Sunday, May 30, 2010

all about food..

Assalamualaikum wbt..

arini da 30 mei..da penghujung bulan mei..agi 2 ari da bulan jun..goshh~~ ase cam baru je cuti..upenye da 3 minggu..udah2 ler tu cutinye tqah oii..gi masuk lab tuu..buat fyp..gi gi..shuh shuh!!..................

half of my heart want to start the project rite now..but another half want to stay home enjoying holiday..adoiyai~~~~~~~~~~

INSYA'ALLAH esok aku masuk lab..kena paksa diri gak nih..kang lama sangat hold, last2 minit ade prob, baru padan muke..

hah! bulan jun ni bulan yg mendebarkan..sebab result maybe kuar dalam pertengahan bulan..kalau ikut instinct aku, dalam next 2 weeks...peh..mau tercabut jantung aku tgk result nti..aku ase cam da dapat agak je ape natijahnye..waaaa~~~~ takot seyh...cane kalau pointer below 3?? cane? caneee????

next sem @ sem 7 adelah sem terakhir aku kat uitm secara unofficially..sebab sem 8 aku da kuar..buat praktikal..pastu aku da abes degree..so sem 7 ni la sem terakhir aku nak gi kuliah, nak study untuk test, nak kena buat assignment, nak kena buat lab report, nak menghadapi final exam..wah, cepat tol..skg 24 jam seari da ase cm 12 jam jek..pejam celik pejam celik da nak abes blaja da aku ni rupenye..

cgpa aku setakat ni boooleeey la nak idop..setakat nak idop je r..aku ni bukannye pandai pon..result slalu biase2 aje..tapi kannnnnnn.........aku ade 1 impian ni. impian nak keja kat company Da Bomb! tapi ngan result aku nih, leh ke ha? aku tgh berkira2 nak apply praktikal kat ayamas...kalau dapat, boleh la aku bodek2 sikit untuk terus amek aku keja pas aku graduate nti..tapi boleh ke? boleh ke? boleh laaaaaaaaa~~~



ade company ayamas yg dekat giler ngan umah aku kat port klang nih..kalau rempit, skali pres je r bak kate mak aku yg agak hyperbola tu..gaji pon masyuk dengar katenye..untuk fresh graduate, maybe la sikit..tapi lama2 gaji tu cukup r untuk aku shopping 3 ari 3 mlm tanpa henti.. ($_$).........

yang paling wat aku tertarik nak involve dgn ayamas ni sebab daripada cite2 my lecturer, ayamas ni 1 produk yg x perlu nak diragui..dari segi kebersihan dan kualiti, memang tip top..bab halal tu yang paling utama..xyah nak ragu2..sistem penyembelihan memang mengikut syarak..ayamas xkan teragak2 nak buang ayam2 yang tersalah sembelih..ade sesetgh company yg amek mudah hal ni..xnak rugi punyer pasal..tapi ayamas x mcm tu...pegawai2 jabatan agama datang spot check, n memang terbukti ayamas sangat menitikberatkan soal halal n kebersihan..company macam ni la yang aku suke..nak keja pon ase seronok sebab kite tau gaji yang kite dapat tu xde melibatkan sumber2 penyelewengan dan penipuan, insyaAllah....

tambahan pulak, thesis aku berkaitan dengan chicken ball..memang sesuai r kan dgn company ni yang menghasilkan produk berasaskan ayam..tapi research aku ni biase2 jer..aku tau, company ni x perlu pun research aku ni..ayamas sendiri da ade banyak food technologist yg expert..but then, i still insist to be one of them.. doakan aku boleh x?? plezzzzzzzzzz~~~

after 3 years of study, i realized that, food is not easy to handle..trust me..not easy as u handle them in ur kitchen..especially in industry..kekadang ase, masak salah..x masak pon salah..kalau masak, banyak plak nutrient yang hilang or destroy..tapi kalau x masak, microbes plak masalah.. but there are so many ways to overcome this situation or problems..and that is what we are study in food science and technology..

nak handle food pon ade rules..ade cara yang betul n yg patut kite elak..yeah, i proud being one of food technologist-to-be..yang paling dirisaukan pasal produk2 makanan kat pasaran skg ni adelah halal..most important thing for muslim like me..kadang2 produk tu ade cop halal, but the truth is, it is not..n aku pun pelik kekadang dgn sesetgh company n produk yg langsung x ikut food regulation sedangkan kalau ikut ape yg aku belajar, kalau x ikut regulation, produk tu xley di pasarkan..so maknanye, berleluasa r penipuan kt pasaran nih..n yg aku wonder, camne leh masuk market kalau x ikut regulation? mesti ade r org2 berkuasa yg terlibat kan? adoi..x best kan cmni?? x adil..x telus..x jujur!

makanan ni kan akan jadi darah daging...so kena r dapatkan dari sumber2 yang halal n bersih..makanan ni mempengaruhi ati tau..ati plak mempengaruhi sikap..

you are what you eat

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..