Sunday, December 16, 2012

resipi french toast cheese

Assalamualaikum wbt


kat tempat korang sekarang cuaca macam mana? kat rumah aku tengah hujan. tak lebat sangat, tak renyai sangat. sedap-sedap je la bak kata aku.

tima-time hujan gini, best dapat kaman benda panas-panas kan? aku pun teringat kat satu jenis makanan ni yang jadi kegemaran kawan aku Din. ntah ape mandrem mamak kat kedai tu buat kat die, dok kemaruk dengan menatang ni lah. sampai dok pi search resipi pastu masak sendiri pastu komplen sebab tak sama dengan yang die makan dekat maple. 

nak tau apa makanan yang jadi feveret Din?


tada!!!!!

French Toast Cheese.



cis sangat senang nak masak. apa yang kecoh sangat si Din ni ntah.

jom buat!



bahan-bahan:



6 keping roti putih
1 biji telur ayam gred A
keju chesdale / cheddar parut
2 sudu besar susu segar
1 sudu besar susu pekat / gula
secubit garam
marjerin / butter



memula, aku basuh dulu telur sebelum pecahkan dalam bekas dan kacau bagi sebati kuning dan putih telur.

pastuh, aku masukkan susu segar, susu pekat sama garam. campur dalam telur tu pastu kacau lagi kasi sebati.


 
after that, aku bukak bungkusan keju chesdale dan apitkan keju diantara roti. aku tak potong buang bahagian tepi roti tu sebab aku suke. lagipun kalau potong, roti aku jadik kecik. mana cukup!

aku potong roti tu pada 4 bahagian. jadi bentuk 4 segi kecik.


pastu, guna non-stick pan dan panaskan atas api sederhana besar. gris dengan marjerin ye pan tu. kalau takde non-stick pan, belasah je kuali kat rumah tu. ape ade hal.



dah tu, celup roti dalam telur pastu masak la atas pan. kejap je tau. jangan lak korang ber'fb' sambil masak tu. mesti rentung la roti korang. bile dah garing, balikkan dan goreng lagi sampai garing.


 
Dah siap, leh la ngap! hehe





so nice for evening high tea tau. try laaaaa =)



bercakap pasal makan, korang peminat steamboat tak? aku memang peminat segala jenis makanan yang dijamin halal. aku ada 1 tempat steamboat yang best kat Subang. Harganya pun tak mahal sangat tau. berpatutan gilos. RM21.90 per person and u can eat everything and anything provided there. fuh! memang sesuai untuk orang yang mempunyai kapasiti perut yang besar macam aku.

last month aku dah dinner kat situ dengan my sweetheart a.k.a my mother. aku dah plan dengan memembe lak nak gi terjah sane lagi minggu depan. hiks~

nanti aku cite sal tempat tu yek. memey syiok~

as for now, adios amigos.

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..