Sunday, May 24, 2009

mashed potato....

aku suke makan. aku rs kebykan org pun suke mkn kn? aku suke try sume mknn yg halal. klu aku leh wat sendiri mknn tu, aku akan wat sendiri. n salah 1 mknn yg aku suke ialah kentang. ape2 je mknn yg berasaskan kentang, aku saaaaaaaaangat suke.. antaranya begedil, french fries, wedges, n mashed potato..sume yg aku sebut tu, aku reti wat. aku blaja cmne nk wat sbb aku leh wat byk2 n mkn puas2..hehe..so arini aku wat mashed potato (kentang putar).

bahan utama mestila kentang. utk menambah rasa, gunakan planta, susu n lada. utk sos lak, gunakan tepung brown sauce. ade jual kt supermarket. brand maggi n knorr yg aku slalu guna. brown sauce ni gak leh guna utk wat sos steak, chicken chop, fish n chip n mcm2 lagi western food. atcually, brown sauce ni diperbuat dr tulang lembu or ayam. so leh pilih la nk ayam or lembu. kali ni aku guna lembu. lebih kurang je.

ni la brown sauce..klu kt kedai, jual dlm paket..bukan cmni tau..
ok, first rebus dulu kentang. x semestinye kentang ni kena kupas dulu b4 rebus. aku dah terkupas, blasah je la. aku guna 5 biji kentang saiz sederhana. aku ni jenis x brape suke sukatan. so slalunye aku akan agak2 je brape byk bhn2 yg nk digunakan. ikut selera. kecuali la klu wat kek. kek ni sensitip. ukuran kena betul. ms tu la baru aku guna penimbang utk sukat bhn2 dgn accurate nyee..

rebus kentang sampai empuk
rebus sampai empuk..cmne nk tau dah empuk? cucuk la kentang tu dgn garpu..klu agak2 dah lembut, ok la tu. tp kena make sure betul2 empuk..baru sedap dikunyah..pastu potong kecik2 n tumbuk @ lenyek. aku guna batu lesung je..biase la org kg =)..so jadi la cmni..

tumbuk sampai hancur..
pas dah siap lenyek, masukkan dlm blender..almaklumla, tgn aku xlah segagah mn..aku tumbuk pun ala kadar jer..kena blend gak utk bg hancur n halus. bab ni penting sikit utk dpt mashed potato yg best..kena kisar betul2 sampai halus..barula dpt texture yg best cm kt kfc tu..masa blend tu, campur la skali ngn planta, susu, lada (itam or putih) n sikit serbuk pati ayam..aku sesaja tambah serbuk pati ayam tu..ikut selera la katakan..so ape2 je yg rs sesuai, leh tmbh..tp susu xleh byk sgt..sikit je..try n error ler..klu byk, kang cair lak mashed potato tu.. planta pun sama..agak2 je..utk sume 5 biji kentang tu, dalam 1 sudu beso pun dah ok.. pastu settle la!

dah siap dikisar..
nk wat sos, senang je..mula2, amek tepung brown sos..bancuh ngan air sikit..kacau2 supaya xde tepung yg berketul..pastu didihkan..xyah boh garam sbb tepung tu pun dah masin..boh lada je klu suke..kuantiti air ngn tepung tu, agak2 la..klu byk tepungmye, masin lak..xyah boh tepung jagung pun..originally likat..tp klu tetibe dah terlebih air, leh la boh tepung jagung sikit.. masak sampai didih, dah siap...

bancuh dulu ngn air..jgn ade yg berketul..

dah siap masak..letak dlm mangkuk



scoop kentang yg dah dikisar..boh dlm mangkuk..

tuang sos td...dah siap!

leh la mkn!!sedap..tp not 100% like the kfc one laaa...ni home made punye.. ok x ayie?hehe..FYI, aku bukan nk menunjuk nunjuk skil memasak aku yg sedia ebat ni =P.. aku boh kt sini, so that lain kali hang leh wat n mkn..xla membazir or terbuang je cm ari tu..ok? chiow.........

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..