Tuesday, July 19, 2011

diari keje aku...



Assalamualaikum

harini pertama kalinya aku rasa boring kat opis. takde keje. cis! makan gaji bute jek!

bukan la takde keje sangat. tapi agak takde keje la. ape aku tulis ni?aku pun tak paham.

ok2, senang cite camni lah. harini aku kena masuk keje awal. kire OT la kan. pukul 7.30 pagi mula. setiap kali kena masak, aku memang kena masuk awal. sebab aku yang kena masak. aku kena make sure by 8.30 am, aku dah siap masak. bile operator masuk keje, diorang leh proceed dengan filling pulak. filling ni adelah proses memasukkan makanan yang dah siap masak tu ke dalam pouch. tak kenal pouch? ala packaging macam makanan tentera tuuu. tak tau gak?hah! tengok gambar ni.



aku cuma sibuk awal-awal je la. pepagi tu. masak dengan penuh keikhlasan, baru dapat keberkatan. harini aku masak Ayam Masak Lemak Cili Padi. terbaik kan?bahahaha~



ni lah kettle yang aku cakap tu. aku kena masukkan semua bahan-bahan cam bawang, cili padi, serai, santan, gula, garam dll dalam kettle besau ni ha. bawang pun sekali masuk 5KG. kalau minyak tengah panas ke, air tengah panas ke dalam kettle tu, tak ke terpercik minyak panas or air panas tu dalam kat muke mase main campak-campak tu? ha tengok! betapa berisiko keje aku ni. bertarung nyawa tau nak masak untuk orang. phew~ mencabar siot!

so aku akan settle masak dalam pukul 8.30 pagi. kalau order banyak, aku kena masak 2 kali. so lambat la sikit abes. tapi untuk harini, kejap je. by 9.00 am tu, aku memang dah totally siap. tinggal monitor operator je la. tengok diorang wat keje, pantau ape yang patut, jage kualiti and target sume. keje aku round-round kilang je.

aku nak tolong operator wat keje, dah takde kekosongan. bosannyeeee lah! jalan-jalan je. nak dok kat opis pun takde keje. kang dok lepak depan pc or dalam bilik meeting ekon sejuk best tu, bos usha pelik plak.

yang tadi gambar pouch kaler hijau kan?ha yang tu kitorang wat filling manual je. operator yang isi makanan tu dalam pounch. gambar kat bawah ni pulak, bile kitorang dapat order banyak. so gune mesin la nak isi makanan dalam pouch. ni pouch kaler silver pulak. berat tak sama. pouch ni besau sikit.



kekadang bile dah bosan jadi supervisor and QC exec, aku pun transform jadi cleaner. cuci la mana-mana tempat yang macam tak berapa bersih. dari aku mengantuk takde keje kan. multitasker kan aku? tak rugi diorang ni amek aku keje.



dan tak lupe, kena buat analytical test kat makanan tu before release. make sure physical attributes menepati standard yang dah ditetapkan. ala, main-main pH meter, viscometer, salt meter tuuu kat dalam lab. sambil makan-makan. eh???



gambar yang kat bawah ni adelah aktiviti aku last weekend. habiskan duit kat game centre main game basket ball. tapi asyik kalah jek ngan saripdin. cit! kena prektis banyak lagi ni. tunggu kau tunggu. every weekend aku gi prektis kat sane nanti.





so itu sahaja update dari saye. dah lame tak boh gambo dalam ni. bosan asyik baca ayat membebel je. baik baca buku sejarah!

adios amigos..chiaw~

salam!

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..