Wednesday, March 17, 2010

nak tau kod makanan yg halal??

Assalamualaikum wbt..

aku da tido tadi 4 jam..asenye dah cukup kot..sekarang mase utk wat keje plak..banyak sangat keje bertangguh ni..

kalau tgk keadaan bilik aku sekarang, tongkang pecah pun agi lawa..sebab keletihan yg teramat, aku tido atas timbunan baju2 atas katil..baju2 ni aku da cuci n da kering, tapi aku x sempat nak lipat..baaaanyaaaakk giler..so aku ketepikan sikit jer pastu aku tido jer..nasib baik aku ni agak pendek..muat gak r katil walaupun kene share2 ngan timbunan baju yg maha banyak..huhuhu..

ok, tadi mase aku kemas2 notes, aku prasan yg aku upenye ade simpan 1 buku pasal halal food additivies..food additives ni ialah bahan yg ditambah ke dalam makanan sama ada utk melambatkan makanan tu rosak, atau utk mendapatkan sesuatu karakter makanan tu (adoi..aku blaja dlm bhsa inggeris..nk explain dlm bahasa melayu ni tetibe aku rase cam salah gune term).. contohnye kepada penggemar coklat, kalau korang perasaan selalunye ade 1 bahan ni dinamakan thickener..thickener ni selalunye ade code Exxx.. haa, xxx tu no la ea..ni aku tgk kad labelling coklat depan aku ni, kod die E322..kalau korng concern, kod2 ni penah jadi isu dulu..kat frenster pun ramai org forward2 kod2 ni n mention kod sekian2 ni x halal sebab dari cik BaB..ok, b4 pe2, aku nak gitau sikit jer sal thickener ni..thickener ni digunakan utk jadikan coklat tu pekat..maksudnye utk dapatkan texture yg dikehendaki.. kalau korang nak tau kod2 yg tertulis kat label makanan korang tu halal or x, korang dialu2kan utk tanya kat sini..aku boleh tengokkan kalau kod2 tu tertulis dlm buku aku ni lah..ok? aku tolong setakat yg termampu..n jangan risau sebab buku aku ni dikeluarkan oleh jabatan agama Islam sendiri..valid nih..

orait, got to go..salam~

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..