Saturday, September 27, 2008

Khamis.Terakhir.Ramadan.

Sabtu.27 Sept.08

Dah dua hari berada di rumah. Seronok yang teramat. Saat yang ditunggu tunggu untuk lari dari kekalutan universiti. Bukan universiti sebenarnya, tapi kekalutan aku. Fizikal dan mental aku yang sudah seminggu terbeban dengan assignment yang perlu dihantar sebelum raya, 2 test berat yang perlu dihadapi. Lab report yang juga perlu dihantar sebelum raya.
Dua kelas pada hari Jumaat dah dibatalkan. Khamis malam aku balik rumah selepas kelas Dr JJ. Hari Khamis yang seronok. Berakhir segala jenis tekanan yang menimpa aku sepanjang seminggu sebelum cuti. Kenapa? Segala macam kerja yang perlu diselesaikan sebelum aku dapat merasai nikmat cuti dan raya. Alhamdulillah semua selesai. Tapi sama ada selesai dengan jayanya atau tidak, no comment!
Khamis. Keluar berbuka puasa dengan As, Farah n Fiza. Tak tahu hala tuju pada asalnya tapi akhirnya kereta Farah berhenti di JJ Shah Alam. Tiba di JJ, masih tak tahu hala tuju untuk berbuka puasa. As teringin nak makan banana split (betul ke eja ni?) and steamboot kat restoran apa ntah. Tapi takde rezeki agaknya, restoran tu fullhouse. (baru pukul 6 ptg). Masih berkira-kira nak berbuka di mana. Survey restoran kat JJ. Masuk Pizza Hut, juga fullhouse. McD and KFC dah reject dari list restoran sebab dah jemu. Lastly berjalan perlahan ke OldTown. Book meja. Bergerak ke kedai-kedai berhampiran. Cuci mata. Aku seperti biasa berminat ke kedai kasut. Sangat teruja melihat esyen-fesyen kasut n sandle yang cantik, elegan n cute. Tapi tidak membeli. Sekadar mencuci mata. Fizah sempat membeli baju berharga RM39 selepas diskaun yang aku kira suatu pembaziran (hanya terlintas di fikiran, tak disuarakan pada Fizah. Up to her). Baju yang mungkin tak sepatutnya dipanggil baju (tak menutup sepenuhnya tubuh), hanya digunakan sebagai 'cover' luar jika memakai t-shirt. Warna yang tak menarik (kelabu) dan harga yang tak berpatutan dengan keadaan baju (kain yang digunakan sikit sangat, kenapa mesti mahal?). But, up to her. She like it like crazy.
Jam 6.45 ptg, berjalan semula ke OldTown. Meja yang ditempah dah dipenuhi orang. Bengang tapi sabar. Bernasib baik punya meja yang lain. Sepanjang lepak di OldTown menunggu masa berbuka, asyik berfikir. Berfikir tentang OldTown. Pekerjanya kurang fasih berbahasa melayu. Dapat dilihat dengan jelas mereka blur dan terpinga-pinga bila aku cakap melayu. Here Malaysia rite? Kenapa wujudnya perniagaan yang harus berbahasa Inggeris untuk berkomunikasi dengan pelanggan? Aku? Tak peduli. Terus-terusan berbahasa melayu. Masih tertanya-tanya. Halalkah? Hipotesis aku. Halal. Ramai orang Islam berbuka kat situ. Untuk mendapatkan kesimpulan yang lebih tepat, aku bertanya kawan-kawan. Mereka pun tak dapat menjawab dengan yakin. Juga menyatakan hipotesis yang sama dengan aku.
"Tu orang melayu nak buka puase gak. Halal la kot"
Orait. Masa dah takde untuk cari kedai makan yang lain. Berbuka juga di situ.
" First and last time la aku makan kat sini. Pas ni jangan haraplah"
Mahal. RM10 plus minus jumlah harga yang perlu dibayar oleh setiap kami. Aku hanya makan semangkuk mi sup and segelas 'NanYang Memorably'. Hanya itu. Jika berbelanja di bazar, mesti perut aku dah kekembungan jika menghabiskan duit sebanyak itu hanya untuk hidangan berbuka. Tapi disebabkan tekanan yang teramat di UiTM, sudah bosan dengan segala jenis jualan di bazar, aku tak berkira sangat. Still think positively.
Jam 7.40, bergerak ke surau. Solat maghrib. Harus segera selesai. Kelas Dr JJ jam 8.30. Sempat membeli aiskrim sebelum sampai ke kereta.
Aku.Gila.Aiskrim.
Jam 8.35 sampai di kelas. Duduk di barisan depas sekali dalam kuliah yang dipenuhi hampir 200 pelajar. Sempat menyambar sekeping kuih raya Yana. Sedap! Tak sabar nak balik rumah makan kuih raya.
Dr JJ berbaik hati menghabiskan kelas jam 10 malam (sepatutnya jam 1030). Aku masih bersama As, Farah n Fiza ke kereta. Farah juga berbaik hati menghantar Fiza ke rumah di Seksyen 2. Aku, pertama kali ke rumah Fiza, agak terkejut kerana lelaki bebas keluar masuk di rumah itu. As faham kelainan di muka aku. Dia menerangkan yang mereka semua adalah penghuni di rumah itu. Seramai 12 orang. Bercampur lelaki perempuan. Hanya dipisahkan oleh ruang dan bilik. Secara am nya, tinggal di bawah 1 bumbung. Apakah? Penuh kehairanan tapi tak mampu berkata.
Jam 11, sampai di kolej. Mak n Abang An dah sampai untuk menjemput aku balik ke rumah. Selesai sudah hari Khamis aku di UiTM. Tamat sudah bulan Ramadhan aku di UiTM. Untuk tahun ini. Ada lagikah Ramadhan aku di UiTM untuk tahun hadapan? Wallahualam..
TAMAT!

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..