Sunday, January 9, 2011

jelajah hangzhou part I

Assalamualaikum wbt..
SELAMAT DATANG KE HANGZHOU!!!!
ok frens..hari ni pertama kali aku jejakkan kaki kat Hangzhou..aku datang Hangzhou ni sebab lusa aku kena amek flight dari Hangzhou untuk balik Malaysia..dah alang kepalang memang nak kena datang Hangzhou, aku pun pakat dengan kawan aku, mim and alex yg sama2 akan balik Malaysia jugak, untuk stay kat Hangzhou seari 2 before balik Malaysia..so aku akan stay dekat Hangzhou selama 3 ari..
insyaAllah aku akan update hari2 perjalanan n aktiviti..sebab kalau aku tunggu sampai settle 3 ari baru nak post, kompom panjang lebaq la post aku tu nanti..tak pun, aku akan lupe banyak benda2 best yg patut aku share..well, that's me..what to do..senang sgt lupe..huhu..
harini aku gerak dari Jiangnan Uni (JU) lebih kurang pukul 8.50 pagi..my best buddy merangkap my bro, mohamed sanggup bangun awal arini semata-mata nak babai kami naik bas..terharu seyh..dia akan balik sudan jugak minggu depan..wah, dekat 2 bulan la aku x jumpe die nanti..mesti rindu =P
kami naik bas no 133 untuk ke railway station kat downtown..lebih kurang sejam baru sampai railway station..besar macam airport..terbaik lah! scan beg sume pastu dengan relexnye berjalan ke tempat menunggu..after 5 min, baru sedar yg kami dah tersalah tempat! ape lagi, dengan heavy coat and beg tarik yg berat tahap gajah tu, kami lari ke sana ke sini cari teksi sebab tempat yg betul tu agak jauh..tren yg patut kami naik pukul 10.30..tiket dah beli harga rmb 100..kalau burn tu, nangis jugak la kan..teksi yg bawa kami pun pecut sakan la bile tau kami dah lambat..alhamdulillah sempat sampai tepat pada masanya..dah kata aku punctual [eh! penah kate ke?]..sistem tren kt sini x sama dgn malaysia..kat sini nak naik tren gaya macam nak naik flight..kena scan beg, beli tiket awal..departure time..seat no..platform and so on..macam canggih la kan..
dalam pukul 1 kami sampai kat railway station hangzhou..lebih kurang 2 jam setengah la perjalanan..pastu cari teksi nak ke hotel..disebabkan jem melampau, sejam perjalanan baru sampai hotel..sampai je terus cek in..harga untuk 1 malam rmb 157, bersamaan rm70 lebih kurang..murah kan? sebab bilik sangat selesa..ade heater, katil besar, ade line internet, toilet pun best, boley mandi air panas puas2..maklum la, dekat hostel uni kena bercatu sebab nak jimat elektrik yg agak mahal jugak..so kami duduk 2 malam, lebih kurang rmb 300..tapi aku share bilik dgn mim, so masih rmb 157..jimat kan?kan?kan?
pas solat jamak zohor and asar, kami kuar gi makan..cari la muslim restoran..lucky, dekat jek restorannye..so makan dengan lahapnye sebab dah lapaq tahap babun kelaparan sebab dah pukul 3 lebey baru nak lunch..pas makan, kami gerak ke ladies street naik bas..kami bertiga ni masing2 x tau jalan kat hangzhou, so main belasah je la ke sana ke sini..alex ada bawa map and kompas..and tanya2 orang jugak..so sampai la ke ladies street..sume ladies stuff la..tapi mak ai!!!! mahal dowh..tahap butik2..terus kami blah dari situ cari bas nak ke silk street..punye la jauh perjalanan nak mencari bus stop yg betoi..akhirnye jumpe..tapi sesampainye kat silk street [lebih kurang pukul 6.45 ptg], dah kosong daa...sudah tutup..buka sampai pukul 5 ptg jek..cet!!! pas jalan sampai ujung and da x au nak buat ape, patah balik pegi cari bas nak balik hotel semula..masa tgh jalan2 tu, terjumpe kedai cake and bakery..ape agi, sejuk dow..lapaq memanjang..kitorang pun beli la sikit2..cheese cake and kuih ape ntah dari red bean and pumpkin..yan penting, halal..pastu amek bas balik hotel..tapi before balik hotel, kami singgah kat night market..dekat jek ngan hotel..jalan2 cuci mata sambil membeli belah..dan aku berjaya menjumpai chopstick untuk dihadiahkan kepada orang2 malaysia..terbaik kan aku? =D
lebih kurang pukul 9 pm, kami singgah makan kat the same muslim restaurant..tadi lunch aku makan nasi..untuk dinner, aku makan mee plak..ji dan la mien or mi sup with fried egg..mi ni hand made..fresh..mase order, baru die buat mi ni..tarik2 ngan tangan pastu rebus kejap before boh kat dalam sup tulang..makanan famous kalau kat muslim restoran sebab muslim restoran je ade mi tarik2 hand made ni..then dah kenyang, ape agi..balik ar tidoq..esok mau meronggeng agi =)
yang x bestnye, aku giler x tahan sejuk!! sambil jalan pun menggigil2..tangan jangan cakap la..nak pegang benda pun dah susah..seksa weyh sejuk ni..x tipu..malaysia gak yg heaven..
ok, insyaAllah esok kalau x penat, aku update agi ape yg aku buat esok..sebab kalau ikut plan, nak naik bot..nak ke temple..nak ke park..nak ke lake terbesar..macam2 la nak buat..kompom lotih..so baik berehat..lagi pun, jadual tido aku skg da berubah..selalunye aku akan tido dalam pukul 9..ni dah pukul 10.30 ni..dah exceed..so got to go..babai~
wan'an..zaijian~

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..