Friday, March 6, 2009

dArAhKu..

muka gembiraa..~

Ari rabu lepas aku derma darah. buat pertama kalinya. x berniat pun nk derma, tp masa lalu kt foyer menara SAAS tu, ternmpk la nurse2 yg nk amek darah org tu. husna tetiba ajak derma. die ckp semlm kwn die derma, dpt byk multivitamin yg mahal2. aku bkn xnk derma, tp aku agak fobia dgn proses pengeluaran drh dr bdn aku ni. dulu b4 masuk mtrx, aku penah kena tahan kt wad 2 kali. first, sebab suspek denggi. second, sebab suspek ade pnyk misteri.haha. tiap2 kali masuk wad tu, kena amek drh. n sakitnya Tuhan j la yg tau. tu sikit je die amek. klu utk derma drh, byk oOo. smpai penuh beg. tp ntah nape ms husna ajak, tetiba tertarik lak. terus je aku agree, g timbang berat, isi borang, check jenis darah n tekanan drh. berat aku 50kg. so lulus.min 45kg. tekanan drh normal, jenis drh O. pas siap sume tu aku pun get ready la nk kena amek darah. baring relex walaupun ati berdebar2. masa nurse tu tepuk2 lengan aku, aku dh rasa cuak dh. pulak tu die kuarkn jarum dpn mata aku.haisy.dh la bleh thn beso. tapi ms die cucuk jarum kt pelipat lengan aku, aku x rasa skt mcm yg aku rs ms amek drh kt hospital tu. sakit, tp sikit je. pas tu aku kena tggu sementara drh aku nk penuh kt dlm beg drh. 310 ml sume. tp mgkin dsebabkn keadaan kesihtn aku yg agak bgs, drh aku mengalir laju je. x smpai 10 minit kot rsnya, beg tu dh penuh. ms tu aku rs sonok yg x terhingga. xtau nape perasaan aku ms tu appy sgt. at last, aku berjaya menderma drh. dh 2 thn aku kt uitm, ni baru first time. pdhal tiap2 sem pun ade je kempen ni.tp ms tu blom dpt hidayah lagi,hehe.
insyaAllah, klu keadaan mengizinkn, pas ni aku nk derma lagi. waalupun agak sakit, walaupun lengan aku lebam x surut2 lagi dh 3 ari ni, walaupun aku rs pening2 je sbb kurg oxygen, tp rs puas tu melebihi sume.
so ape lagi kwn2. slalu klu nyamuk nk gigit kita x bg, xnk derma kt nyamuk, so derma la kt manusia.ade gak paedahnya. jgn riso, pas kita hilang drh, nti bdn kita akan wat drh baru yg lebih baik lagi.
Mari Menderma!!!! =)

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..