Sunday, October 7, 2012

resipi tiramisu cheese cake senang giler

 Assalamualaikum wbt

Baru lepas susukan Aiman. eh eh jangan salah paham. aku cuma tolong tonggangkan botol susu dekat mulut dia je. not like breast feed tu ye. tak mampu =p


malas la nak cite banyak. meh terus ke main point. arini aku nak kasik resipi untuk kek tiramisu. resipi ni senang giler lah! tak puas hati pulak aku rasa sebab senang sangat tapi sedap sangat. kenapa harus wujud benda yang terlalu perfect camni? hahaha over tau!

Bahan-bahan

250 g cream cheese
250 ml whipping cream
ladyfingers
1/2 cawan gula kastor
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh nescafe powder tanpa gula
1/2 cawan air

 





jom jom buat cepat. tak sabar nak tunjuk sebab senang giler.


 campak masuk dalam bekas: cream cheese, whipping cream, gula, dan esen vanilla. beat dengan speed perlahan. bila dah sebati baru lajukan ke speed maksimum sampai semuanya sebati dan bergaul mesra. texture macam cream tu. likat pekat dan sedaaaap. dah boleh colek-colek dengan jari tau, rase sedap ke tak. cukup manis ke tak. 




 dah siap part cream cheese tu, biarkan kejap. sekarang kita kerjakan ladyfingers pulak. mula-mula, bancuh nescafe dengan air. nescafe tanpa gula tau. jangan guna 3 in 1 pulak. kang terlebih manis menyesal tak sudah. 



 kemudian, tuang sesudu atau 2 sudu bancuhan nescafe tu dalam mangkuk untuk kita terap ladyfinger. ada sesetengah orang, terus direct je celup ladyfingers dalam cawan. tak tuang sikit-sikit dalam mangkuk. boleh je macam tu tapi kena buat dengan sepantas kilat. kalau terlambat, ladyfingers akan serap nescafe dengan banyaknye, nanti terlebih pahit. lepastu ladyfingers pun jadi lembut sangat dan senang nak patah. aku penah try tapi ternyata takde bakat. so terpaksa la buat macam ni. nama pun amatur. hehe.




 ha terap la ladyfingers tu kat bancuhan nescafe macam ni. terap atas bawah. sikit-sikit je tau.



 pas terap pap pap kat nescafe, cecepat susun dalam bekas macam ni. penuhkan base bekas. aku guna bekas kecik sebab aku buat sikit je. cukup untuk aku dengan mak aku ulang makan 3-4 hari. kihkih. kakak aku masih dalam pantang. makan pun ikan bakar dengan lobak putih rebus je. nganga je la tengok mak aku dengan aku ngap ngap tiramisu. kahkahkah.



 lepas dah penuh base dengan ladyfingers tu, lapiskan pulak dengan cream cheese tadi. aku dah bajet untuk buat 2 lapisan kek. jadinya, aku bahagikan sian-siap cream cheese tu kepada 2 bahagia. kalau korang nak buat berlapis-lapis, terpulang la. aku tak dapat buat sebab ladyfingers aku tinggal sikit masa tu. guna yang lebih-lebih buat dulu jek.



 ni lah die lapisannye. aku memang suka tunjuk keadaan sekeliling yang bersepah. saje nak tunjuk aku gigih sepahkan dapur. japgi dengar la mak aku jerit " tiqah!!!!! kau ni tak reti ke nak bersihkan dapur lepas buat keje? kau tu bukan budak-budak lagi. takkan semua nak kena suruh bla bla bla". padahal aku kemas masa mak tido, mak bukan tahu. lepas tu senyap la die. hiks.


lepas dah siap sapu cream cheese, tapiskan cocoa powder ke atas cream cheese pulak. kasi penuh-penuh tau.



 Cuma ulang balik step tadi untuk dapatkan layer ke 2. mula-mula susun ladyfingers yang dah celup dengan nescafe, lepastu sapu cream cheese, last skali tabur cocoa powder.



 dah siap! tada! tapi tungguuuu. kena simpan dalam peti ais semalaman baru sedap makan. sejuk-sejuk. peeeeh terbaik la. ngap tak sedar dah habis semangkuk.



 tengok! aku gune bekas kecik je kan. tak sampai sejengkal tangan aku pun. memang cukup-cukup untuk aku makan berdua dengan mak aku je.


 sedap ni wei. cubalah. senang sangat pun. buat malam-malam sebelum tido. lebih kurang 30 minit dah siap. lepas tu simpan dalam peti ais. esok pagi bangun tenyeh-tenyeh mata terus gi bukak peti ais ngap tiramisu. takyah gosok gigi. muehehe tak senonoh.



sedaaaap sangat. kalau korang ade gelas kecik comel boleh terus buat dalam gelas je. bila nak makan, terus amek 1 gelas duduk depan TV layan cite Mimpi Sinderella sambil makan tiramisu. takyah dah potong-potong. lagi senang. tapi aku takde gelas kecik-kecik. ingat nak beli jugak. tapi bile pikir balik, peti ais bukan muat pun nak simpan gelas banyak-banyak. mak aku sukeeee sangat simpan stok barang basah banyak-banyak dalam peti ais lepastu esok die pegi pasar die beli lagi benda yang dah ada dalam peti ais. bile aku tanye "mak kenapa beli lagi carrot? ni kan ada lagi 5 batang mak baru beli kemarin. tak guna lagi ni", mak aku jawab sepatah je "lupe". hai la omak~


kalau dekat secret recipe, berapa ringgit ek sepotong kek tiramisu? aku dah lama sangat tak beli kek kat sana sebab suke buat sendiri. kos nak buat kek ni agak mahal sebab cream cheese dan whipping cream tu mahal. yang lain-lain tak mahal pun sebab takde guna tepung, telur dan marjerin. 

aku pegi kedai bahan kek tu beli cream cheese dengan whipping cream sume total harga RM14.00. sebab ladyfingers dah ada. gula opkos la ada. rumah sape takde gula memalukan kihkihkih. esen vanilla pun ada. serbuk koko berlambak. nescafe berkepuk. so RM14 dapat makan tiramisu 3-4 hari pagi petang siang malam, not bad ha?


selamat mencuba uolls ^_^


p/s:  nama tiramisu kek ni sebab ladyfingers tu yang dikenali sebagai tiramisu. jadinya, untuk makan the oiginal tiramisu cheese cake, u should use ladyfingers. tapi sekarang ni ramai orang gantikan ladyfingers dengan kek perasa kopi. apo apo yo lah janji sodap makan.

12 comments:

puding roti said...

sedapnyaa..terliur sungguh. nk kena buat ni tp nk kena bt kek dulu. hue hue hue

Anonymous said...

whipping cream tu kalo pakai yg non dairy boleh ke wak?

tqah said...

tak sesuai gune non-dairy whipping cream sebab die manis..selalunye gune untuk hiasan kek / topping

K E P E N G said...

guna ladyfingers or sponge cake yg sedap ?

tqah said...

dua dua pun sedap. tapi kalau nak ori tiramisu cake, kena la gune lady fingers.

Anonymous said...

Bgs

Anonymous said...

I have a grinding noise that is keeping me from printing anything from the Cyan toner.
Could this coincide instance?

my page - xerox phaser 8560 error codes

Anonymous said...

I must thank you for the efforts you've put in writing this site. I really hope to see the same high-grade content by you later on as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal site now ;)

Also visit my site - LG 42LS5600

Anonymous said...

Ilike Hp laserJet Printers.

Also visit my site: xerox phaser 8560 (touristsbookmarks.info)

Anonymous said...

Memang sedap dah cuba 2x thks for the recipe

Anonymous said...

Salam sis.. Nk tanya bole x pakai biskut jari
??

tqah said...

Biskut jari kecik sangat dik..tak sesuai lagipun texture lady fingers ni macam berongga sikit tak macam biskut..kalau nak senang gantikan lady fingers dengan sponge cake perisa kopi or nescafe la..lagi senang..

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..