Wednesday, September 10, 2008

~pUaSe~

Assalamualaikum w.b.t
Arini aku kena selesema...wuwuwuwu.. Asyik bersin je..Sakit dah kepala ni.. Minggu ni dah mula panas. 2-3 minggu yang lepas asyik hujan je. Selalu gak aku mandi hujan. Tapi baru sekarang nak demam. Ingatkan dah takde apa2 masalah.
Harini 10hb, maknanya dah hari ke-10 ramadan. Cepatnye kan.. Dah selesai 1/3. Tinggal 20 hari je lagi. Harapnya 20 hari tu dapat selesai dengan penuh berkat dari yang Esa n semoga 20 hari terakhir ni dapat dilalui dengan lebih banyak lagi amal ibadat. Sayang pulak rasanya nak tinggalkan bulan ramadan nanti.huhu.
Bulan ramadan ni, siang kite pose, malam lak kita terawih. Best kan? Tiap2 kali aku terawih, mesti hati aku rasa sayu. Aku teringat n rindu untuk solat kat masjidilharam. Rindu sangat. Bau dalam masjidilharam tu, suasana, sumenye pasal masjidilharam tu aku rindu. Rindu sangat nak tengok kaabah. Tak puas rasanya 9 hari kat mekah dulu. Kekadang masa erawih kat masjid taman aku ni, bau die sama dengan bau masjidilharam, lagilah bertambah sayu hati aku. Bila lagi aku akan ada peluang nak jejakkan kaki kat sana lagi? Harapnya lepas ni ada la rezeki aku nak buat haji pulak. Sementara ada kudrat ni.
Em, haritu aku gi buka pose kat luar. Abang aku belanja. Masa kat kedai makan tu, aku perhatikan banyak pasangan2 yang datang buka pose kat situ. Ada gak la famili tapi tak seramai pasangan. Pasangan ni maksud aku couple la. Yang bukan laki bini. Yang bukan muhrim la senang cite. Diorang gi buka pose, means diorang Islam la kan? Maknanye diorang puase la kan?(ke tak pose?wallahualam), tapi masa kat kedai tu aku tengok diorang2 ni bukan main romantik lagi. Peluk2 la, main cubit2 la, sementara nak tunggu azan tu. Apa ada dengan puase diorang tu ek? Wallahuaalm. Aku pun manusia, tak layak nak judge manusia. Tapi aku tertanya2 la. Lepas buka pose tu, aku n famili bergegas la sebab nak solat maghrib. Masa tu pun dah pukul 8. Makanan sampai lambat. Dah masuk waktu pun, makanan tak sampai lagi. Tapi masa aku nak blah dah tu, aku tengok diorang2 tu tak gerak2 pun. Boleh dok bersandar lagi sambil gelak ketawa. Diorang tak gi solat maghrib ke? Terawih? Takkan diorang meraikan ramadan ni dengan buka pose ngan awek @ pakwe je? Macam tu ke orang sekarang memeriahkan ramadan? Aku wonder, risau, tertanya2, pelik n macam2 lagi. Apa yang diorang fikir ek? Macam mana dengan pose diorang tu? Apa yang berkatnye?? Ntah la, manusia sekarang dah macam2 fiil. Susah nak jangka. Aku ni, setakat mana iman aku mampu tahan godaan dunia? Aku pun akan jadi macam diorang ke satu ari nanti? Ya Allah, jauhkanlah.
Semoga ramadan ni akan menjadikan aku seorang hamba yang menginsafi kekurangan dan kelemahan diri. Semoga aku menjadi insan yang lebih solehah. Semoga ramadan ni memberi seribu keberkatan. Kalaupun ini ramadan terakhir untuk aku, aku takkan kesal.
Ya Allah, hanya cintaMu yang ku damba..
Ampunilah Dosa2 hambaMu ini..
Sesungguhnya manusia tidak dapat lari dari melakukan kesilapan..
Kau berilah petunjuk dan jalan yang benar kepada saudara seIslamku yang lain..
Agar kami dapat sama2 memartabatkan IslamMu Ya Allah...

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..