Sunday, October 5, 2008

nOtHiNg

Raya dah abes. Tunggu masa nak balik kolej je. Malas pulak rasanya. Dah lebih seminggu cuti, lupa terus pasal study. Ni nak kena mula semula pulak, sangat la malas. Kerja banyak. BEL tak siap lagi. Lab report ada 4, tak sentuh langsung. Test physical chem cooming soon. Test BEL pun. Haiya, bila la nak settle.

Malam ni balik kolej. Kalau ikut perancangan, pukul 9 kuar dari rumah. Tapi tak tau la macam mana. Esok kelas pukul 9.30 pagi. Kuliah. Macam bosan je.

Tinggal 3 minggu lagi nak final exam. Cepatnya masa berlalu. Aku ni dah ready ke nak final ni? Aku tak boleh maen-maen lagi ni. Aku dah kena struggle. Tapi kadang-kadang rasa malas tu melebihi. Bukan malas, tapi letih. Bila dah letih, nak study pun dah tak semangat la. Semester ni banyak subjek yang aku kena cover. Ada 7 semua. Sem lepas ada 5 je. Kiranya, memang kena usaha lebih la kan?

Baru-baru ni balik kampung beraya, aku jumpa sepupu2 aku. Dah lama tak jumpa dengan diorang semuanya. Masing2 dah besar, ada hal sendiri. Aku pulak dah 3 tahun tak balik beraya kat kampung sebelum ni. Tahun 2005 aku SPM, so memang tak beraya pun. Tahun 2006, final exam aku kat matrik pulak lepas raya. Tahun lepas, adik aku SPM. Tahun lepas juga last aku nak beraya dekat kedah sebab bulan 12 tahun lepas aku n family pindah ke selangor. So tak balik kampung kat selangor ni juga. Nak beraya dengan kawan2 kat kedah untuk kali terakhir. After 3 years, ni lah kali pertama aku balik beraya kat kampung dengan semua sepupu2 aku pun ada. Takde sorang pun yang tertinggal. Ada juga aku nampak perbezaan kat sepupu2 aku ni. Yela, masing2 dah besar. Adib dah makin berisi. Zaki dah nampak makin dewasa. Wani dah macam orang bekerja, padahal baru umur 16 tahun. Yan dah makin membesar. Siti dah bergaya sakan. N aku ada perasan 1 perkara. Semua sepupu perempuan aku freehair. Aku dengan kakak aku je yang bertudung. Ops, tak! Kak nora bertudung jugak. Yang lain semua tak. Dulu masa kecik2, kami semua bertudung. Dah besar ni, masing2 dah ikut haluan sendiri. Aku tak rapat sangat dengan sepupu2 aku. taktau kenapa. Dulu masa kecik2, rapat. Sangat rapat. Sekarang tak lagi. Dengan sepupu lelaki, dah makin segan. Dengan sepupu perempuan, ntah la. Agaknya sebab diorang semua dari keluarga berada, nampak jurang kat situ. Masa konvoi gi rumah atok2 sedara pun, semua kereta besar2, mewah2. Kereta family aku je yang ciput,hehe. Takpela, tu kereta mak aku. Kang aku dah kerja, ada duit sendiri, aku beli lah kereta sendiri.
Ni cerita kampung mak aku. Kampung abah aku, aku tak balik. Adik aku je yang ikut abah aku balik kampung. Kampung abah aku kat Batu Pahat, Johor. Lagi la lama aku tak balik sana. Last aku balik, hujung tahun 2001. Sekarang dah tahun 2008. Dah 7 tahun la aku tak balik. Kampung abah aku dah takde sape2. Nenek and atok aku dah lama meninggal. Masa aku sekolah rendah lagi. Yang ada pun pakcik2 n sepupu2 la. Adik beradik abah aku ramai, tak semua pun balik serentak. So tak best sangat. Abah n mak aku dah divorce, so balik kampung pun separate la. Agak tak best. Bila balik kampung mak, abah tkde. Bila balik kampung abah, mak takde. Sepupu2 yang lain semua ada abah n mak. So sangat2 la tak best. Baik duduk kat rumah sendiri je.
Aku tak kisah sangat dengan kekurangan family aku ni. Ada orang yang lebih malang dari aku. Dulu aku tertanya-tanya gak, kenapa mesti family aku? Tapi sekarang aku dah faham. Aku dah boleh terima. Aku ada 2 rumah, 2 kereta. Ada yang best jugak la kan?
Disebabkan ini, I'm quite fobia dalam memikirkan masa depan. Hidup berkeluarga. Macam mana suami aku nanti ek? Kekal ke rumah tangga aku? Bahagia ke aku? Macam mana nak cari lelaki yang betul2 sesuai, baik n boleh jaga aku sampai mati? Wujud lagi ke?
Sekarang aku masih muda. Masih muda nak fikir pasal hal2 rumah tangga. Tapi perkara tu akan terjadi jugak. Macam mana hidup aku nanti?
Wallahualam bissawab. Biarlah takdir Allah yang menentukan.

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..