Wednesday, March 30, 2011

post ni post merepek. sila abaikan! *AMARAN KERAS*

Assalamualaikum wbt

alhamdulillah, Isnin lepas mak aku dah selamat sampai kat China. tapi sebelum mak aku sampai, ade dugaan yang aku terpaksa hadapi, but then again thank u Allah cause ease my way =)

mak aku kate flightnye pukul 1.40 pm dari KLIA, akan sampai around 7 pm kat Pudong Airport, Shanghai. so aku dengan mim gerak dari wuxi pukul 9 am, pegi railway station bertemankan Mohamed. kitorang amek train pukul 11.40 am. saje pegi awai sebab nak jalan-jalan dulu kat shanghai before pick up my mom, cadangnye.

Mohamed cume ikut sampai railway station je. die tak ikut ke Shanghai. tu pun aku dah kate takyah, aku dengan mim boleh pegi sendiri, tapi risau sangat, die ikut jugak.

dalam train, lebih kurang pukul 12 lebih mak aku sms katenye die tersilap tengok waktu departure. bukan 1.40 pm, tapi 1.40 am!!!! kirenye mak aku dah terlepas flight!!

tapi nasib baik lah, dulu mak aku penah ade beli tiket airasia, tapi mak aku ingat dah tak jadi gune sebab aku dah beli MAS supaya mak aku boleh balik sekali dengan aku nanti, memandangkan UiTM beli tiket MAS untuk aku. dan alhamdulillah jugak, tiket airasia yang konon-konon nak biar redha pasrah je burn tu, pada tarikh 28March, iaitu sehari selepas mak aku tertinggal flight MAS tu. jadi, mak aku tetap dapat datang ke China gune tiket tu.

tapi yang jadik masalah kat aku ialah, aku ma

se tu tengah on the way ke Shanghai. ape aku nak buat kat Shanghai sementara nak tunggu esoknye??? dengan pegi Shanghai sehelai sepinggang, dengan takde member yang ikut. pulak, esoknye mak aku landing bukan dekat Shanghai, but Hangzhou!!!! Shanghai ke Hangzhou lebih kurang KL ke Melaka. aku tak reti camne nak pegi Hangzhou dari Shanghai!!!

sampai je kat Shanghai, aku dengan mim pasrah, KITE REDAH JEK! kitorang pun pegi la jalan-jalan dekat area Shanghai City. orang berniaga kat sana boleh cakap omputih la jugak sikit-sikt. fuh, lega. dalam dok risau sana sini tu, sempat la jugak aku dengan mim bersesak-sesak memborong tshirt expo Shanghai. main tolak-tolak jerit-jerit sama macam dalam cite shopaholic tuh! tapi aku tak la. aku maintain. pastu jalan-jalan beli fridge magnet, sikit-sikit souvenior. pastu jumpe muslim restoran, singgah makan. dalam pukul 5 lebih, kitorang cari hotel bajet. kenalah bayar RMB 226 tak pasal-pasal. dan tidurlah dengan nyenyaknye kat hotel tu.

esoknye, isnin. pagi pukul 7.30 kitorang dah check out. pastu pegi cari balik railway station sebab nak tengok train ke Hangzhou. alhamdulillah takde masalah. pukul 9.01 am sharp train tu gerak ke Hangzhou. seriously, aku dengan mim pasrah sangat-sangat. dekat railway station, train, nak beli tiket, sume signboard dalam tulisan cina. nasib baik ade jugak aku belajar mandarin dulu, ingat-ingat lupa, pastu bantai je la cakap kalau nak beli tiket.

pukul 10.30 am sampai kat Hangzhou. sejam setengah perjalanan guna speed train which cost me RMB 98. from Wuxi to Shanghai aritu RMB 61. alhamdulillah aku penah sampai Hangzhou before ni, ingat-ingat la jugak jalan sikit-sikit. sampai je, cari muslim restoran dulu. pastu pegi bus station, amek bas untuk ke airport. pukul 12 sampai airport, dan jumpe mak aku pukul 1.30. pastu terus balik Wuxi. sampai hostel pukul 7 pm. penatnyeeee Allah je yang tau! tapi aku sangat-sangat bersyukur dan bangga sebab aku berjaya jugak dengan bantuan Allah. sebelum ni tak penah aku kuar berdua je dengan mim even setakat nak pi downtown jalan-jalan. mesti ade member yang tau speaking chinese ikut same.

luse aku akan pegi Shanghai semule, stay sane sampai 4 april dan get ready to fly back to Malaysia. nanti kat Shanghai pun, aku dengan mak aku survive sendiri. tak gune travel agent. tengok je la ape jadi nanti,hehe.

dan sekarang ni sebenarnye, aku rindu incik zai. lately selalu mimpi die. harap-harap die sihat kat Sarawak sane, takde ape-ape masalah besar. bile aku kat China, jarang sangat contact die. through phone memang takla sebab celcom aku tak available kat sini, china mobile plak aku tak boh kredit. nak jimat sebab nak shopping. so kalau die online je la dapat borak.tapi die jarang online.

i just hoping that he is doing well there. amiinnn~~~