Wednesday, October 22, 2008

debar

TAKUT.GLABAH.SIBUK.TAK TERURUS. = AKU

Minggu yang sangat memenatkan. Sekarang aku berada di Bilik 24jam PTAR. Aku kat sini semata-mata nak mendapatkan wireless. Aku sangat2 perlukan internet sekarang untuk aku cari seberapa banyak maklumat untuk debate khamis ni. Sepatutnya aku dah settle dah debate ni. Tapi xtau lah ni anugerah, ujian atau apa. Aku terpilih menjadi leader for affirmitive side for premier debate this thursday. Hari sabtu lepas, DrJJ call aku.
"I'm pleasure to tell u that u are going to lead the affirmitive side for the Premier Debate this cooming thursday."
Astaghfirullahalazim................
tu je yang termampu aku ucap dalam hati. Mulut memang tak terkata apa2 la.
Aku seronok dengan pemilihan ni, sebab ni membuktikan yang aku bukanlah seorang student yang pasif. Aku mampu bercakap, mengeluarkan pendapat, berbincang dan berdebat.IN ENGLISH. Selama ni aku takde confident. Aku dipilih daripada 166 orang pelajar yang involve dalam first session debate minggu lepas. Aku ranking pertama. Aku snediri terkejut. Dalam 166 orang, I'm the no 1! Aku tak rasa aku bagus. Sebab tu aku cuak. Semua orang tahu aku dapat first ranking. Semua orang ingat aku bagus. Tapi bagi aku tu cuma rezeki aku. I'm not an excellent one.
Minggu ni aku ada 2 test. Aku masih belum study lagi sebab memang sibuk mencari point debate ni. Kelas tetap kena gi macam biasa. Tugas aku dalam Pertema belum selesai. Banyak lagi yang aku kena settlekan sebelum letak jawatan hari khamis ni. Tugas dekat kolej lagi. Macam mana aku nak handle semua ni serentak? The worst part is, next week is the beginning of my final exam. But untill now, I've do no revision at all! How come?? Macam mana nak score ni? Final exam tu penting.
Aku ingat nak buat cikai2 je debate ni sebab bagi aku, study aku lebih penting. Tapi aku dapat tahu yang premier debate ni diadakan besar-besaran. Semua lecturer kat fakulti aku dijemput. TNC pun ada sama. Siap ada sijil penyertaan, hadiah n macam2 lagi la. So, takkan la aku nak buat cikai2 je? Of course aku kena all out, bagi sepenuh komitmen kat debate ni. Tapi, mampu ke aku?
Aku tak nafikan aku bangga bila jadi yang terbaik diantara terbaik. Perasaan tu memang ada. Tapi aku juga akui, aku tak sehebat n tak sekuat yang dijangka. Sekarang ni pun perasaan aku tengah bercampur baur. Aku terasa macam nak nangis. Expectation orang sangat tinggi, sedangkan aku sedar siapa aku.
Ya Allah, adakah kejayaan ini Kau berikan untuk menguji aku?
Ya Allah, jauhilah diri aku dari perasaan riak, sombong, takbur atas segala apa yang aku kecapi kerana aku tahu semua ini adalah milikMu yang kau pinjamkan kepada aku buat sementara. Aku hamba yang lemah, hina. Aku tak kuat Ya Allah. Aku tak tabah. Janganlah Kau pesongkan hatiku ini. Aku sangat takut. Takut aku menjadi manusia yang lupa apabila diberi kejayaan sekelumit cuma. Ya Allah, kuatkan jasadku, kuatkan, mentalku, kuatkan rohaniku. Hanya kepadaMu Ya Allah mampu aku berbicara dan memohon. Kerana hanya dengan berbicara dan merayu kepadaMu, ku temui ketenangan walau diri dalam kekacauan. Ya Allah, limpahi diriku dengan rezeki dan kejayaan disamping menjadikan aku manusia yang tidak lupa.

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..