Monday, February 28, 2011

language problem



korang tau tak macam mane keadaannye bile U CAN'T UNDERSTAND THEIR LANGUANGE AND SO DO THEY!




itulah kepayahan duduk kat negara China. like seriously! i am not joking. yeah u know their mother language is very important to them that makes them refuse to learn other languages especially ENGLISH. yeah i know even the whole world know how succeed they are with their own language but hey ape salahnye belajar banyak bahasa rite?


from december last year i've been here, so today i want to tell u a story about this language problem.





my mentor [can i call her 'mentor' since she's the one yang guide me and everything] is a local chinese, bukan totally tak boleh cakap inggeris tapi...em boleh kate komunikasi kitorang sangat sangat sangat terhad sebab selalunye die tak paham ape yang aku cube nak sampaikan atau die salah paham. tak pun, aku yang tak paham or salah paham.


like today, after siap buat sensory test, my supervisor bagi cadangan untuk tambah CMC dalam jus tu, nak bagi pekat sikit. jadinye, my mentor ni bagitau la kat aku suruh tambah CMC esok dan buat sensory test lagi sekali.


then aku tanye
"what are the concentrations of CMC we should use?"



die blur..



so instead of that sentence, i change it to more simple

"how much?" *sambil buat gaya muka berkerut-kerut dengan gaya tangan supaya die paham*



lagi satu kes harini jugak. die tanye aku

"when u can..." *sambil tunjuk kat shawl yang aku pakai, pastu buat gaya macam nak bukak tudung*


"open this?" aku tanye balik.
*open sesuai ke ha?lantak la asal die paham*

"yah yah"


"oh, we can open this when no boy" *aku cakap sambil tunjuk kat sorang mamat*
"boy cannot see our hair" aku tambah lagi. peramah la kate.


"cannot see hair?" *die tanye balik sambil tunjuk telinge die*


"HAIR" *aku pegang rambut die pastu tunjuk-tunjuk. die ingat ear*


"oh hair. ur husband?"


"husband ok!" *aku jawab sambil tunjuk ibu jari tanda orait*



begitulah serba sedikit situasi yang aku alami kat sini. ni sikit je ni. macam dah imune jugak la. buat je la body language yang klaka pun, asalkan mesej sampai. mase hari pertama pegi fakulti cari prof pun, aku dah rase down giler sebab prof tu taknak cakap dengan aku. perkataan yang die cakap dengan aku cuma "wait a moment". pastu die cakap dengan orang lain suruh orang lain handle kitorang. sebab ape? sebab masalah komunikasi.


menangis meraung stress bagai nak giler la jugak tapi sekarang ni dah tak kisah.


jangan menyumpah kegelapan, sebaliknya cuba lah cari cahaya


yah, Allah gives us akal yang bijak pandai lagi bergeliga. gunakannya sebaik mungkin, kalau tak nanti berkarat. instead of meraung menyendiri stress tak tentu pasal, kan ade baiknye aku pikir macam mana solution rite? tu yang aku gune body languange, or simple sentence. and another alternative is, GOOGLE TRANSLATE!!!! dekat lab memang ade internet connection + my metor memang ada laptop kat situ. bile susah sangat nak paham, hah! tulis je kat google translate tu pastu klik! settle problem. and aku pun amek jugak inisiatif untuk memantapkan lagi bahasa mandarin yang banyak dah aku lupe. tak rugi what, kat malaysia pun boleh guna an?


hidup kat perantauan tak seseronok seindah dan semudah yang disangka. tapi, kite boleh buat situasi jadi seronok! yes, kite! diri kite sendiri. dan sekarang walaupun au boleh mati beku kat sini tapi aku enjoy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! bukan buat-buat enjoy tapi memang enjoy sangat-sangat. bile lagi nak rase semua ni kan?kan?kan?
ok peeps, have a good good day ye. got to go now. ade sikit preparation kene buat for lab work esok. baibai muahx! *like erk~*

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..