Wednesday, October 5, 2011

ok dah nak habis buat challenge ni. yeay!

DAY 29: SOMETHING YOU NEVER GET BORING OF DOING

Assalamualaikum

my passion is on making cake!!!!

sangat nak pegi kelas belajar buat kek n deco cantik cantik. guna fondant sume tu. tapi nak belajar tu sume mahal woi!!!! tengah kumpul duit slow slow ni nak pegi kelas-kelas tu.

aku cuma boleh buat basic cake je. bab deco memang fail. plus aku ni sangat la tak kreatif orangnye. menambahkan keburukan yang sedia ada. (T_T)

jeles wei tengok orang buat kek cantik cantik tu sume. bentuk beg la, baju kebaya la, bentuk binatang, barbie doll. aaahhh terkinje kinje tengok kek cantik-cantik. boleh histeria tau!

ni antara kek yang aku selalu buat





brownies lapis cheese. oh ni first time buat pastu tak penah buat dah. ni main kukus je. takkan hangus punye.





creamy cheese cake. yang ni kegemaran sebab sedap dan senang sangat nak buat. deco atas kek tu aku dengan mak aku buat. mak aku kreatif sikit. kalau harap aku, memang tak jadi la. mau aku campak je strawberry tu bersepah atas kek.





chocolate indulgance cake. ni memang berasap nak buat. dah la sensitif. leceh pulak tu. patut pun orang jual mahal gile nak mam! memang susah wei. 2 hari jugak take time nak buat. dah siap pun takleh terus makan. kena simpan dulu dalam peti ais lagi sehari. nak potong kek ni pun ade caranye. see?? susah dow! ni first time aku buat. ya ampun comot gilerrrrrr. nanti nak try buat lagi sekali nak improve appearance pulak.

dulu pas aku rase yang secret recipe punye memang terus jatuh cinta pastu berusaha giler giler la cari resipi. berbulan-bulan baru jumpe.





brownies jugak! tapi aku dah tak ingat mana ntah aku letak resipi kek ni (=_=)





ni pun creamy cheese cake jugak. same je dengan gambar no.2 tadi. basic sama, cuma tukar filling and deco. yang ni aku letak blueberry.





hah kek ni memang aku buat jual punyer. steam chocolate moist cake. ni gerenti sedap jilat jilat air liur ni. dengan sos chocolate yang meleleh leleh, ditaburi chocolate rice yang melimpah ruah, lembut gebu elokkkkkk. dapat permintaan tinggi kat Taiping haritu. aku ingat nak continue bisnes kek ni kat sini. mula kat opis la kot. tapi tak mula lagi.





apam pun aku suke buat (^^) tapi leceh sikit la nak lukis lukis kaler kaler ni sume. take time. buat makan petang petang boleh la. nak jual, dah tak mampu kot nak buat.





untuk pengetahuan anda, ini adalah macaron aku buat first time tapi tak jadi! bolehla nak makan tapi tak cantik sangat sangat!!! crackkkkkkk. aku tak reti teknik. aku main buat suka hati je haritu. bile search lagi sana sini, baru tau teknik and skill yang betul. la ade specific skill rupenye. patut mahal benda alah ni. sensitip bebenor. aku blom try for second time lagi. nanti nak cuba lah!




i will never ever feel bored making cakes and its adik beradik. sukeeee (^_______^)

salam

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..