Sunday, May 13, 2012

resipi cookies ala-ala famous amous pulaaaaak.


 Assalamualaikum wbt prettyyyyyyy~

harini mother's day ho? hari-hari pun mother's day maaaaa. so today, i would like to write bout food again. well, tiqah dengan makanan tak dapat dipisahkan.

and this time, it's only cookies. korang penah makan famous amous? sedap? aku tak penah try. loser tak? haha. yup tak penah try tapi aku tau cookies tu sangat pemes se'pemes namanya.

aku dapat resipi cookies yang ala-ala famous amous ni dari lab assistant kat uitm. dulu masa tengah sibuk buat final year projeck, lab tu jadi first house aku dok main-main chemical dengan sample yang ntah hape-hape. memerap kat lab pagi sampai malam. satu hari tu, aku terbau semerbak enak berkrim dari lab sebelah. food tech punye lab jugak. aku jenguk-jenguk, lab assistant tengah buat cookies. ya ampun bau sedap. sebab dah terliur, aku tunggu sampai cookies tu siap bakar pastu aku melahap kat situ gak. dah sedap tu, minta resipi la. nah! ni dia aku nak share dengan korang. sharing is caring, kaaaaan?

bahan-bahan senang dan tak banyak dan kacang goreng jek nak buat! seyes ni weh. sedap pun sedap. nak kata sejibik sejebon macam famous amous, tak berani la nak jamin sebab aku sendiri tak penah makan famous amous tu. korang try sendiri pastu compare lah.


jooooom!







ni antara bahan yang diperlukan. hah dalam balang kaler biru tu, gula tau. aku malas nau nak kuarkan dari bekas, aku snap jek dengan botol die. hamek.

gula icing 150g
butter 250g
telur gred A sebiji
tepung gandum 3 cawan
baking powder 1 tablespoon
esen vanila 1 tablespoon
choclate chip, badam cincang dan cornflakes hancur masing-masing 1 cawan. 
badam cincang tu, bakar dulu tau. bakar lebih kurang 15 minit 100degree ok la. itu yang aku buat. masa amek resipi dulu, lupe nak tanye kene bakar bape lama suhu berapa. hehe



ni cornflakes after dah kisar halus. lepas dah kisar, baru sukat ok. 1 cawan. nampak tak dalam gambar tu, 1 cup hah tulis kat pemegang tu. bukti tu. hehe



 masukkan butter dalam bekas sekali dengan gula icing tu, telur dengan esen vanila. lepas tu, beat la sampai kembang.



bila dah jadi putih macam ni, maknanya dah kembang.




lepas dah kembang, masukkan cornflakes hancur, badam bakar dengan choclate chip. pastu masukkan tepung gandum yang dah diayak dengan baking powder. campur sekali sume tu pastu gauuuuul rata dengan tangan. aku suke gaul dengan tangan sebab dapat rasa sendiri texture doh tu. tapi make sure la tangan tu basuh dulu dan bebas kuman. hihihi





dah gaul gaul, jadi ler cenggini.. lepas tu kan, kepal-kepal je sesuka suki bagi nampak la jugak bentuk cookies tu kan.



aku suka guna kertas minyak instead of wipe my baking pan with margerine or butter. kalau guna kertas minyak ni, gune sehelai jek boleh recycle banyak kali. pendek kata, sekali je letak, lepas tu takyah dah nak tukar-tukar walaupun dok ulang bakar guna kertas dan pan yang sama. senang kan? well aku pemalas nak wipe plus nak jimat butter. muahahaha! dan aku pun susun jarak-jarak kan? sebab bila bakar nanti, cookies ni akan mengembang. so kena jarakkan.



 

ekekeke. nak bentuk cenggini pun boleh jugaaaak. my birthday is just around the corner u alls. kesian kat aku buat cookies untuk becoming besday sendiri. siap bajet-bajet dapat cookies dari kekasih hati dengan love bagai. kah kah kah.

lepas dah siap tu sume, bako kite bako! 180 degree lebih kurang 10 minit. kena ikut peel ketuhar masing masing. ketuhar aku ni mengada ngada. 7 minit bako kene pusing-pusingkan kalau tak die bako tak sekata. mengade ngade taik kude. cis!




tada!!!! dah siap bakar dan boleh dimakan. ngap! krup krup ranguuup sebab ada cornflakes. hah senang kan? apo laie ei jang tunggu. poie kedai beli barang lepas tu buek la. boleh berlagak famous amous dengan jiran sebelah rumah. 

babai!

3 comments:

picairin said...

mcm sdp... nk try buek!! hahaha

Anonymous said...

sya da try byk kali guna resipi awk..ni kali yg ke4...kali ni sya bancuh utk 2adunan terus...tqs byk2..sb skrg da xpayah beli cookies sb da pandai bwt sendiri...

tqah said...

alhamdulillah bestnye dapat tau ada org dapat manfaat kt sini..hehe

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..