Thursday, December 27, 2012

di ambang 2013.



Assalamualaikum wbt

5 hari lagi menjelang 2013. fuh cepat sesangat sangat sangat laaa masa berlalu. Tak terkejor den.

When I’m looking back time, Ya Allah macam-macam hal dah jadi sepanjang 2012 ni. Yang menduga iman, eksabaran, kekuatan hati. Alhamdulillah dapat menghadapi semua tu. After all, semua best dan ade hikmah =)

26 September lepas genap setahun aku keje kat second work place ni. Dalam masa setahun ni banyak dah rase. Kena maki, kena marah, kena puji. Hahaha memang best. Tapi, zaman student dulu jugak yang terbaik.

Awal tahun itu hari, aku mule keje part time. Tapi kejap je. 5 bulan je. Dah semput lak rase. Siang keje. Malam keje. Weekend keje. Macam la workaholic nau. Haha.

Tapi sebab keje ni la, aku banyak dapat kawan-kawan yang best. So ni la hikmahnye (^-^)

Tahun ni jugak, banyak giler menguji kesabaran aku. Ade la sorang hamba Allah ni yang tak tau kenapa carik pasal dengan aku. Padahal selama ni, aku buat baik je dengan die. Sanggup buat apa je asalkan die happy walaupun aku sakitkan diri sendiri. Korbankan perasaan sendiri untuk die. Bertolak ansur dengan die walaupun apa pun yang die buat dekat aku. Pinjamkan die duit mase die susah pastu tak penah pun nak mintak balik sebab aku percaya kat die, percaya yang die akan pulangkan sendiri.

And seriously I did a BIG mistake. This is the biggest mistake in my whole and entire life.

Seriously, kenal dengan die memang satu kesilapan terbesar. Teramat besar. Lepas ni, kena berhati-hati giler dan jangan mudah bagi muka kat orang.

Bukan setakat tak bayar duit aku mase aku giler-giler terdesak, khianati aku lagi. Khianati tahap tak boleh dimaafkan dah.

Hati aku bukan tahap broken lagi dah. Tapi, tahap hancur bersepai berdebu-debu. Yang tak mungkin lah dapat baik semula untuk die.

Bertahun-tahun aku diperbodohkan, dipergunakan, dan dikhianati. Giler ape kalau tak sedih?

Kalau ikut rase yang pedih ni, aku memang taknak maafkan die langsung. Dunia dan akhirat. Biar kat akhirat nanti die carik aku susah payah.

Tapi, Allah tak suke manusia yang berdendam. Dan aku taknak Allah tak suke aku. Sapelah aku kalau Allah tak suke aku. Manusia tak suke aku, lantak la kan.

Jadinya, aku berusaha sedaya upaya aku untuk maafkan die. Tapi rasanye tak mampu nak fully forgiven. Tak boleh nak tipu diri sendiri. But whatever it is, aku takkan balas dendam ape-ape. Biarlah die dengan hidup die yang tentu-tentu tak diberkati tu (atas ape yang die buat). Biar Allah balas setiap ape perbuatan jahat die. Aku tak berhak pun nak menghukum orang.

But still deep in my heart, aku terkilan dengan ape yang dah terjadi. Semoga Allah pelihara die dari dosa-dosa besar dan kecik, dari kemaksiatan, dari kemungkaran, dari syaitanirrajim. Yang paling penting, aku mohon die kembali ke pangkal jalan, bertaubat dan jadi hamba Allah yang soleh.

moga tahun 2013 yang akan mendatang ni, aku dilimpahkan rezeki yang diberkati, dan bahagia.

p/s: doakan diri sendiri jugak supaya tak lalai dan berpegang pada Islam untuk selamanya. Dan semoga, aku dipertemukan dengan jodoh yang boleh membimbing aku, jadi imam aku, tunjuk ajar aku untuk sampai ke Jannah. Yes, aku bukan perempuan bertudung labuh, yang banyak ilmu agama di dada, yang disegani. Sebab tu aku perlukan pembimbing. Sama-sama belajar dan improve diri insyaAllah.

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..