Monday, June 16, 2008

My Journey


















Alhamdulillah.....akhirnya tercapai gak hasrat aku nak gi wat umrah..actually aku teringin nk wat haji,perkara yg wajib bg umat Islam yg mampu..but for now aku dh cukup puas hati dapat wat umrah..haji kecik.. sepanjang dok kat sana,aku rasa seronok, tak teringat sangat ngan keje2 n benda2 yg ditinggalkan kt malaysia..kepada sesiapa yg berminat nk tau ape yg aku alami sepanjang kat sana,keep reading k..=)





Aku bertolak dr Malaysia pd 24 mei yg lepas..dr KLIA aku naek flight Gulf Air kul12.40 tgh ari.. Gulf Air ni penerbangan dari Bahrain.. Perjalanan aku amek masa 7 jam 30 minit..lebih kurang la ek..sepatutnye aku nk dok seblah mak aku dlm flight,biasela anak mak kn..hehe,tp ketua kumpulan kitorg tu x dpt nk arrange tempat duduk so group kitorang ni dok bersepah2 la dlm flight tuh..die soh tukar suke sama suke klu nk dok ngan famili or kengkawan sendiri..aku dpt seat tgh2 mak aku plak hujung skali kt tepi tingkap..best siot bleh tengok awan..hik2..aku je x dpt tgk ape2..kebetulan yg dok kt sebelah kanan n kiri aku ni lelaki..hadoi..7 jam lebih aku kena tahan dok ngan laki..seblah mak aku plak pompuan,so klu nk tukar pn pompuan tu sure xnk kn tersepit antara lelaki..so aku pasrah je la..huhuhu..mula2 tu aku diam je la dh x kenal kn..seblah kanan aku mat saleh plak tu,cari nahas la klu aku nk ajak borak,kang eden keno speaking plok..so lebih baek dian yo x?hehe..yg kt seblah kiri plak aku tgk cm India,tp x brani gak nk tego kang dia speaking hindustan plak..hak3..so aku cuma abeskan masa aku pndang kerusi org depan..kul2 peragawati2 bg menu utk lunch..fuh,kelaparan den maso tu..dh nama pn penerbangan dari Bahrain,makanan die pn Bahrain mali lo..tp aku xnk mkn nasi ms tu,aku minta pasta je..mat salth seblah aku pn makan nasi dow..hik3..xpe2,tuko jap.. pas mkn dh xtau nk wat pe..lelaki2 kt seblah aku ni syok je dok layan tv kt depan diorg..aku plak tercangak2 coz aku x reti pn nk on tv 2..huhu..(tiap2 seat ada tv)..nk tanya,malu..so aku jeling2 je la tengok ape yg diorg tekan..igt nk try2 sendiri..tp tu la org tua2 ckp malu bertanya sesat jln..hahaha..langsung xleh on..pastu deme perasan kot aku ni terkial2..yg kt sebelah kiri aku tu pn tunjukla cmne nk guna..dia tolong pasangkn earphone n mat saleh seblah tu pun tlg carikan chanel..rupo2nyo mat saleh tu bleh speaking malay maaa...dh 7 thn dok malaysia..hihi..klu gtau awal2 kn sonang den..cuma ada la pelat ckit..baru la aku lega nk abeskn masa 7 jam lebih tu ngan diorg..bleh la borak ckit2..aku sampai airport bahrain kul3 lebih waktu Bahrain..klu waktu Malaysia dh mlm dh..perubahan waktu tu wat aku jd bengong la jap..kul5 baru smpai hotel coz bas lambat..wat solat jamak then rest..maghrib kt sana kul6.50ptg..mkn mlm kul9..hadoi bayangkan la klu waktu malaysia kul2 pagi tu..pttnya masa kitorg utk tido..dh la lapo yg teramat..so ble dinner tu,aku melantak la..buffet...hehe..pas mkn trs tido..sok pepagi pas breakfast kitorg amek flight gi Jeddah plak..tp kali ni x lama,2 jam je.. x sempat tido pn..pas smpai Jeddah,naek bus plak gi madinah..another 6 hour..hadoi,penat tu Allah je la yg tau.. sampai kt Madinah kul8.10 mlm..turun je dr bas,kehangatan angin madinah dh terasa..panas tol..ni mlm.klu siang aku rs cm nk mendidih je..huhu..pas check in hotel,terus siap2 nk gi masjid nabawi..nk jemaah isyak mmg dh x sempat..nasib baek hotel aku ngan masjid tu x jauh..orait la kn..aku igt nk gi solat je kt ctu,tp pas kitorg siap solat,org2 kt masjid tu suruh kitorg dok dlm group yg diorg dh atur..kitorg dok dlm group org2 malaysia n Indon la..yg pakai telekung putih(org mlysia n Indon je yg pakai telekung putih,yg laen sume x pakai telekung but pakai jubah hitam,dr kepala smpai kaki sume hitam)..aku ms tu x phm ape yg kitorg nk wat ni tetibe je soh dk dlm group..rupa2nya diorg nk bw masuk raudah..nk melawat makam nabi n sahabat..kena wat group cm 2,klu x sesak nanti sume org berebut2 nk masuk..ms tgh dok nunggu turn tu,aku tgk group yg pakai telekung putih ni je yg diam n berhemah..ade yg bzikir,selawat..group2 laen yg dr pakistan n laen2 tempat tu riuh rendah..diorg bising2 sbb x sabo nk masuk..hmm,mcm2.. pas dpt msk pn,kena cari peluang solat sunat dlm tu,pahala beso n doa pn mkbul..tp mmg payah la sbb org terlalu ramai,berhimpit2..nk sujud pn xde tempat..tp mungkin dh rezeki aku,ms aku nk solat tu,tetibe je ruang depan aku jd lapang n muat utk aku nk sujud..alhamdulillah..dpt la aku solat dlm raudah..tp xleh lama,diorg soh kuar cpt2 sbb ramai yg nk masuk..so pas solat tu aku pn cpt2 la blah..penat berebut,aku singgah minum air zam2 kt dlm masjid tu..mmg disediakan n bleh minum anytime..kire klu dok msjd tu,xkn dahaga la..tong air zam2 ade merata2..aku pn nk balik la hotel coz dh penat n lapo..nk kena kuar ikut pintu yg aku masuk sbb selipar tinggal kt ctu..tp ble smpai kt pntu tu,selipar aku dh xde kt rak dia..huhuhu..dh hilang..sedey gak 1st day br beberapa jam smpai,selipar dh hlg..terpksa la aku blk hotel kaki ayam je..tahan la..b4 smpai hotel,aku singgah kt kedai2 yg ade kt luar msjid tu nk cari selipar..beli la selipar baru,10 rial..huk3..yg bestnye,peniaga2 kt sana pndai ckp melayu..xyah ssh2 blaja bhs arab..hehehe..tp setakat nombo2 je la sbb diorg nk gtau harga..pas2 diorg ni pggl customer pompuan 'siti rahmah' or 'hajjah'..perkatan melayu yg diorg tau 'murah', 'bagus'..lebih kurang la..ckp omputih mmg failed le deme tu..hihi..3 hari 2 mlm dok madinah abeskn masa dok kt masjid,jln2 kt kedai2 n wat ziarah..sempat la aku beli buah kurma ms kt madinah..waktu ziarah plak kitorg gi kilang wat Al-Quran,Masjid Quba' etc..pas madinah,kitorg gerak gi mekah plak..naek bus kul2 ptg,another 6 hour..b4 sampai mekah,kitorg stop kt bir ali utk niat ihram..solat sunat skali..smpai je mekah,trs masuk hotel n terus jln gi masjidilharam sambil talbiah..dh dalam ihram kn,so kena wat umrah secepat mungkin coz dlm ihram ni byk pntang larang,kena jaga sesgt..sampai masjidilharam,terus gi tgk kaabah..1st time tgk,tergamam den..impressed..huhu..x terkata..depan mata..kitorg bc doa nmpk kaabah then solat sunat..mlm tu x ramai sgt org so aku bleh gi dkt2 je ngan kaabah tp xleh pegang la dlm ihram kn..pastu kitorg mula umrah..wat tawaf,then saie n lastly tahalul(bcukur)..kitorg mula kul11 lbh,kul2.30pg baru abes..ponatnya Allah je yg tau..subuh kul4.10..klu balik hotel mmg dh x dtg dh msjd subuh nanti coz ponat yg teramat,so aku pn rest je la kt msjd..ok gak,aircond.. aku tdo x sedo dunia dh..tersedar kul3 mak aku kejut soh amek wuduk..toiletnye teramatla jauh(bg aku yg agak pemalas nih..hehe)..kena kuar dr masjid then turun escalator coz toiletnye kt bwh tanah..huhu..tp mmg selesa n bersih la..sentiasa dicuci..nk tido pn bleh kt toilet tu..hehehe..pas amek wuduk,lepak blk kt masjid..kul3.30pg azan utk panggil org..then kul4.10 azan lagi skali..dr ms azan ke masa iqamat utk solat tu,ade la setgh jam..huhu..bleh tertido den..tp tahan je la dh ade wuduk..keistimewaan kt mekah ni,tiap2 waktu solat akan ade wat solat jenazah..pg tu kebetulan aku dok dkt ngan pintu utama,so aku nmpk diorg bw masuk mayat..pas solat fardu,wat solat jenazah plak..sume org yg solat kt msjd tu akan solat utk jenazah tu..bayangkan berapa ramai org yg solat kt masjidilharam..tiap2 wktu solat mmg penuh smpai ade yg kena solat kt luar klu lmbt..untung kn sape yg meninggal kt mekah?pas subuh,aku balik hotel,breakfast then tdo..huhuhu..keletihan yg teramat..bgn je trs siap utk gi solat zohor plak..masuk waktu kul12.15 tp kul11.30 dh kena kuar sbb jln pn dh setengah jam..klu lmbt,alamatnye solat kt tangga le..eden ponah rasa..huhu..ms tu lmbt kuar dr hotel..adeh,sejak tu yg aku slalu awal..pas zohor,balik hotel utk lunch..rest..kul2.30 gi masjid semula utk solat asar yg masuk waktu kul3.30..aku akan stay kt masjid utk maghrib n isyak skali..maghrib kul7 n isyak kul8.30..pas isyak br balik hotel,dinner n tido..musim panas kt sana,siang jd pjg n mlm jd pendek..bayangkanla aku tido waktu yg biasa je cm kt malaysia dlm kul10 or 11 tp bgn kul3 coz subuhnya awal..rutin aku mmg sama je sepanjang kt sana..klu wat umrah,aku akan gi miqat pas asar then trs wat umrah..stop jap klu masuk waktu maghrib n isyak..biasanya pas isyak dh selesai..klu x wat umrah,aku akan wat tawaf sunat..seigt aku 3 kali aku dpt solat kt hijir ismail..dpt pegang kaabah,dpt pegang pancur emas n solat kt multazam..alhamdulillah,byk yg dipermudahkn..klu musim haji,jgn harap la nk dpt tu semua..huhuhu..kt mekah pn ada gi ziarah..gi Jabal Al-Rahmah, Jabal Thur, Jabal Nur, gi ladang unta(dpt minum susu unta),tgk tempat diorg amek air zam2, gi hudaibiah..terkilan sbb x dpt gi kilang wat kelambu kaabah sbb ms tu ari khamis,kt sana cuti..so kilangnya tutup..xpe la xde rezeki..overall mmg best..cara hidup kt sana mmg x sama ngan kita..diorg sgt cepat..xlh lmbt2..bas yg kitorg naek utk gi ziarah tu,klu lmbt dia tinggal je..x pn bingitla telinga kena horn..padahal kita bayar die..hadoi..huhu..klu drive kt sana,kete xde radio pn xpe..klu ade radio pn x guna agaknya sbb bingit ngan bunyi horn je..x dengar radio pn..bunyi horn sana sini.agak2nye diorg mmg dh diajo dr kecik kot guna horn ni coz aku penah kena horn ngan budak yg kayuh beskal ms aku jln nk gi masjid..hampeh tul..beskal pn dia modified tmbh horn..mula2 tu aku consider ar gak ke tepi klu kena horn tp lelama aku rs maleh plak..klu kena horn,aku wat bodoh je,biar dia ikut aku dr blakang..hak3..org kt sana pn kaso2..kena betol2 ready dr segi fizikal n mental..hihi..memula tkejut gak aku tgk diorg tolak2,langkah2 je org tgh solat tp lelama cm dh jd kebiasaan..yela,dh ramai sgt kn..mula2 cm nk nangis je rs bila kena tolak ms tawaf..tp pas2 aku plak tolak blk..hehe..pertahankan diri..=)..klu dr segi perniagaan,org2 kt madinah lebih agresif..klu kita dh masuk kedai dia,for them, kita kena beli..klu x,kita ni cm wat dosa plak..siap la kena mrh2 n jerit2..tp kt mekah deme bhemat ckit..xpe de klu x beli pn..thats y ms kt madinah aku x shoping sgt,yela nk shopping cmne nk masuk kedai dia pn takot..hehe..selesai 9 hari kt mekah aku dpt wat 5 kali umrah..3 hari b4 balik dh domam so dok hotel je..domam sampai pengsan la den ms pas saie tu..takut pe2 jd,cpt2 selesaikn tahalul..nasib baek xde pe2..demam biasa je..ada 2 3 kes dengar jemaah malaysia yg meninggal time tu..tp sape yg meninggal kt ctu mmg sangat beruntungla..tanah suci kn..6 Jun aku bertolak blk dr mekah..naek bus gi Jeddah 1jam lebih then tunggu kt airport dia flight kul1 lebih..flight dr Jeddah ke Bahrain 2 jam,sampai Bahrain kul3 tp flight ke malaysia kul8mlm..so tunggu je la kt airport tu..sampai kt Malaysia kul9pg 7 Jun..Alhamdulillah sumenya selesai..














No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..