Saturday, August 30, 2008

GERAM

Assalamualaikum w.b.t

Harini aku bukan nak menulis pasal apa2 info tapi sekadar nak meluahkan isi hati. Hati aku sekarang tengah agak bengkek. Bengkek dek member aku sendiri. Mungkin awalnya memang salah aku, but takkan dia tak boleh nak tegur secara baik? Perlu marah2 ke? Perlu cakap kasar ke? Aku sedih bila kawan yang aku anggap antara kawan yang baik dengan aku, tetiba menghentam tanpa usul periksa. Dia bagus sangat ke? Aku tak suka nak gaduh2 ni, sebab dia classmate aku n antara kawan2 yang selalu berdiskusi dengan aku pasal sesuatu perkara. Gaduh2 pun tiap2 hari jumpa juga. So, what for gaduh2? Cakap elok2 je la kan?

Kawan aku ni seorang yang aktif meng'post bulettin' kat friendster. But lately dia selalu post pasal UiTM, universiti tempat kami belajar sekarang ni. Tapi bukan yang baik2. Yang buruk2 aje. N termasuk hari ni dah entah kali yang ke berapa dia post bulettin memburuk2kan UiTM. Student2 UiTM ni racist la, UiTM ni teruk la. Kemudahan kurang, kelas kotor, student ramai sangat kena berebut2, kelas tak cukup n macam2 lagi. Yang aku pelik, dia ni student UiTM, tapi lantangnya mengutuk UiTM. Kalau nak kutuk pun, pada2lah. Perlu ke post bulettin kat friendster? Perlu ke nak bagitau kat semua umat manusia pasal kekurangan UiTM? Aku admit kebanyakan yang dia post tu bukan lah hasil tulisan dia. Dia dapat dari laman2 blog or Forum komuniti n ada yang dari forum komuniti UiTM sendiri. Tapi kalau dah nama pun forum komuniti UiTM, means untuk berdiskusi sesama student UiTM. Bincang tentang universiti kita ni. So, what for dia nak bagitau kat seluruh alam semester ni apa yang di bincangkan kat laman UiTM? Kalau tak puas hati sangat, kutuk la diam2, kenapa perlu heboh2? Tak pun terus gi jumpa YDP MPP @ kalau rasa dah bagus sangat, gi bersemuka dengan Naib Canselor, bagitau apa yang tak puas hati tu. Kan senang.
Yang aku bengkek sangat ni, dah la dia buat sesuka hati je pasal dalam kain UiTM, bila aku tegur, melenting. Tak boleh terima teguran langsung. Aku cuma bagitau kalau nak naikkan semangat student UiTM pun, nak cabar student UiTM jadi lebih baik dari sekarang, tak perlu kot nak post buletin kat friendster. Bincang kat laman komuniti UiTM sudah la. Dia dah uar2kan kelemahan universiti dia sendiri. Universiti lain pun ada kekurangan tapi takde lah sampai nak bagitau semua orang. Tapi teguran aku tak diterima. Dia marah2 aku. Cakap aku taknak terima hakikat. Aku nak sembunyikan kebenaran. Aku taknak akui kelemahan UiTM, aku hipokrit. Aku tak fikir panjang bila baca post bulettin dia tu. Dia cakap aku tegur dia dengan cara yang kurang elok. Pergh, sekali dia bagi, terbakar hati..
Ok friend, look here. Kalau dalam family kita contohnya ayah kita penagih dadah, pencuri, takde kerja tetap, selalu tak balik rumah etc yang buruk2 la, perlu ke kita bagitau dekat semua orang aib ayah kita? Dengan alasan kita taknak jadi hipokrit, taknak sembunyikan kebenaran. Is it ok? Adakah dibenarkan dalam agama kita mengutuk dan memperlekehkan sesuatu dengan alasan kita berfikir panjang, kita terima hakikat n sebagainya? hey friend, mazhab apa ko pakai?
Senang cakap la, kalau tak puas hati sangat dengan universiti ko ni, bungkus kain baju, n get out from UiTM. Pergi cari universiti yang memenuhi ciri-ciri universiti yang ko nak tu. Yang langsung takde kelemahan tu. Or kalau tak jumpa universiti idaman hati tu, ko pergi buka universiti ko sendiri, sediakan kemudahan selengkapnya tanpa ada cacat cela n bila student ko bising2 pasal facilities n post kat friendster pasal keburukan universiti ko tu, ko terima dengan pasrah. Ok?
Dah la yuran UiTM paling murah, dapat subsidi kolej n makan lagi selama setahun. Boleh kutuk2 lagi pulak? Yang buruk aje yang nampak, yang baik2 yang UiTM dah supply tak nampak? Complain sana sini, macam ko tu bagus sangat. Balance la tu ada kelebihan n kelemahan. Nothing perfect la kawan. Ko pun tak perfect. Layak ke ko nak judge sesuatu perkara? Masa nak apply masuk UiTM, beriya-iya. Dah dapat masuk, tak puas hati pulak. Ko nak sangat la orang pandang rendah kat universiti ko? Manusia...manusia.. Memang susah. Boleh tak kalau bersyukur atas apa yang kita dah dapat sekarang? Please think about others that got even worst than u. Sekurang2nya ko berada di universiti, ada tempat untuk sambung belajar, ada tempat untuk menuntut ilmu. Kalau rasa dah penat dengan UiTM, pergi balik kampung tanam jagung!
Aku bukan nak mengaibkan sape2. But people out there know what im trying to say. Kalau ada apa2 yang tak suka, tak puas hati, u can see the pengurusan. Kita ada MPP yang boleh jadi pengantara antara student dengan pihak atasan. Bincang elok2. Bagitau apa yang kurang. Mana kita tahu entah2 pihak atasan sekarang tengah bertungkus lumus nak mengatasi masalah yang sedia ada ni. N tak pernah terfikir ke punca segala masalah ni? Kita lah puncanya. KITA! Kelas kotor konon. Siapa yang kotorkan? Naib canselor ke? Lecturer ke? Kita la yang kotorkan. Facilities banyak rosak ek. Siapa yang rosakkan? HEP? KP? KITA la yang rosakkan. Did u realize that? So fikir2 kan lah sebelum complain macam2. Kan sekarang pun UiTM dalam proses menambahkan cawangan. Maksudnya orang2 yang berkenaan tu tengah berusaha la nak memberi keselesaan dekat kita ni. Ingat kalau nak buat cawangan baru tu, sehari dua perancangan? Bertahun2 la kawan. Nak bina kampus cawangan boleh sekelip mata je ke? Ko cuba la kalau mampu. Aku yakin ko pun tak mampu. Ko mampu cakap je. Biasa lah manusia yang tak kenal dek untung. Ko baru setahun kat sini, dah pandai nak cakap lebih. Graduan2 yang dah berjaya tu tak cakap apa pun. Dapat jugak konvo dengan jayanya. Dapat juga kerja yang bagus2. Ko apa ada? Kalau harini UiTM kick out ko, ko takde mende pun tau. So sedarlah kelemahan diri sebelum hebohkan kelemahan orang. But the best suggestion that i can give here is : bungkus kain baju, kosongkan bilik n jangan tunjuk muka lagi kat UiTM yang serba kekurangan ni.
Salam.

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..