Tuesday, April 13, 2010

be careful dear~

Assalamualaikum wbt..

Tadi aku dapat emel..kononnye from public bank..dlm emel tu, die soh aku conformkan personal detail aku..kononnye internet banking utk akaun aku da di blocked atas sebab2 tertentu..dlm emel tu, siap bagi link utk aku klik terus ke web site public bank and wat ikut arahan die..but then aku terfikir..aku mane ade akaun public bank…ha, kantoi sudah~

Mak aku dulu penah dapat gak emel gitu kononnye dr maybank..die bagi link soh isi itu n ini..nasib baik mak aku x ikut sangat, mak aku terus gi maybank n tanye sal akaun..pihak maybank kate, diorang x penah emel ape2 sal akaun kene blok..selidik punyer selidik, upenye tu adelah salah 1 agi bentuk penipuan..kalau kite follow instruction die, at the end of the day, sume wit kite dalam akaun tu akan transfer ke akaun lain..yg lebey parah, kite transfer ke akaun luar Negara..so pihak bank tempatan sendiri x kan dapat trace penjenayah cyber tu..so kalau da terkena, melopong jer la..then redha.. sadis kan?

So readers, berhati2lah..plez be careful..jangan mudah percaya pada emel2 yg macam ni..even dapat emel dr bakn yg korang memang ade akaun pon, tolong contact pihak bank dulu b4 wat ape2..kalau x nak putih mata laa..

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..