Saturday, October 6, 2012

resepi lamb chop hidang dengan mashed potato dan coselow meletop!


Assalamualaikum

itu hari, aku teringin sangat nak makan kambing bakar @ lamb chop. kebetulan hari tu, aku ade keje sikit kat Giant Bukit Tinggi. dah alang-alang tu, aku pegi bahagian sejuk beku nak usha kot-kot ada kambing boleh beli dengan harga murah ekekeke. sekali aku pusing sana pusing sini, aku terjumpe dalam refrigerator. sebelah kanan lamb, sebelah kiri mutton. ah sudah! ape ke bezanye? pikir punya pikir, aku amek lamb. sebab selama ni aku dengar lamb chop, tak penah pulak dengar mutton chop.

harga lamb ni RM19.82 ade 5 slice dalam die. berapa gram ntah tak ingat dah. ok la kan? lamb chop dekat food court Giant pun RM14. nipis je pun. celah gigi. 

nak makan lamb semata, kang tak kenyang pulak. jadinya, aku pun pikir nak buat mashed potato sekali dengan coselow. barulah lengkaaaap. protein, karbohidrat dan vitamin.

jom buat mashed potato dulu.

 Bahan-bahan

 
8 biji kentang saiz sederhana
lada sulah
2 sudu besar marjerin
5 sudu besar susu segar
secubit garam

kopek kentang dan potong dadu. kemudian, rebus sampai empuk dan lembut.

 



masa kentang masih panas, lenyek sekuat hati guna senduk. mase nih kalau nak bayangkan muke orang yang penah dump korang ke, ex korang yang tinggalkan korang ke, pompuan yang suke mengumpat korang kat opis ke, wajarlah. anggap kentang yang dilenyek tu muke diorang. nescaya korang akan mendapat hasil kentang lenyek yang terbaik! muehehe.




 dah siap lenyek!

masukkan susu, marjerin, garam dan lada sulah. then, gaul sebati. dah siaaaap! senang kaaaan? lepas tu simpanlah dalam bekas, letak dalam peti ais. buat banyak-banyak, bile mase nak makan, korek je peti ais pastu ngap! takyah beratur kat kfc dah semata mata nak beli whipped potato =_=!




Masa untuk mengerjakan kambing pulak. 

bahan-bahan
5cm halia
kambing yang dah dipotong
minyak zaitun
bawang putih
daun rosemarry
jintan putih kasar
gula perang
garam
oregano
paprika




 thaw dulu kambing ni ye. kemudian, tumbuk halia sampai betul-betul lumat. pastu, perah jus halia tu kat kambing dan gaul bagi rata. then, ketepikan dulu. jom buat bahan perapan pulak.



kopek dan hiris bawang putih lebih kurang 5 ulas. aku suke bawang putih. kalau goreng, memang wangi sangat. so, aku letak banyak-banyak.




 goreng bawang putih tu dengan minyak zaitun. guna lebih kurang 3 sudu besar minyak zaitun. kalau takde minyak zaitun, gasak je minyak sawit. janji minyak masak. bukan minyak angin. goreng kejap je tau. sampai kekuningan sikit je. lepas tu kuarkan dari kuali.




 satukan jintan putih kasar dengan daun rosemarry. oh ye. aku lupe nak snap gambar daun rosemarry. korang boleh jumpe kat pasar raya mana-mana pun. tesco ke, giant ke, carrefour ke, cold storage ke. die jual dalam botol kecik macam oregano jugak. ok lepas dah satukan lebih kurang 1 sudu besar jintan dan 1 sudu besar daun rosemarry, korang kisar kering. patutnya, tumbuk. tapi aku ni pemalas sikit. hiks~



 ha ingat tak bawang putih goreng tadi? bawang tu kena tumbuk sampai lumat. bila dah lumat, campurkan dengan jintan dan daun rosemarry kisar tadi.




 masukkan 2 sudu besar gula perang. minyak lebih goreng bawang putih tadi, hah campur sekali jugak.




 tambah paprika dan oregano. ni antara english herbs. kalau taknak letak pun takpe. aku suka suki je tambah. lagi sodap! =)



 dah siap bahan perapan tu, gaul dan lumur dekat kambing tadi kemudian boleh la simpan dalam peti ais semalaman sebelum bakar.




 alas dulang pembakar dengan aluminium foil. kalau taknak alas, sukati lah. haha. sapu dulu aluminium foil tu dengan marjerin. sapu jugak dekat atas kambing tu supaya rasa dia lebih uuummmpppphhh!



bakar dengan suhu 150 degree 30 minit. kemudian balikkan dan bakar lagi 30 minit. so total bakar ialah 1 jam. tapi tengok-tengok la jugak kot dah masak awal.



ok jom buat sos pulaaaaak. sos ni makan dengan mashed potato tu pun sedaaaaap sangat tau. lagi sedap dari kfc punye.


aku guna brown sauce powder jenama knorr. yang paket kaler hijau tu. bancuh je powder tu dengan air kosong, lepastu panaskan atas api sampai boil dan pekat. aku tambah button mushroom yang dipotong halus dengan lada hitam tumbuk. wallah!


nak buat coselow lagiiii la senang. amek je kubis putih atau ungun, carrot dan bawang besar. potong haluuuuuus. kuantiti terpulang. kemudian gaul dengan mayonis, gula sikit, garam sikit. kalau nak tambah cuka atau limau pun boleh. tapi aku tak tambah sebab aku tak suka sangat masam-masam. lepas tu simpan dalam peti ais 12 jam baru sedaaaap makan.


dah siap semuanya, ape lagi. hidang dan ngap la sepuas hati. nyummy taaaaaau~






burp~ alhamdulillah....hiks!


p/s: malam tadi buat kek tiramisu. sebab dah lama tekak ni teringin nak makan tiramisu. keluarkan bajet sikit untuk buat tiramisu kek. lagipun, 3-4 hari lepas, mak ada sebut "tiqah buatlah tiramisu". eh mak macam same pulak keinginan dengan aku. hehe. tapi esok pulak la cite pasal tiramisu. kalau aku rajin..thihihi..


nak buat makanan sedap-sedap, dessert best best, semuanya perlukan bajet. bajet untuk minggu ni dah terlebih. sebab dah buat lamb chop 2 kali, buat tiramisu lagi. so next project kena tunggu next week pulak. kalau bajet tak lari. hehe. ramekin yang aku order dah sampai pagi tadi. ramekin ni nak guna untuk buat projek next week la. tak sabarnye. tungguuuuuuuuuuuu~


ramekin 3.5 inci

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..