Friday, December 10, 2010

salam maal hijrah

Assalamualaikum wbt..
salam maal hijrah..maaf lambat sikit..
hijrah kali ni memang aku betul2 berhijrah..dari Malaysia tercinta ke China..walaupun cuma untuk 4 bulan..tapi tetap penghijrahan bagi aku..
Genap seminggu aku dah bermaustautin di bumi Wuxi ni..Alhamdulillah, walaupun hari selasa lepas aku tak dapat tahan emosi, dah ternangis [TER ok], tapi after that, aku dah ok sikit..
memandangkan bulan hijrah ni kena pada waktu aku di tempat orang ni, aku patut aplikasikan konsep hijrah ni pada diri aku sekarang..hijrah perlukan pengorbanan..YES! berkorban lah tiqah..4 bulan je berkorban..lepas tu, kamu dah berjaya menghabiskan 4 tahun pengajian..4 bulan je lagi tiqah..almost done..be patient dear..
the truth is, Wuxi is nice, people here are nice..everything is great! seriosly..aku bukan nak sedapkan hati sendiri, tapi after seminggu kat sini, baru aku realized..walau apa pun masalah yang ko ada, mesti akan ada orang yang akan tolong..ko takkan keseorangan..mungkin bagi aku masalah bahasa paling utama..tapi, walaupun diorang x fasih berbahasa inggeris, diorang tetap cuba dengan bersusah payah untuk tolong or explain apa2 pada aku..aku sangat terharu..effort diorang memang ketara..oleh yang demikian, aku pun berazam untuk belajar mandarin sampai boleh bercakap dengan diorang..yeah!! azam tahun baru maal hijrah ni..
memang la dulu aku dah belajar mandarin, tapi aku dah lupa sebab dah berbulan2 x guna..aku belajar masa aku part 4, 5 and 6..so sekarang ni, aku kena put more effort untuk belajar mandarin.. x mustahil kot dalam masa 4 bulan kat sini aku dah boleh borak2 ngan diorang guna bahasa mandarin..kalau x banyak, sikit pun jadilah kan?
sangat2 tak sabar nak masuk lab isnin ni..nak betul2 paham analysis yang diorang buat..pastu nak get involve..tak sabar tak sabar tak sabar..
oh ye, result final examination semester 7 dah dapat..pagi tadi after my subuh prayer, bukak email and nah! dapat result..alhamdulillah..more than what i expected..walaupun tak la gempak marvelous macam orang lain, tapi aku tetap bersyukur Allah bagi rezeki and kejayaan kat aku walaupun usaha yang tak tara mana pon [baca dalam slang utara]..
current temperature : 4 degree C
time: 3.00 pm
condition: jiwa kental
salam perantauan
zaijian

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..