Sunday, May 10, 2009

appy mother's day

harini 10 mei, hari ibu. aku x wish pun. bukan sbb aku x syg kt mak aku. aku syg sgt kt mak aku. xde sbb pun aku x wish. cume bagi aku, ari2 mak aku istimewa. dari dulu sampai skg, n sampai bile2 pun, mak aku akan jd org yg paling istimewa dlm idop aku.
selama hampir 21 thn aku idop ni, mak org yg ade dgn aku sentiasa. jatuh bgn aku dgn mak. mak aku bukan la seorg ibu yg terlalu menunjukkan kasih syg. mak aku xkn peluk aku n ckp 'mak syg tqah'. tp aku tau dlm ati mak, sepenuh kasih syg kt anak2.
mak aku pun bukan la seorg yg terlalu sporting. terlalu terbuka. aku dikawal, tp dlm ms yg sama, aku berdiri sndiri. mak biarkan aku pilih jln idop aku, wat kptsn utk diri aku sndiri, selesaikn prob aku. tp mak akn tegur kalau aku ade wat salah. she's a guider, not a dictator.
mak aku seorg yg sgt tabah. idop tanpa suami. besarkan 4 org anak sorg2. anak2 yg buas,hehe. syukur alhamdulillah. walaupun kami adik bradik bukan tergolong dlm kalangan doktor @ jurutera, tp kami ade bidang kami masing2 yg insyaAllah bleh menjamin ms dpn.
dulu masa kami kecik, mak wat keje kecik2 je. mak xnk keje mkn gaji, sbb xnk tgglkan kami kt umah. mak menjahit, wat kek n kuih, anta budak2 g tadika. supaya mak leh selalu ade kt umah, besarkan kami sendiri, supaya kami x terbiar.
bila kami da besar sikit, da pandai uruskan diri sndiri, mak buka kedai jahit. leh amek tempahan byk sikit. kitorg da blaja idop. aku da mula masak sndiri ms umo 12 thn. tp mak tetap slalu ade kt umah, cume da terbahagi ngn keje kt kedai.
x lama pastu, rzki mak bertambah. mak buka kilang kecik utk jht baju secara kontrak. lagi la bz. tp ms tu, aku da bsr. da skola menengah. aku da x kisah kena urus diri sndiri.
lepas tu, Allah bg rezeki lagi. mak dpt buka pusat latihan. ngajar org wat baju. student mak ramai. Alhamdulillah, rezeki x putus2. pas aku abes spm, aku tolong mak kt pusat. jadi kerani. dpt la duit poket sikit2.
tp 2 cte ms kitorg dok kt kedah. 10 thn kt sana. skg kitorg da move ke selangor. umah mak sndiri. da x menyewa lagi. kt sini, mak da xnk menjahit. sikit2 je klu ade sedara minta. mak cakap die da tua. da penat. skg mak jual cd mengajar cara2 jahit baju. mak jual on9. lagi senang. mak xyah g mana2. dok umah je. bile ade org order, mak pos. mak sentiasa ade kt umah. nmpk mak da leh relex sikit.
yup, mak aku da tua. da 50 thn. tggu aku abes blaja n keje, aku lak nk tanggung mak. walaupun lambat lagi, sekurg kurgnye skg aku da xnk nyusahkan mak.
mak..selamat ari ibu..tiqah syg mak!

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..