastu kopi kalau tak campur creamer or sugar, adelah rendah kalori. beside that, i love the smell of coffee itself! kalau ikut tekak aku, aku rase la perbezaan minum kopi pepagi, or minum milo ke, teh O ke, susu ke. aku rase lagi best minum kopi.


with or without creamer, coffee is just nice to me. i like both! tapi kegemaran lebih kepada white coffee. ok berbalik pade antioxidant kopi tu, die bertindak untuk widen the blood vessels, that's the reason why ur blood pressure can be reduce. antioxidant jugak will boost cell's sensitivity to insulin di mana insulin akan bertindak untuk mengurangkn kandungan gula dalam darah. so tiadelah diabetis.
ok, tu lah serba sedikit pasal kebaikan kopi nih. artikel asal ade kat sini. so kepade penggemar kopi, jangan risau ok! minum jek. hehee..
my friend, imam penah tanye "betul ke kopi tu tak baik untuk kesihatan? kambing dengan lembu pun? sebab kalau ikut, tu lah makanan and minumam kegemaran nabi. kenape tak elok pulak? ke cuma propaganda orang kafir yang banyak kuarkan 'kajian' yang sume tu tak elok?"
well, i can't answer that. maybe jugak betul imam cakap. tapi my mother sendiri yang memang tak boleh minum kopi, that's true. bukan propaganda. so here is my opinion, lain-lain orang ade tahap sensitivity yang berlainan. body aku boleh terima kopi tanpa sebarang masalah, tapi body mak aku tak boleh. well, it's a matter of differences. acceptence. aku pun boleh makan kambing, takde la sakit-sakit kepala ke ape ke, cuma aku tak bape gemar je la. tapi mak aku lain pulak. die suke, tapi tak boleh makan nanti sakit kepala. ni menunjukkan ade la compound-compound kat dalam kambing or kopi tu yang tak boleh diterima oleh body mak aku. level of sensitivity tu tinggi. that's normal ain't it?




aku suke kambing golek. haha. kambing paggang sebenarnye. kalau ade function yang ade kambing golek, mesti aku dengan kawan-kawan gpms akan konvoi pegi, pastu aim kambing golek jek. actually i can't stand the smell of mutton tapi bile makan ramai-ramai dengan kawan-kawan, pulak semua kaki lantak berebut-rebut, rase seronok nak join same =)




so dear readers, we are what we eat. remember that? kalau sakit pun punca dari makanan, kalau sihat pun punca dari makanan. ape-ape pun, bersederhana. buah yang banyak khasiat pun kalau makan lebih boleh memudaratkan. air kosong yang bekal oksigen pun kalau minum berlebih akan memudaratkan. got that? jangan salahkan nutritiounist kalau kate ni elok tu tak elok tapi bile diri sendiri obses dan memudaratkan. ok selamat menjamu selera. makan yang sihat-sihat ok!




No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..