Monday, January 10, 2011

jelajah hangzhou part II

Assalamualaikum wbt..
bertemu kite skali lagi dalam siri jelajah hangzhou..ok, arini aku sangat2 la penat sebab dari pagi ke sana ke sini..pagi tadi dalam pukul 9 kami kuar dari hotel..pegi ke bus stop untuk tunggu bas..kejap je bas dah sampai..kami menuju ke china international silk museum..tapi masa kami sampai tu, rupe2nye x bukak agi..muzium tu bukak pukul 12 da..so kami pun dengan tenang nye kuar balik, tunggu bas untuk ke Leifeng Tample or pagoda..x jauh mana pun..nak masuk dalam temple tu kena bayar rmb 40 atau lebih kurang rm 20..kami naik atas skali and view dari situ..seni bina memang terbaik! cantik and very traditional..
after puas daki temple and jalan2 kat situ, kami gerak ke muzium semula..tapi disebabkan bas yg ditunggu x sampai2, kami jalan je ke muzium..wah wah wah semput jugak la..ditambah dgn cuaca sejuk, heavy coat yg aku pakai, and aku yg dok bercakap non-stop..sampai je muzium dah mengah..kat muzium ni best..masuk free je..sume information dari jenis ulat sampai ke mesin2 pembuatan silk ade kat situ..lama gak spend time kt situ..china kan terkenal dgn silk..memang cantik2, halus seninye..patut la mahal..bukan senang nak buat beb..
abes je pusing muzium, kami patah balik ke temple, masih berjalan kaki..then continue ke Xihu Lake, nak naik bot!!!! Xihu lake ni memang femes la kt hangzhou ni..besar giler! time spring season, lake ni sangat cantik sebab banyak lotus..tapi, disebabkan sekarang winter, sume lotus kering..ade tinggal tangkai jek =(..tapi aku tetap enjoy the view..sangat cantik ok! sangat sangat..aku suke sangat sebab rasa tenang..macam dalam gambar2 je dok tepi tasik ade bunga lotus banyak2..isy, x tau r camne nak describe ase best yg aku dapat ni..korang kena ase sendiri..kat lake ni, bot stop kat 3 tempat..mula2 pegi park, then temple and lastly the famous bridge..nak naik bot ni kena bayar rmb 45 or lebih kuran rm 20++..x mahal kan? bagi aku sangat berbaloi sebab mungkin sekali seumur hidup je dapat rasa sume ni..
lepas dah puas ke sana ke sini, kaki pun dah naik krem sebab sejuk giler and jalan banyak, kitorang amek bas balik ke hotel..tapi before sampai hotel, singgah makan lunch+dinner kat muslim restoran..ni part yang x best bile bercuti kat sini..susah dowh nak cari tempat makan terutama kat kawasan2 peranginan macam Xihu Lake..sepanjang kami berjalan jalan tu, kami cuma minum coffee, makan kacang n corn jek..lapaq x yah nak habaq la kan..tahap kebulur kot..tambah2 cuaca sejuk..memang cepat aje la laparnye..so mase dapat makan tu, menyuap x angkat kepala..siap tapau roti arab lagi..pas makan, kami gi ke nigt market semula sebab nak beli agi souvenier yg x sempat beli semalam..pas beli cepat2 kami balik hotel sebab dah x tahan sejuk..aku pulak terlupe nak bawa sarung tangan..uisy, terseksa~
ok ni je perjalanan untuk arini..esok mungkin akan ke silk and fashion centre pulak..shopping lagi dow..ni macam dah over weight je luggage aku ni..atoiyai~
see u again tomorrow insyaAllah..kalau sempat la mengupdate belog kat epot esok..gambar2 akan di upload kemudian ye..nanti aku buat 1 post khas untuk gamba jer..xde la korang kena baca aku membebel2 ni..
ok, got to go..mengantuk yang teramat nih..babai~