Saturday, November 27, 2010

tips dari aku

yiks~ sonok pulak rasa bile aku baca balik post2 aku yang lama2 dulu..yang masa tahun 2008 2009..ayat skema nak mampos..pastu post panjang berjela..aku pun malas nak baca satu2 balik sekarang..hahaha..ngutuk diri sendiri..

post2 aku banyak pasal study aku..pasal test la..asemen la..program itu program ini..wah...sangat rindu mau menjadi pelajar semula..erk??aku masih pelajar lagi kot..perasan dah graduate pulak! menyampahhhh~~~

ni ha, kat post ni aku nak menggedik sikit..sape2 yang x tahan ngan minah dabel chine gemok kuat lantak gedik-pulak-tu, sila terus kuar dr page nih..amaran nih..betoi x tipu!

ada antara kawan2 aku yg tanya
"camne ea ko ngn pakwe ko leh maintain long distance?"
"ko x kisah ke pakwe ko x mesej2 ko or kol2 ko selalu?"
"ko ni mcm xde pakwe je"
"ko boley ea x jumpe pakwe ko lame2?"

ni antara soalan2 and ayat2 yang selalu kena setepek kat aku..selalunye aku senyum jek..nak komen lebih2 susah sebab lain orang lain cara n penerimaan..tapi since ini belog aku yang punye, aku boley tulis sukati r kan?hahahahahaha [gelak bongkak-yang-berdosa]

ok la, berdasarkan pengalaman aku yg x berapa nak ade pengalaman sgt ni, aku memang sangat ok dengan long distance relationship..tipulah kalau aku kata aku 100% ok, tapi aku boley terima n boley manage..kekadang tu ada gak rasa nak jumpa selalu, nak dekat je sentiasa, nak itu nak ini..tapi aku ni dah umur 22 tahun..agi berapa bulan je nak masuk 23 tahun..so aku rasa aku kena matang lah dalam relationship..

first, jangan terlalu cemburu..penting giler nih..perlu cemburu tapi jangan sampai memudaratkan or membabi buta [alamak termencarut pulak..sori]..sebabnye bila jauh, cemburu sangat2 ni xde gunanye..die bukan ade depan mata yg boley nak buat apa2 yg istimewa utk ilangkan rasa cemburu kite tu..

jangan selalu gadoh..susah nak pujuk beb..jauh kan..kalau kite marah2, then die kol kite x nak angkat, die mesej kite x reply, how to settle the problem la?? sebab tu elakkan la marah2 gaduh2 ni..sikit2 sekali sekala x pe la..kalau selalu sangat, rimas jugak..nak bagi bunge susah..nak pujuk face to face susah..last2 due2 diamkan diri..lama2 benda kicik pun jadi besar..hubungan pun krek laaa...

sporting tu penting beb..kite jauh dari die..kena kena r paham..kite x de ngan die bile die susah or senang..so sporting r..jangan terlalu mengongkong..die nak hang out ngan membe2 ke, nak kuar ngan sape2 ke, nak gi bersuka ria ke, nak study grup ngan membe2 pompuan ke..biar je la..as long as die jaga pergaulan die..x kan la die x boley nak kawan ngan org lain pulak kan? lagi pun, kalau kite sayang die, kena r percaya kt die..kalau x percaya, x yah berani2 nak kapel..senang idop..

jangan arapkan sesuatu yg lebey dr die..bila jarak jauh ni, mcm2 benda terbatas..mungkin bile kite sakit, die xley datang melawat kite..bile kite masuk competition, die xley datang support kite..normal la tu beb..bukan bermakna die x sayang..cuma keadaan x mengizinkan..nak pos hadiah jauh2 pun kan mahal..kena r consider..

aku ni memang jenis yg agak simple in relationship..aku x penah mengharapkan die mesti call aku hari2..mesej aku every day..wish gud morning gud nite segala bagai..bagi adiah kat aku selalu..cakap 'i love u' ari2..or ape2 yg selalu kapel2 buat..so mybe because of my attitude, aku ok je kalau jarang2 kontek..sayang aku kat die x berubah pun walaupun kitorg x jumpe selalu, x mesej selalu, x kol selalu..

ape yang paling manis bg org2 yg having long distance relationship ni ialah, bile time nak jumpe..peehhh, memang appy r wa cakap lu..kalau org2 yg ari2 jumpe x rasa camne yg org2 yg jarang jumpe ni rasa..walaupun dah kapel bertahun tahun, tapi rasa cam baruuuu je..fresh! tu yg best tu..hahahaha..

tips aku: jangan sensitif sangat, jangan emo sangat, jangan cepat melenting, sporting, relex, be cool, trust each other, n have fun! hehehe..

sekian, terima kasih

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..