Wednesday, May 30, 2012

giler (tajuk takde kena mengena)

Assalamualaikum wbt

Today, I wanna talk bout WORK!!!!

Biaselah bile workload dah exceed the limit, siang malam pagi petang asyik pikir keje je la.

Btw, pagi tadi masa terjaga dari tidur gara-gara terdengar alarm handphone yang nyaring menjerit-jerit “banguuun…bangun semayang subuuuuuh…banguuuuunnn…banguuunnnn”, aku bangun dengan keadaan hati aku yang berdebar-debar. Macam ada yang tak kena. Tapi aku tak tau kenapa. Btw, alarm tu, aku rekod suara aku sendiri yang menjerit-jerit sebab aku mengalami masalah bangun pagi. Hanya jeritan suara sendiri yang mampu menyedarkan aku dari tidur. (=_=!)

Ok back to the main story.

Last Monday, I went to 1 of my company’s food processing plant. FYI, my company owns quite a number of subsidiaries company. So, because I am a Food Technologist-background-quality-officer, I went there to conduct an audit. One of our main customer will come to audit this plant soon. So before they come, we, internally, shall conduct internal audit first la kan.

And I was assign to do audit for Halal matters.

This is very interesting to me at first.


I went there, I entered the processing line, I went to post-mortem section, I went to slaughtering division, and I have to carefully check on the activities.

Ok la meh nak explain sikit. Before ayam disembelih, ayam-ayam tersebut akan dilemahkan dulu supaya they will not struggle much during slaughtering. Nak kurangkan rasa sakit yang bakal ditanggung oleh ayam-ayam tu jugak la. Lebih kurang macam separa pengsan gitu. Proses separa-pengsankan ayam tu disebut stunning. Dalam bahasa melayu, den pun tak tau sebut apo. Stunning ni menggunakan electric yang akan dikenakan kepada ayam. Electric shock la. Bagi ayam tu pening lalat. Ade certain voltan la mengikut hukum dan undang-undang.

Ok, lepas stunning tu, aku kena carefully observed the chickens. Sama ada ayam tu lemah, or langsung tak lemah, or mati terus. Ha, kalau dah mati, jatuh haram la untuk dimakan. So masa observe, aku kena berdiri sedekat yang mungkin dengan conveyor gantung ayam tu. Sebab, aku kena tengok mata dia. Kelip-kelip ke tak. Kalau kelip, maksudnye ayam tu tak kena stunning. Dari segi hukum halal, tak jadi masalah. Tapi dari segi animal welfare, ayam tu dianggap telah dizalimi la. Sebab die tak separa pengsan pun masa disembelih. Dia sedar sepenuhnya dan merasai sakit yang amat ketika urat halkum dan urat merih dipotong. Ha kau sampai camni sekali aku explain. Ada bakat jadi lecturer tak?

Ok, disebabkan aku kena berdiri sedekat yang mungkin dengan ayam tersebut, tanpa aku sedari, aku telah bermandi taik ayam. Masa ayam tu dok goyang-goyang tu la, taik die terpercik-percik kat aku. Masa tengah buat checking, langsung tak sedar. Lagi pulak, ada baju lain yang disediakan untuk masuk situ. Makanya, baju aku tak tercemar. Tapi, bila aku balik opis dan ingin menyelesaikan report berkenaan audit tersebut, aku sedari bahawa taik ayam telah memenuhi audit sheet aku. Dimana aku mencatat segala yang aku audit di dalam sheet tersebut. Aku dah macam “Euwwww camane nak pegang selak-selak ni? Nak buat report. Penuh taik!”

Motip utama post ni adalah ingin menguar-uarkan bahawa, aku telah bergelumang dengan taik ayam. Tu je. Kbai!


Ok tipu. Belum bai lagi.


this is work. This is what I called as work. Kalau keje tu menuntut untuk bergelumang dengan taik ayam ke, darah ayam ke, makanan basi ke, as long as it is our responsibility, then we have to do it either we like it or not.

This is a very great experience, very great knowledge to gain. Tak payah nak bajet pembersih sangat la geli-geli nak masuk bahagian post mortem penuh darah tu semua. When u work, u have to be tough. Internal and external.

Oh ye. Pada adik-adik yang dah berada di tahun akhir pengajian dan berkira-kira nak keje lepas habis belajar kan. I advice to u, start hunting for job early. Jangan tunggu dah habis final exam, bergolek-golek puas kat rumah, baru nak cari. Ade jugak yang nak tunggu konvo dulu baru nak mula cari. Mak ai, lambat benor. Tak perlu ada official scroll pun masa nak apply. Just confident enough la yang u will pass the final exam. Takyah repeat.hehe. Like myself, I am lucky cause I was having practical training during final semester. So I don’t have to struggle for exam and worry bout my upcoming result. I can send resume all over country mase tengah on going practical tu. Tapi untuk adik-adik yang ada final exam, pun boleh send awal. No problem. Tengah-tengah study week tu, sambil-sambil baca buku tu, cari la peluang and send resume. But remember to put ‘availability’ dalam resume tu. Means, when is exactly can u start working. If u lucky enough, right after u finish your final exam, dah boleh keje tau. Dah dapat duit sebelum sempat duit biasiswa habis dijoli. Tak ke best tu?

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..