Tuesday, August 31, 2010

macam mana sambut merdeka?

Assalamualaikum wbt..

malam tadi aku kuar..walaupun exhausted yang teramat, aku kuatkan gak diri untuk gi uptown beli barang2 untuk raye..gi ngan kawan2 agi best..kalau da cuti, aku akan dok kat umah je buat kuih raye..nak shopping jangan harapla sebab mak selalu x nak gi..pose katenye..penat..huhu..

ok, memandangkan malam tadi merupakan malam ambang kemerdekaan, so aku nak share benda2 yang aku perhati semalam..aku x celebrate pun merdeka..bukan bermakna aku x sayang malaysia or xde semangat patriotisme..aku sayang..tapi aku x celebrate in term of pegi stadium tunggu detik 12 malam, bawa bendera konvoi naek moto sambil bising2 hon sane sini, berkumpul kat dataran ngan membe2 lepak2 menambahkan kesesakan lalulintas, or pegi konsert tunggu bunga api..setakat ni, aku belum penah lagi involved ngan mane2 situasi yg aku tulis ni..semalam kebetulan aku kuar sebab nak gi uptown je so dapat la tgk peel2 org2 shah alam celebrate merdeka..

tapi secara jujurnya aku x paham ngan cara diorang terutama budak2 muda..cara mengekspreskan semangat patriotisme tu mcm x betul...aku tgk kat dataran semalam, berkumpul sampai midnite campur laki pompuan, pakaian pun mcm2,bising2, merokok, melalak, menjerit2, sambil pegang jalur gemilang! aku x rase tu satu budaya yg elok..

ade yang konvoi naek moto reramai sambil bawa bendera pun lebih kurang jek pangai..hon sane hon sini, bawa moto mcm mafia, siap buat skill2 angkat tayar depan la tayar blakang la due2 tayar la..mcm mat rempit..pastu maen rempuh je suke suki..aku sendiri da xtau bape kali aku nyaris2 eksiden semalam gara2 budak2 moto yg konon berjiwa malaysia n bersemangat patriotisme!

pukul 11 tu mula la nampak anak2 muda kuar dari umah..memang tau la yg deme nak gi sambut merdeka..yang peliknye, nak gi sambut merdeka boley pulak sampai x tido, sanggup bersesak2 ngn lautan manusia..tapi teraweh x pegi pun..mungkin ade la yg sambut merdeka tu pegi teraweh dulu tapi bape ketul la sgt pun..masjid makin kosong tu yg pasti..rupe2nye penuh kat atas jalan n dataran semata-mata nk tengok bunga api..

aku bukanla nak tunjuk baik tapi aku x selesa ngn keadaan malam tadi..x nampak langsung kebudayaan malaysia tu..dulu bermegah2 dgn malaysia yg kekalkan kesopanan n kesusilaan, tapi jujur cakap aku x nampak kat mane sopan n kat mane susila nye orang malaysia malam tadi..ni ke name merdeka?

aku x kate salah sambut merdeka..tapi berpada-pada..sekarang kan bulan mulia bulan ramadhan..patutnye kite kena utamakan ramadhan yg mulia ni dulu..kalau x nak rebut nikmat ramadhan pun, sekurang-kurangnye hormat la bulan ni..malaysia ni majoriti penduduk Islam kan?

cukupla aku membebel ni...niat aku cuma nak menegur mane yg aku rase x betul..bukan memprotes..

SELAMAT MENYAMBUT KEMERDEKAAN NEGARA MALAYSIA YANG KE-53.

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..