Saturday, June 28, 2008

2.15a.m









Its already 2.15 in the morning but my eyes still feel fresh,my hand still didn't get tired from typing here and my mind keep thinking about all my friends when I was in KMC(Kedah Matriculation College). I missed them soooo much. I don't know why i keep thingking of them lately. My roommates, my classmates, my team (AJK Cluster C2), and all my lecturers..Waaa, really missed them..


Acctually,banyak sangat kenangan aku kat sana. Terlalu banyak sampai aku sendiri tak habis nak cerita bila jumpa dengan kawan2 matrik aku semula. Selasa lepas, Liyana my roommate datang rumah aku. She spend 1 night here at my house that i feel really a short period for us to spend time together since we haven't seen each other for more than 6 month i think..Couldn't remember when is the last time we meet. She studying at UKM Bangi while me at UiTM Shah Alam. Mungkin ramai yang fikir 'alahai dekat je Bangi ngan Shah Alam,then baru berapa bulan je tak jumpa pon"..But deep inside my heart i really wanna see her more often. Not juz her, but all my roommates and my H5T4-friends.



Bila jumpa,banyak kenangan2 yang kitorang lalui dulu, diungkit dan dikenang semula. First day daftar n menjalani proses berkenalan..hehe..Hari orientasi yang mana 4 of us keep being together coz at that time tak kenal orang lain. Maybe ada yang dikenali tapi my roommates la yang terdekat sekali masa tu. Hari pertama pun,kitorang dah boleh borak macam2 perkara,bergelak ketawa seronok bercerita.. Macam dah lama sangat kitorang kenal..Masa tu aku dapat rasa yang diorang ni akan jadi antara manusia2 yang terpenting dalam hidup aku. Dan memang betul. Bilik kitorang la yang paling happening sekali masa tu. Apa2 je yang kitorang nak buat,kitorang akan buat sama2. Kalau ada problem, kitorang akan cerita n luahkan dan akan rasa selesa sangat coz akan ada orang yang support. Macam mana kitorang sama2 buat benda nakal dengan tak pergi perjumpaan wajib kat DSB,berbisik-bisik dalam gelap taknak felo kesan, macam mana seronoknya kitorang berbuka puasa sama2,beli makanan banyak2 then makan je semua makanan yang orang lain beli. Tukar2 baju sampai ada yang pernah confius aku ngan Nadia coz dia pakai baju aku. Kitorang melalak sama2 bila masing2 nak lepaskan tension study malam2 buta. Kitorang berebut-rebut nak call ikim sampai ada satu ari aku n Liyana dapat call dan kitorang wish sesama sendiri untuk exam final. Seronoknya kitorang menjelajah ke blok boys, gi kafe diorang sebab dah boring ngan makanan kat kafe girls. Seronoknya kitorang gi main game kat game centre lepas exam,lawan lumba kereta n main tembak2,karaoke ramai2.. bestnya masa kitorang round satu KMK nak snap gambar untuk kali terakhir sebelum masing2 tinggalkan KMK..dan sedihnya bila tiba hari perpissahan..Tak dapat tahan sebak bila Liyana yang pertama nak balik. Maklum la,dia paling jauh kat Seremban mesti paling excited nak balik. Masa tu tak dapat tahan air mata. Lepas tu Nadia plak tinggalkan KMK diikuti Hidayah. Aku yang last sekali n masa tu takde sape yang lambai kepergian aku. Nadia,Liyana,Dayah..Aku rindu korang semua..Setiap kali kita berkumpul mesti akan ada gelak ketawa..Korang sahabat aku dunia n akhirat.

Kenangan dengan classmates aku pun banyak. Awal2 memanglah tak berapa rapat n kekok. Aku pun masa tu agak kekok nak berkawan dengan lelaki since masa kt MRSM pun aku tak ramai kawan lelaki. Tapi masa kat kelas ni,ntah kenapa aku jadi famous sampai diorang semua panggil aku 'bos'. Aku tak berapa suka sebenarnya sebab takut ada yang salah anggap aku ni gila kuasa. Tapi dah penat mulut aku tegur Zainul(org pertama yang create panggilan tu) supaya jangan panggil aku cam tu tapi untill now he keep calling me 'bos' sampai aku sendiri dah biasa.huhu..zainul zainul.. Masa ni aku rapat dengan Afiq. Aku sendiri tak tahu kenapa. Kalau ada apa2 hal aku akan berurusan dengan dia. Dia pun selalu tegur aku n tanya apa2 pasal aku. Sampai penah ada gosip antara aku dengan dia..hahaha..Lawak tol..Yes, Afiq baik. Terlalu baik. Dia pandai (sekarang dh jd medic student), aktif but low profile. Very good in english since he study at Victoria Institute. Hampir perfect la. My group members mashi,piqah,murni n awatif. Kitorang asyik nak bersama je dalam satu group kalau ada apa2 group asiggment coz selalunya assigment tu akan siap dengan jayanya. But when times come which where it required only 4 in a group, i'll be the one who will volunteer to out from them and go to other group since my room are quiet far from their room. but its ok coz i like to cooperate with other friends and i thinks thats why i can fit with anyone from my classmates =). Masa merdeka day pengalaman manis untuk kitorang. Last minute planning, kitorang decide untuk join buka gerai jualan masa malam sambutan tu. Fikir punya fikir kitorang decide nak jual rojak and i be the leader..huisy,aku tak pernah conduct sesuatu seperti ini tapi since aku penah ada pengalaman jual rojak dengan classmmates aku masa kt MRSM dulu,aku diminta untuk menggunakan pengalaman tersebut.huhu..Perkara paling susah untuk aku decide ialah berapa banyak duit yang perlu untuk setiap ahli kelas kitorang bayar untuk dijadikan modal. Biasalah manusia. Akan ada yang bercakap belakang n yang menanggungnya mestilah aku. Ada yang bising2 complain kena bayar mahal sedangkan aku dah janji duit diorang tu akan dapat balik lepas dapat untung n even kalau kitorang rugi sekali pun aku tetap akan bayar balik guna duit aku sendiri. RM25 bagi aku bukan lah melampau sangat. Kami bernasib baik sebab ayah Awatif sanggup beli barang2 untuk buat rojak like buah yang berjenis2, kuah, kacang. Beliau juga menyediakan barang2 perkakas yang kami perlukan seperti pisau, papan potong, bekas membancuh etc. N also last minute kami tambah barang2 jualan which is air gas, aiskrim n float(air gas+aiskrim je). Dengan itu pertambahan perkakas seperti tempat menyimpan ais, cawan, sudu, straw n etc. Semua tu aku dapatkan menggunakan duit yang dikumpul dari kawan2 kelas. Takde 1 sen pun yang aku amek. Penat memang penat sebab persiapan kena buat seminggu lebih awal. Kelas macam biasa then kena buat o.t plak setlekan pasal nak pinjam barang2, meja , sewa kanopi, lampu etc.. Samapi hari sambutan kemerdekaan kitorang dah sibuk siapkan semuanya. Masa ni la hubungan kami bertambah erat n unite. Yang mana keje girls tak mampu buat, then the boys will help. Kami bergilir-gilir siapkan tapak,angkat bahan2 mentah, potong2 buah. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar sampai malam kitorang giat berniaga. Yang nampak macam pemalu sebelum tu pun dah pandai manis2kan mulut menarik customer. Kebetulan kami ada saingan so rojak kami kena la special sikit n layanan pun kena tahap tertinggi. Teringat lagi macam mana aku 'merayu' kat Shahfiz untuk cuba ringan2kan mulut tarik customer coz i'm sure kalau dia yang dok kat depan gerai tu akan ramai la awek2 yang singgah beli. sebab ape??dia jejaka idaman malaya kononnya..hahaha..Tapi dia memang agak hampeh sebab taknak tolong pun. Dua kali aku terpotong jari masa nak potong buah. Power tol pisau yang ayah awatif bagi tu..hehe.. Masa tu baru nampak siapa yang betul2 bagi komitmen untuk kebaikan kelas n sape yang tak. Masa countdown, aku tak dapat menikmatinya sebab kawan2 semua tinggalkan gerai nak countdown. So aku seorang diri jaga gerai. Tapi masa tu Zainul n Afiq datang temankan aku n countdown sama2 ngan aku kat gerai berdepan rojak n float..hehe..Jadi laa. Penatnya tak terkata tapi happy sangat2. Lepas tu kelas kami memang bertambah unite. n sudah semestinya aku bertambah famous dalam kelas..hahahaha..Seperti yang aku janji,aku pulangkan semula duit diorang n aku gunakan duit untung untuk mengadakan majlis berbuka puasa untuk kelas kami tu. Rasa berbaloi berpenat lelah. Ni baru kenangan sambutan kemerdekaan. Belum lagi keseronokan kami masa lab biology meng'operate' tikus yang sebesar anak kucing. Tikus Shahfiz habis hancur akibat kerakusannya mengeluarkan semua organ2 dalaman tikus tersebut dan mengopak kepala tikus itu. Tikus aku?? Penuh dengandarah sampai aku tak dapat identify organ2 yang sepatutnya aku keluarkan sebab dilimpahi darah. Aku sepatutnya tak potong saluran darah tapi dah kecik sangat, tak sedar dah terpotong. Bahagian mengopak kepala untuk mengeluarkan otak,tak mampu aku buat. Tak sampai hati. Afiq yang buatkan untuk aku. Shahrul plak teliti giler. Tikus dia bersih tanpa darah n dia keluarkan semua organ dalaman dengan bagus sekali. Masa kelas BI pun banyak kenangan. Mis Aza sendiri tahu yang kitorang sangat unite. Seronok bila group aku yang berlima ni selalu jadi perhatian sebab banyak bercakap. Kitorang selalu leading kalau ada apa2 assiggment cam lakonan, nyanyian, gubahan lirik n even oral speaking aku dipilih sebagai best speecher bersaing hebat dengan Afiq, Shahfiz n another 2 yang i couldn't remember. Mungkin dah rezeki akumenjadi peserta terakhir yang masa tu ramai dah boring nak dengar..huhu..Tak sangka masa turn aku,semua bagi tumpuan. Maybe takut aku tanya soalan2 cepumas berkenaan tajuk yang aku sampaikan(aku satu2nya yang berani bertanya pada audience masa aku speech). Kadang2 aku bermalam kat bilik pqah n murni(diorang juga adalah roommate) yang memang menjadi bilik tumpuan sebab diorang jarang study sebab murni kaki korea yang mana laptop dia tak pernah off dari pasang CD korea. Kadang2 lepak bilik mashi bila nak borak. Bila nak study baru balik bilik sendiri..hehe. Tapi masa sem2 aku banyak habiskan masa kat bilik ayie.



Masa matrik ni jugak aku dapat pengalaman menjadi orang yang gagal. bukan makna aku tak pernah gagal sebelum tu. Tapi kegagalan aku masa tu amatlah terkesan dalam diri aku. Result final sem1 aku sangat mengecewakan. Aku dapat rasa result aku teruk coz aku memang tak dapat jawab dengan baik masa exam. Tapi aku tak sangka ramai kawan2 aku yang performed well. Aku ingat semua orang lebih kurang aku je. Tapi aku silap. Aku je yang teruk. I only get 2.98 for my GPA. Malu sangat masa tu sebab semua kawan2 aku dapat above 3.0. Baru rasa menyesal masa tu sebab bermalas-malasan sepanjang sem. Selalu tak serius dalam kelas n kuliah. Jarang siapkan tutorial. Bila ada masa terluang,ada gap antara kelas n lecture aku lebih senang lepak2 ngan my group bersembang,bergelak n bermain2. Masa dalam kelas n lecture pun selalu main2, tak bagi tumpuan. Konon nak cover bila dah dekat exam. Tapi makin dekat exam aku makin malas. Mungkin ujian atau lebih tepat balasan Allah untuk orang macam aku. Bila sekali terjatuh baru tersentak n fikir jalan untuk bangun. Masa masuk sem2, kelas dirombak. mungkin ini hikmahnya. Mula2 memang tak boleh terima sebab kami memang dah rapat sangat n aku pun sayang dah ngan kelas aku. Tapi aku jadikannya sebagai hikmah untuk aku berubah. Mungkin bila aku dah tak sekelas dgn geng yang sekepala aku boleh jadi rajin. Yes!memang betul. Kelas baru H2T7 tak macam kelas lama. Ramai antaranya yang baik2, kurang bercakap dan study lebih. Aku dah takde geng untuk berborak n bergelak ketawa. Bila masuk kelas aku akan study. Ada gap antara kelas n lecture,aku akan setlekan semua tutorial or study. Aku banyak habiskan masa kat library siapkan segala tutorial,assiggment n cari bahan2 untuk siapkan lab report. Aku bergerak seorang diri. yes,all by my own. Jarang sekali dengan kawan2. Masa sem2 aku dah mula busy dengan jawatan aku sebagai setiausaha Cluster C2(my kolej kediaman), AJK E-club, also one of the AJKs yang terlibat menyelenggara tayangan 2 kali dalam seminggu. Aku tetap cuba bersungguh2 untuk improve result aku walaupun aku lebih sibuk dari sem1. Aku tolak tepi kenyataan ramai lecturers yang mengatakan result sem2 takkan better dari sem1. Aku lupakan keletihan aku yang kadangkala balik bilik masa semua orang dah tido sebab menghadiri meeting2 tertentu. Terpaksa bersengkang mata siapkan laporan2 minit mesyuarat n bertungkus lumus menyiapkan kertas kerja untuk apa2 program yang dianjurkan cluster. Aku spend masa untuk merayu kat depan Pencipta agar memberi aku peluang mendapat keputusan cemerlang untuk semester tu. Aku habiskan masa malam aku kalau takde ape2 hal, kat masjid KMK berjemaah n merenungi kesilapan dan kelalaian aku dulu. Merajinkan diri aku membuka Al-Quran dan membasahkan bibir aku dengan bacaan Al-Quran. Dengan kuantiti masa yang sama yang aku ada masa sem1, tapi kali ni masa aku penuh dengan pengisian dan buat pertama kalinya aku rasa menjadi seorang pelajar yang betul2 berusaha sebagai pelajar. Dan aku rasa sangat berpuas hati bila aku berjaya mendapat GPA 3.53 untuk sem2. Aku dapat buktikan aku boleh dapat better result.

Macam2 yang aku dapat sepanjang setahun pengajian di matrikulasi. Harapan aku,semua pengajaran n kenangan ni akan tetap berada dalam ingatan aku supaya aku boleh jadikan pengajaran, pengalaman n peneman di saat aku sangat2 merindui zaman tersebut.

Semoga aku terus konsisten dalam study aku dan dapat grade dengan first class. Doakan aku wahai sahabat2ku........................................................................



No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..