Sunday, January 10, 2010

aloe vera..oOo..aloe vera..

Assalamualaikum wbt..


arini aku terfikir pasal tajuk untuk fyp aku..mule2 borak ngan mak aku, aku tanye la ade x herba yang mak nak sangat tau ape khasiat n kegunaannye..mak suggest ketumbang air atau name saintifik nye peperomia pellucida..sebab herba ni ade merata2 bersepah2 tapi jarang digunakan..so aku pun cube2 la google search sal herba ni..tapi, tak banyak maklumat pulak..sebab x banyak penyelidikan yg di buat kat herba ni..clinical data xde, component data pon sikit2 jer..cm da susah..so aku try discover sendiri..aku cube daun lidah buaya atau aloe vera..memang sound common..penyelidikan pon berlambak2 sal aloe vera nih..rasanya ramai orang pon da tau sal khasiatnye..x banyak, sikit pon mesti tau..tapi aku cube2 gak la..then aku terjumpe 1 blog nih..n ade statement die yg mengatakan jeli lidah buaya nih boley dijadikan pengawet makanan semulajadi..so aku pikir punye pikir n tanye pendapat senior aku, rasanye aloe vera as food preservative agent ni blom well known agi..memang da ade penyelidikan kat overC, tapi x femes..selalunye aloe vera orang gune untuk produk kecantikan..emm..amacam?? ok x if aku nk fokus kt tajuk nih?


aloe vera ni banyak khasiat..antaranye sebagai agen penyejuk..so klu sunburn tu, sapu je gel aloe vera..then die boley sembuhkan luke tanpa ade kesan parut..menegangkan kulit..menjaga kesihatan usus, anti bakterian n anti fungai..boley jugak kurangkan kolesterol..emm, so dgn ciri2 tu la yg wat aku tertarik..kalau la aku boley modified gel lidah buaya nih n jadikan die bahan pengawet, and at the same time bile apply die to food, leh gak kurangkan kolesterol makanan tu kn??? tapi setakat nih aku baru jumpe lidah buaya digunakan sebagai bahan pengawet buah n sayur..coat fruits n vege with this aloe vera gel..tapi kalau nak gune kt flesh xley ke ha? cam ayam ke, daging ke, udang ke...em..jom kite find out..(^^)




p/s--> keterujaan bermule..hehe~

wassalam...

4 comments:

picairin said...

make research on that topic dear... sound good...curious to know the result.. ^,^

anwarjauhari said...

wah,
menarik tu..
mungkin boleh guna kat flesh, kalau guna teori 'gel tu melewatkan pengoksidaan berlaku'. ..anyway, nanti post la further info ttg allo verre tu ye....
aku nak tahu jugak>

Anonymous said...

hohohoh..dah dapat tajuk psm da..do the best.Bagi gempar satu malaya.chaiyok2.

tqah said...

pqah: insyaAllah dear..if my supervisor boley guide me in that topic..

anwar: insyaAllah aku akan update pe2 perkembangan sal fyp aku nih..if u have any suggestion regarding new food product, plez do share wit me..mane tau korang ade idea nak wat produk mknn ape..

ayie: thanks fren..aku tgh berusaha utk x mentension kan diri nih..nk bagi gempaq 1 malaya susah kot weh..sape la aku ni kn..juz try my best la..

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..