Sunday, December 23, 2012

resipi brownies chocolate yang sedap dan senang

Assalamualaikum


tadi aku teringin sangat nak makan brownies yang rich with chocolate taste and tak keras sangat. brownies ni macam kek la. tapi tak gebu. sebab langsung takde guna soda bikarbonat or baking powder. hanya tepung gandm je. sebab tu senang sangat nak buat. anytime rasa nak makan, masuk jek dapur kejap tung tang tung tang dah siap. =)

bahan-bahan:

6 sudu besar serbuk koko
1/3 cawan tepung gandum
1 cawan gula kastor
1/4 cawan mentega cair
1/2 sudu kecil esen vanilla
1/4 sudu kecil garam2
2 biji telur
1/4 cawan susu segar


memula, pre-heat oven 170 degree C. lepastu baru la mulakan keje baking mem'baking'.

serbuk koko dengan tepung tu, ayak dulu sekali. lepastu, campur je semua bahan lain dan gaul rata. 

kalau ikut resipi asal, tak perlu letak susu. tapi bile dah siap bancuh, pekat sangat. tak macam adunan brownies pun. macam nak jadik dough donut jek aku tengok. so, aku pun memandai-mandai je tambah susu tu. memule aku tambah sikit, kacau. tengok texture die. sampailah aku dapat texture yang aku rasa ok. so, terjadilah resipi 1/4 cawan susu tu. heeee. kalau korang nak try tak letak susu, try la. tapi yang aku buat ikut resipi aku ni, menjadi tau. deaaap. luar rangup dalam lembuuuut. =)

lepas dah kacau rata tu, tuang la dalam loyang pembakar. guna yang kecik je tau. kalau loyang bulat, guna yang 8 inchi gitu.

sebelum tuang tu, gris dulu loyang tu dengan mentega lepastu taburkan tepung atas mentega tu. tabur kasik rata tau. kasik tutup seluruh permukaan. dengan cara ni, kek korang takkan melekat langsung tau nanti. takyah nak guna baking paper pun. kuar dari oven je pun dah nampak merekah dari loyang. =)

bakar dalam 25-30 minit pastu makan panas-panas wallah sedap wei.

aku tabur chocholate chip kat permukaan brownies sebelum bakar. ikut suke la korang nak letak ape. tak letak pun takpe =)


selamat mencuba! (^^)

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..