Wednesday, September 17, 2008

~perubahan~

Assalamualaikum w.b.t..
Entri kali ni takde ape2 pun yang penting. Saje nak flashback kenangan n memori aku dulu2 sementara aku masih ingat lagi sekarang ni.

Aku...
Lahir pada 16 Mei 1988..30 Ramadhan (tahun berapa hijrah ntah dah tak ingat).
Aku anak ketiga dari 4 beradik. Abang aku 3 tahun lagi tua dari aku, kakak aku setahun tua dari aku.Disebabkan beza umo ngan kakak aku tak banyak, kami agak kamcing. Macam member je. Antara adik beradik aku, aku paling gelap sekali,huhu. Abang aku putih woo. Akak aku sawo matang je. Adik aku pun putih, tapi disebabkan suka main panas, dia pun dah gelap,hehe.
Antara adik beradik aku, aku paling cepat pandai bercakap. Dan sampai sekarang pun aku banyak cakap. Masa kecik2 imaginasi aku melampaui batas,hehe. Macam2 yang aku berimaginasi. Aku suka nyanyi. Yang menariknya lirik tu aku reka sendiri. Belasah je ape yang tersebut di mulut,hehe. Kanak2 lagi kan.
Masa umo aku 2 tahun, family aku dari KL pindah ke Penang. Aku membesar kat Penang la. Bukit Mertajam. Masa umo 5 tahun, mak aku masukkan aku tadika kat sekolah agama. Aku pun tak berapa paham sekolah tu sebab umo budak2 kat situ dari tadika sampai belasan tahun. Dalam kelas aku pun ade macam2 peringkat umo. Nama sekolah tu Madrasah Faqiyah Daimiah. Aku belajar bahasa arab, tulisan jawi, feqah. Yang berkaitan dengan agama je. Sebelum masuk sekolah, aku excited gler nak gi sekolah. Tapi masa dah gi, aku tetiba rasa takut. Aku tak bagi mak aku balik. Aku nak mak aku tunggu sampai aku habis sekolah. Masa perhimpunan, aku soh mak aku tunggu kat belakang barisan aku. Tiap2 minit aku toleh nak pastikan mak aku ada. Sampai satu masa tu aku toleh, mak aku dah takde!!! Ape lagi, meraung la den. Jenuh gak ustazah2 kat situ nak pujuk aku.
Setahun je aku tahan kat sekolah tu. Hari2 aku nangis masa nak gi sekolah. Kekadang aku buat2 sakit sebab taknak gi sekolah. Mak aku pun tak tahan la nak layan kerenah aku. Tukarkan je sekolah, abes cite. Aku gi tadika Pasti. Kat situ aku mula belajar matematik, seni etc. Sebelum ni kan aku tadika agama, so aku la budak paling jahil kat kelas tu masa tu. Dah umo 6 tahun baru nak belajar sume tu,huhu.
Darjah 1 aku masuk Sekolah Kebangsaan Kebun Sireh. Tapi mak aku soh aku gi balik sekolah agama tu, kali ni weekend je. Kira dari hari Isnin sampai Jumaat gi sekolah biase, Sabtu n Ahad gi sekolah agama. Masa tu dah besar sikit,ok la. Aku terima. Aku takde cuti langsung la kiranya.
Masa umo aku 10 tahun, family aku pindah ke Kedah lak. Kat Alor Star. Aku pun tukar sekolah. Sekolah kat Sekolah Kebangsaan Sungai Korok Lama lak. Aku masuk masa darjah 4 bulan 2, bulan 6 tahun yang sama aku dilantik jadi ketua kelas. Aku pun pelik camne la cikgu leh lantik aku, budak baru yang tak dapat nak kenal pasti lagi talent nye.
Masa darjah 5 aku dilantik jadi pengawas sekolah pulak. Semua aku dapat dengan mendadak. Kat penang dulu pun aku jadi pengawas sebelum pindah.
Darjah 6 aku dapat jawatan Setiausaha Lembaga Pengawas sekolah. Masa tu sekolah rendah lagi, so pegang jawatan pun tak buat kerja apa. Masa darjah 6 aku sangat aktif. Aku press untuk kelab taekwondo, kelab bahasa inggeris, kelab badminton n pengakap. Pelik gak kan patutnye budak laki yang selalu jadi press. Em, dah la ade kelas tambahan sampai pukul 3 petang, sambung dengan taekwondo la, badminton la. Aku pun rajin join camping under pengakap. Gi Bukit Hijau la, Titi Hayun kat Yan tu. Suke sangat camping. Padahal masa tu nak UPSR. Cikgu2 pun ramai yang sound soh aku concentrate kat UPSR. Tapi dah nama pun budak2, mestilah lebih pentingkan keseronokan. So result UPSR tak membanggakan. Cuma 3A je.
Tingkatan 1, aku gi Sekolah Menengah Sultanah Bahiyah walaupun aku banyak dapat tawaran dari sekolah2 agama. Ntah kenapa sekolah tu yang aku pilih. Tapi kat sekolah tu pun aku masuk aliran agama. Aku belajar Bahasa Arab. Sekolah tu totally girls. Cikgu je ade lelaki. So 3 tahun la aku sekolah tanpa lelaki. Seronok sangat hidup bile di'conquer'(betul ke eja ni) oleh kaum hawa(maap ye kaum adam). Kat sekolah ni aku low profile sikit. Tak pegang ape2 jawatan pun. Jadi rakyat biasa je. Tapi masih aktif taekwondo, tu pun masa aku dah tingkatan 2. Tingkatan 1 sekolah petang, tak involved sangat. Yang menariknya, dari pengakap masa kat sekolah rendah, aku masuk pandu puteri masa kat sekolah menengah. Totally different. Die sebenarnya adik beradik. Tapi pengakap ni macam untuk lelaki la, pandu puteri untuk perempuan. Dah kena pakai skirt la pulak. Masa pengakap dulu aku layan seluar je. Gasakla. Dah takde pilihan.
Aku belajar kat sekolah tu sampai aku tingkatan 3, PMR. Biase je, dapat 7A 1B 1C.. C?? yup, C! Bahasa Arab aku C. Aku tak reti langsung nak wat esei. Memang patut aku dapat C. Yang B tu lak geografi. Memang dari tingkatan 1 aku tak suke goegrafi. Nasib baik je tu dapat B. Kalau diikutkan aku ni layak dapat C and below je. Aku main hentam je masa PMR tu. Memang tak study n x paham ape langsung. Aku tak suke nak hafal keadaan muka bumi la, cuaca la, area2 la. Benci tol.
Form 4, aku dapat tawaran ke MRSM PDRM kat Kulim. Girangnye hati masa tu Tuhan je yang tau. Excited gler. Sebelum dapat tawaran ke MRSM tu, aku dah tukar sekolah dah. Aku masuk Sekolah Menengah Sultanah Asma. Sekolah harian terbaik la kat Alor Star tu. Tapi sekolah tu tak best la. Tension je aku kat situ. Masuk kelas last pulak tu. Malu je. Asma n Bahiyah memang tak ngam sejak azali. Memang kena boikot la budak2 skolah Bahiyah yang masuk Asma. Disebabkan ketensionan yang melampau, aku selalu ponteng sekolah. Tiap2 minggu mesti ade yang missed. Kekadang 2 kali seminggu aku tak gi sekolah. Kekadang aku selang2 hari je. Kalau gi sekolah, aku menghitung jam nak balik rumah. Thats why aku happy gler dapat masuk MRSM. Dapat aku kuar dari sekolah tu.
29 mac 2004 aku daftar masuk MRSM PDRM. Excited + cuak = aku. First time ni nak kena dok asrama, jauh dari mak. Cuak sangat. Ntah berapa banyak kali aku tanya kat mak aku
"nampaknya tiap2 hari la tiqah call mak".
Mak aku paham maksud aku, tapi buat2 tak paham. Tak nak aku lagi cuak agaknya. Masa mak aku nak balik dah tu, rasa macam nak namgis tapi ditahan2.
"Aku dah umo 16 tahun, mana boleh nangis, malu seyh".
Pas mak aku balik, mula la berkenalan dengan budak sebelah katil aku. Dia pun baru daftar sama dengan aku jugak. Sama2 budak baru. Ok la kan. Dalam rumah tu, ade 6 orang masa tu. Kami berdua budak baru, yang lagi 4 orang student lama dari form 1 dah study kat situ. Tapi diorang semua baik n ramah. First day masuk kelas, teruk gak kitorang kena buli ngan student lama. Macam2 hal. Aku? Siapa berani kacau. Masa tu muka aku memang takleh blah la. Garang nak mampos,bahaha. Aku dah la dari girl's school, tetibe kena bergaul dengan laki lak, mana tak gelabah. Aku memang tak campur langsung dengan budak lelaki. Aku buat hal aku je. Sampaikan budak laki pun takut nak tegur aku. Study aku pun tak menentu masa form 4 tu. Untuk sem 1, pointer aku 2.55 je. Yela, aku selalu ponteng sekolah sebelum tu, dah banyak la yang aku tertinggal. Susah nak catch up balik. Dok asrama ni, busy semacam. Masa sem 2 dapat la naikkan sikit pointer, 2.89. Tapi masih tak cukup untuk menempatkan aku kat kelas Elit.
Disebabkan pointer aku tak lepas 3.00, masa form 5 sem 1 aku dok kelas vision je. Vision 4 lak tu. Asyik dapat kelas hujung2 je. Tension tol. Tapi masa ni aku dah mula pull On(bak kata orang kedah,hak5). Study study study je life aku. Untuk subjek BI, add math n math mode dibahagi ikut level. Set 1 paling bagus,set 2 moderate n set 3 lemah. Untuk subjek BI n math mode aku dapat set 2. Biasela aku tak bijak. Add math je dapat set 1. Pulun punya pulun pointer sem 1 form 5 dapat 3.28. Yes! akhirnya lepas 3.00. Bolehla aku pindah kelas ke Elit. Sem 2 aku masuk elit tapi Elit 4. Hujung gak.Isy3, terima dengan pasrah. Masa dah sem 2 ni baru aku mula rapat dengan sorang dua budak laki. Sebab diorang sekepala dengan aku. Study sekali, discuss, berdebat, bergurau, macam2 la. Bestfren lelaki aku masa tu antaranya Sani, Hadziri n Syafiq. Best gado2 ngan diorang ni..haha. Study punya study dapatla naikkan pointer sebelum SPM tu jadi 3.39. Tapi CGPA aku 3.03 je. Kiranya masa graduate aku adelah nama yang berada dibawah sekali untuk kategori 3.00 and above. Takpela, terima dengan pasrah. Pasrah lagi.
Pas SPM, aku dapat tawaran gi matrikulasi kat Changlun, Kedah. Aku dapat gak UTP untuk kos civil engineering, tapi aku tak minat kejuruteraan la. Aku takde choice lain masa tu, kena la gi matrik je. Angan2 nak masuk maktab perguruan, nak jadi cikgu tapi tak dapat tawaran. Result aku (7A3B) tak cukup bagus agaknya. Punah la impian aku masa tu.
Masuk matrik, 15 mei 2006 sehari sebelum birthday aku. Dapat kos sains fizikal. Disebabkan aku tak minat engineering (masa tu aku pikir sains fizikal ni leh jadi engineer je), aku pun tukar kos ke sains hayat. Means, aku kena belajar biology. Otak aku tak sesuai menghafal. Mesti fail. But this is what we call as challenging. Cabar otak untuk buat sesuatu yang susah otak nak buat. Nak test power la konon. But at last ternyata otak aku tak power,bahaha. Dalam 3 subjek, aku akan dapat paling teruk untuk subjek biology la.
"Gatal gi amek bio sape soh? hamek ko. Pepandai la nak survive."
Result sem 1 aku agak teruk. 2.98 je. Kawan2 aku sume dapat >3.00. Down gler aku masa tu. Baru nak sedor dunia. Pulun punya pulun, study bagai, dapat gak pointer elok sikit untuk sem 2. 3.53 aku dapat. Tapi CGPA 3.32 kot. Takleh la nak apply medik (tak penah berangan pun nak jadi doc). So pilih punya pilih, last2 aku pilih untuk fokus dalam bidang makanan. Banyak la university yang aku pilih sume dalam bidang makanan. Dietetik, sains pemakanan n teknology makanan. Ade gak 1 pilihan aku amek forensik (terpengaruh ngan cite CSI). Tapi ternyata rezeki aku kat teknology makanan.
So now here I am. A student of Food Science n Technology, UiTM Shah Alam Malaysia yang dah berumo 20 tahun. Cepat je masa berlalu. Sangat rindu nak pakai uniform sekolah aku(yang mana 1 ek? yang kain biru gelap ke, biru mude ke yang wane khaki?). Sangat rindukan cikgu2 yang best.
Lagi 3 bulan tahun 2008 akan berakhir. Akan bertambah lagi umo aku (tiap2 hari pun bertambah kan). Akan bertambah lagi memori, kenangan, pengalaman, pahit manis kehidupan dan dugaan. Panjang ke umo aku untuk sampai ke situ? InsyaAllah. Banyak lagi yang belum aku capai. Aku sekarang bukan lagi budak sekolah yang nangis bila mak tak tunggu luar kelas, or budak kecik yang kuat berimaginasi yang bukan2. Aku sekarang seorang siswi, yang punya tanggungjawab dan amanah yang maha berat untuk aku laksanakan. Aku tak boleh lagi menangis. Aku tak boleh lagi leka. Aku tak boleh lagi pikir nak enjoy je. Aku kena pikir pasal masa depan, negara, bangsa n agama. Masa mematangkan manusia. Pemikiran pun kena matang.
Come on tiqah! Wake up! Gambate!

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..