Monday, May 17, 2010

SELAMAT HARI GURU!!!

Assalamualaikum wbt..
Semalam ari guru..tapi arini baru aku nak post sal cikgu2..
Disebabkan kesibukan aku maen game,tgk tb,layan fb, baca novel kt umah, aku lupe nak post sal cikgu2..hehe..minta ampun ye cikgu2 skalian..
Cita2 zaman dolu2 aku nak jadi cikgu tau..sangat2 nak teramat2 ingin jadi cikgu..maybe kena badi 16 mei tu kot..haha..pas SPM, memang aku nak sangat masuk maktab..aku x pandang pun u, matriks, kolej..aku nak maktab jer..tapi da Allah tetapkan peluang aku bukan kat situ..nak wat cane kan..terima seadanya..aku dapat UTP (uni. Teknologi petronas) kos civil engineering..tapi ati aku xde utk engineering r..so aku pun rejek..then dapat matriks..so dgn berat ati aku pun gi la matriks..kuciwa beb sebab x dapat maktab..nangis2 da aku masa kawan aku yg tolong cek kate, name aku x tersenarai pon utk orang2 yg akan dipanggil interview masuk mktb..hukhuk..sadis! kekecewaan paling teruk dlm idop..
Tapi Allah makbulkan gak impian aku nak merasa jadi cikgu..tahun lepas mula dari bulan julai, aku jadi tutor kat pusat tuisyen kat klang ni..sampai bulan 2 tahun ni..sayang nak quit, tapi terpaksa sebab aku da x mampu nak jadi pelajar at the same time mengajar..tuisyen tu ngan uitm jauh gak..penat seyh hari2 bawa moto..tapi tu bukan sebab utama aku quit..aku quit sbb nak focus on my study..sebab aku da mula kena wat proposal utk fyp..so keje aku da bertambah..x sempat nak kejar masa gi tuisyen, gi kelas, buat esemen, study utk test, wat lab report, wat proposal, meeting ngan supervisor..thats y aku quit..tapi sekurang2nye aku da merasa jadi cikgu utk beberapa bulan..aku da ada student..hehu~~~
Aku ade teringat kat sorang cikgu nih..aku da lost kontek ngan die pas enpon aku rosak n sume no da hilang..nama die fahmiddin bin yazan..die ngajar aku sains mase tingkatan 3..dari form 1 sampai form 3 paling excellent result sains aku adelah C..tapi pas cikgu fahmi ajar, terus naik jadi A..sampai la PMR..memang miracle..aku suke cikgu fahmi sebab die ensem gler Chinese look dan sgt baik dan die pon syg aku! Tapi skg aku da lost kontek ngan die..someday bile aku ada kelapangan, aku nak cari die..last info yg aku tau sal die, die da tukar ngajar kat kulim..umah die yg kt alor star aku tau..tapi bile da pindah kulim, aku xtau r..tu pun mase aku first year kt uitm aku tau sal ni..skg ni x tau r kalau die da pindah skola agi..huhu..
Aku ni idop nomad..abah aku slalu kena transfer..mase aku tadika sampai darjah 4, aku skola kt bukit mertajam pulau pinang..skola kebangsaan kebun sireh..masa darjah 3,aku penah kene rotan ngan sir sebab fail English..masa darjah 2, aku kena mara sebab aku simpan ketas peksa..patutnye aku kena anta ketas tu..da nama pon peksa..apeke bengong aku masa tu xtau yg aku tgh peksa..igtkan latihan2 biasa je..pas siap, aku simpan dlm laci meja..esok aku anta, terok kene mara..padan muke..berkhayal agi..
Masa darjah 4, aku pindah alor star..masuk skola kebangsaan sg korok lama..baru je 3 bulan aku masok skola tu, aku da jadi ketua klas..hahaha..x logik sungguh..kebetulan ketua kelas pindah..ntah camne aku leh jadi..aku layan jer..org bagi, aku amek [gile kuasa sebenarnye].. naik darjah 5, aku dapat jadi pengawas..darjah 6, aku jadi setiausaha lembaga pengawas skola..aku join kelab BI, taekwondo, badminton..sume tu aku gasak jadi pengerusi..UPSR aku biase2 jek..budak giler kuasa mane sempat nk study..yg pasti bukan 5A..
Then aku masuk form 1..skola menengah kebangsaan sultanah bahiyah(smksb)..girl skol [gile frust x dpt menggatal kt skola bile masuk skola pompuan nih]..kt sini xde ape sgt la..aku agak pasif..mungkin sbb sume girl kot..kalau skola campur tu, semangat r gak nak mencapub..aku kt skola ni sampai tingkatan 3 jek..


SEK.MEN.KEB.SULTANAH BAHIYAH

Tingkatan 4, aku dpt meloloskan diri masuk mrsm..bapak ah..sains memanjang C, math pon x penah dpt A last2 bleh masuk gak kt skola sains berasrama penuh nih..nasib PMR aku dapat gak meng-A-kan sains dan math..ni pon salah satu jasa cikgu fahmi r..kt sini, first time aku dok hostel..awal2, homesick x terkata..slalu nangis..giler x cool..ari2 kena tepon mak..masa borak ngan mak, ok jer..pas abes cakap, lari masuk bilik nangis2..rinduuu~..huhu..ntah ape2 jer..kat skola ni pon best..blaja idop berdikari..




MAKTAB RENDAH SAINS MARA POLIS DIRAJA MALAYSIA

Pas SPM, aku gi matriks..tu pon pas xde choice lain bila aku da rejek UTP..mule2 masuk, aku dpt sains fizik (blaja fizik, math, kimia)..tapi sebab aku xde ati nak jadi engineer, aku tukar masuk sains hayat (blaja bio, math n kimia)..walaupun bio aku yg paling teruk masa SPM..saje cabar diri..then aku dpt kelas H5T4..matriks paling best! Pengalaman paling xley lupe..kat matriks ni r aku jadi rajin giler tu pun mase sem 2..sebab sem 1 aku terok nak mampos sebab kuat main..kepala mafia kat kelas, aku ni r..sampai sume org lekat panggil aku bos..tapi sem 2 da insaf..study giler2 r..jadi skema kejap..dapat r naikkan pointer..tapi ada hikmah gak aku masuk matriks..aku ase rugi kalau x masuk matriks..aku kenal pqah, atip, amzar, afiq, murni, liyana, dayah, nadia n ramai agi r org2 yg best! The special one --> zainul ariffin..hehe..kalau x masuk matriks, x kenal r budak nih..




KOLEJ MATRIKULASI KEDAH

Pas sethn, aku dpt masuk uitm yg skg ni..food science n technology..mule2 memang xtau ape2 langsung sal kos ni..mase pilih, ikut suke ati nafsu aku jek..tapi skg ni aku ase amat bersyukur sebab dpt kos nih..aku suke..walaupun kena banyak membaca..subjek yg aku x gemar subjek membaca r..tapi saje cabar diri..wat gak..xde r excellent mane pon..tapi masih di landasan yg betol..blom tergelincir agi..arap2 akan sentiasa x tergelincir sampai abes nanti..

UiTM

Ya Rabbi!! Ni memang da cam karangan biodata diri nih..x pasan plak da berjela2 aku merepek kt sini..ok2..aku stop skg..before that…………………


SELAMAT HARI GURU KEPADA SUME GURU2 DI MALAYSIA..TERUTAMA KEPADA CIKGU2 YG DA BANYAK MENDIDK AKU SEHINGGA AKU JADI SEPERTI AKU SKG..YG TERISTIMEWA MAK AKU SEBAB MENJADI PENDIDIK NO1 AKU..SELAMAT ARI GURU!!

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..