Tuesday, January 27, 2009

CiNtA iTu....



aku bukanlah sorang minah jiwang. tapi arini tetiba nak menulis tentang cinta. Cinta tu ape eh? bagi aku,cinta tu adalah perasaan kasih dan sayang yang tulus dan ikhlas dari seseorang kepada seseorang atau sesuatu. dlm hati aku ada cinta. cinta kpd Allah, Rasul, Islam, keluarga, sahabat dan saudara seagama. Maknanya sekarang dlm hati aku dh ada byk cinta. boleh ke lagi nak isi cinta dlm hati aku? hanya Allah, cinta agung aku yg mengetahui segala galanya.


tapi sekarang aku nk tulis tentang cinta sesama manusia. istilah yg senang nk paham 'couple'. cinta indah kan? hanya org yg pernah bercinta je tau. maksudnye, orang yg ber'couple' je la, sebab diorang tgh merasai. ada yang menyayangi dan mengambil berat.mestilah rasa bahagia. tapi org yg x bercinta macam aku ni, x rasa bahagia ke?hmmm, aku rasa bahagia je. aku ada kawan2 yg best, yg sayangkan aku,yg bersama aku waktu susah dan senang, yg membantu kalau aku perlukan pertolongan, yg memahami. so apa lagi yg aku perlukan dari seorang kekasih, atau dlm bhsa yg x skema 'bf'..? semua aku dh dpt dari org sekeliling aku, walaupun aku xde bf. so watpe bercinta atau ber'couple' eh?


ok, let me answer this first, mengikut pemahaman dan pengalaman aku yg x seberapa nih. dulu,aku pernah ade keinginan utk bercinta. DULU eh. dan, aku pun pernah bercinta. so, masa aku baru2 nk menceburkan diri dlm dunia percintaan ni, aku ada beberapa sebab kenapa aku nk bercinta. pertamanya, aku igt aku akan rasa bahagia bila ada org yg care pasal aku. aku igt aku akan rasa bahagia bila ada org yg sygkan aku @ cintakan aku. aku igt aku akan rasa bahagia bila ada org yg sudi terima kekurangan aku, terima aku seadanya. aku igt aku akan rasa bahagia bila ada org yg igt birthday aku, bagi aku hadiah, sambut dgn aku, temankan aku. AKU IGT macam tu la. tu sume dulu, masa zaman muda2. tapi skang pun x la tua lagi. masih muda,hehe. pendek kata, masa zaman pikiran x matang la.


then, aku pun bercinta. dapat pulak boy yg memang aku minat dr dulu lagi. mestila ati berbunga bunga je kan? igtkan aku akan bahagia bila bercinta tambah2 lagi dgn org yg memaang aku cinta (kononnya la). mula2 memang rasa bahagia. yela, first luv kan. pengalaman pertama ada org care, sayang. tambah2 lak die tu kuat melawak. so rasa eppy je la.


tapi x lama pun. bila usia makin meningkat, tanggungjawab makin byk. kerja makin bertambah. jadual makin padat. ada lagi ke masa nk bercinta? ada lagi ke masa nk sms slalu? ada lagi ke masa nk bergayut lama2? ada lagi ke masa nk berjenaka? seriously ckp la kan, aku dh xde masa utk tu sume. bkn aku sorang, die pun sama. masing2 makin sibuk dgn urusan sendiri. makin lama, makin kurang berhubung. kekadang aku lebih byk menghabiskan masa dgn kwn2 sekuliah, drpd dgn die. sejak dr situ, aku mula pikir. penting ke bercinta ni? kalau x bercinta, xleh ke? kami couple, tapi org tgk aku mcm xde bf. so watpe bercinta? kalau aku betol2 pun cintakan die, xleh ke kalau x couple? senyap2 je, xleh ke?hmmm...pikir2..


sampai 1 tahap, aku wat keputusan xnk couple dh. pulak tu aku dpt tau yg couple ni haram, lagi la buat aku nekad. so aku sms die. ckp kt die yg kite cuma sesuai jd kwn je. mybe best fren. kite x sesuai ber'couple'.kita ada byk lagi tanggungjawab yg lebih penting yg perlu kite dahulukan. dan alhamdulillah, die paham. so kitorg pun menjalani hidup mcm biase. tanpa ape2 hubungan. hanyalah sbgai kawan. dan skali lagi, aku x rasa ape2 kekurangan pun. sekarang hidup aku tetap macam dulu. ada org yg sayangkan aku, care pasal aku, bersama aku susah n senang. dan x payah pun utk aku nk minta tolong kalau aku perlukan pertolongan. sume tu aku dpt dr keluarga aku dan sahabat2 aku. SAHABAT bermakna yg bersama ssh dan senang. ssh nk cari SAHABAT. tapi alhamdulillah, aku dikurniakan ramai SAHABAT. so cinta ape lagi yg aku cari?


sekarang ni, kite sebagai HAMBA, kena berusaha mendapat cinta ILAHI. itulah tugas utama. cinta manusia pun, ALLAH yg akan bagi, so xyah la susah2 cari. xyah la susah2 peningkan kepala pikir pasal tu. sebelum kite lahir kt dunia ni lagi, Allah dh tulis tentang takdir kita. kelahiran, kematian dan jodoh. jadi benda tu dh termaktub. dh ada pun. jgn la risau2. insyaAllah, kalau niat kita untuk membina keluarga yg menuju ke jalanNya, nak mencari pasangan yg sama2 ke jalanNya, Dia akan temukan. Perempuan yg baik utk lelaki yg baik. Perempuan jahat utk lelaki jahat. so kalau nk dpt pasangan yg baik, kite kena la jadi baik dulu...=)


renung2kan dan selamat beramal.....c",)

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..