Friday, April 6, 2012

bila mak takde, aku yang berkerjaya menguruskan rumah tangga. wallawei!


ini hari mak aku sudah pegi memanjakan diri kat rumah abang aku. manakala aku terpaksa menerima hakikat akan membujang buat sehari ini.


hari ni terbangun lambat. tak sempat nak bersarapan kat rumah sebab mak pun tarak, dengan perut kosong aku memecut motor ke Port Garden dengan niat nak beli nasik lemak sambal kerang sebungkus buat sarapan kat opis. tapi kesedihan hidup membujang aku telah bermula, apabila gerai yang selalunya beroperasi 7 hari seminggu tu, tak bukak pulak ini hari.

sampai kat opis, aku cerita kat Kak Siti yang aku takde makanan nak makan. kak siti yang bersimpati dengan nasib aku, pelawa la aku makan roti gardenia sapu sama tuna dalam tin. boleh tahan jugak aku paw kak siti. separuh dari sebungkus roti tu aku balun. terima kasih kak siti!


habis keje pukul 5.30 petang hujan lebat pulak beserta kilat sabung menyabung. aku tawakal je sarung baju hujan dan meredah kelebatan air hujan yang mencurah-curah tu. sampai kat rumah, baru aku teringat mak takde. perut lapar keriuk keriuk berbunyi. pantas aku menggeledah dapur mencari sebungkus megi perisa kari. masak sama telur, boleh tahan masyuk. teringat pulak zaman-zaman duduk kolej dulu. masak megi dalam kettle. habis sume air yang aku masak lepas tu, berperisa megi. jahanam kettle!

bila dah tersandar kekenyangan, baru aku sedar yang kucing-kucing aku dari aku balik tadi dah bergayut kat kaki aku, minta diberi makan barangkali. tapi tengok jam, HALAMAK! dekat pukul 6.30 pm sudah. terus aku bergegas tukar baju. pastu start enjin kete. pastu gerak pulak ke tempat keje part time.


pukul 10.30 pm sampai rumah lepas keje. masuk je rumah, sume kucing dah melalak. tanpa salin baju, terus bergegas ke dapur tengok makanan kucing. dah tu, baru perasan yang dapur sangat berselerak. pinggan mangkuk hayun sama periuk kuali berselerakan kat sinki. cawan-cawan yang dah berguna pun bersepah atas meja makan. periuk yang aku guna buat masak megi petang tadi pun, dah kering dok atas dapur.

bermulalah tugas-tugas suri rumah yang sibuk menguruskan rumah tangga. bila sume kucing dah kenyang dan tak lagi memanjat-manjat kaki aku, baru senang sikit nak buat keje. basuh semua pinggan periuk kuali kat sinki. kutip semua cawan atas meja. bersihkan dapur.

beres dapur, ke ruang tamu pulak. pastikan pintu semua dah berkunci. kucing-kucing yang kurang disayangi, aku campak ke luar, TIDO KAT LUAR!

masuk pulak dalam bilik, huyyo baju berlonggok tak berlipat. anak kucing aku yang dah senang hati sebab kekenyangan, buat tempat main sorok-sorok lagi ha. aku kutip satu-satu dan masukkan dalam bakul. kamera DSLR yang bersepah atas katil, aku simpan balik dalam beg pastu masukkan dalam laci. meja solek yang penuh dengan kapas muka, aku bersihkan. buang semua kapas muka. lap-lap sikit meja tu. susun elok-elok barang-barang. tengok diri sendiri kat cermin sambil senyum dan terdetik "hallamak! cun jugak aku ni"

tengok lantai. hah apesal beg-beg ni bersepah ni? terus kutip masukkan dalam baldi dengan niat nak basuh esok nye. harap niat tu tercapai.


siap! aku ke bilik air amik wuduk dan solat isyak. anak kucing aku sekali lagi bersimpang siur lalala depan aku ke hulu ke hilir sepanjang aku solat. saje nak test tahap kekhusyukan aku la tuh!

selesai solat, aku bukak ini laptop dan menaip entry ni. dan sekarang menghampiri 12 tengah malam. esok pagi pukul 10 mau pegi keje lagi.

wah aku seorang pengurus rumah tangga yang baguuuuuuuuuuuuuuuuuuus!Bila mak takde jer


selamat malam si kacak dan si cantik. assalamualaikum~

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..