Sunday, December 18, 2011

dah lama aku tak cite pasal ilmiah.....kan?


Assalamualaikum

tengah kemas-kemas rumah. maklumla minggu depan ade kenduri kat rumah ni. kenduri my sista n brada. weh sape yang kenal aku, tau rumah aku, jemput la datang tau!

semalam sibuk-sibuk, malas nak masak. so kitorang satu famili masak sardin je. paling senang tu! goreng je cili paste dengan bawang, pastu masukkan sardin. makan sampai kembung. tengah dok makan tu, aku teringat satu fakta pasal sardin dalam tin ni.

aku tak tau la korang penah dengar or baca ke tak. yang aku baca, orang kata jangan makan sardin dalam tin tu. bahaya untuk kesihatan. sebab ade sejenis chemical yang dah dimasak sekali dengan ikan tu, tujuan untuk lembutkan tulang ikan tu. itu sebab, tulang ikan sardin tu lembut dan kita boleh telan tanpa perlu kunyah pun. eh yeke?

macam nak tergelak pun ade aku rase. kalau orang tu claim, chemical tu dicampur sebab nak bagi extra sedap ke, nak bagi tahan lama ke, well it's sound logic to me. tapi sebab nak lembutkan tulang?? apa faedahnye lembutkan tulang ikan tu? kalau tak lembut, orang taknak beli ke sardin kau?


aku pernah buat R&D sardin. macam sardin dalam tin tu. tapi kali ni aku buat sardin dalam pouch. ni mase aku keje dulu tu. tapi sos tu sama je la dengan yang dalam tin walaupun aku gune pounch. so kitorang namakan produk tu, sardin in tomato sauce.

dari proses siang ikan, sampai la sensory test makan-makan after produk siap, semua aku involved. and i even looked carefully each one of the ingredient used. definitely, NO CHEMICAL AT ALL. except for sodium chloride. well it's a salt kaaaaan.

and after cooking, packing and so on, sampai mase untuk buat sensory test. bukak pack and makan! tulang ikan sardin tu lembut jugak. but without any chemical pooooon.


kadang-kadang aku baca fakta makanan-makanan ni, nak tergelak pun ade sebab bukan fakta pun, auta je lebey. tapi malas nak komen sebab aku pun ilmu kurang di dada. kang ada yang ajak berdebat, mau anak mata aku sebelah kat atas sebelah kat bawah.

kadang-kadang, all those statement dikeluarkan sebab nak sabotaj. even the halal and haram issue, kebersihan and so on. penah tengok video ayam KFC tapak kaki? when one of the food handler kat restoran KFC tu, sapu ayam tu kat tapak kasut die before die gaul dengan tepung and goreng. then.... customer pun makan!!!! sampai menjilat jari katenye.

kalau ikut logik, korang rase tak ke bodoh KFC sengaja suruh pekerja die buat macam tu, pastu rakam, pastu sebar kat youtube? confirm la sabotaj deeeeer~

if u ever heard bout Ayam Dindings case previous years ago, pasal ayam die tak halal. i heard a rumors from one of important person involved, Ayam Dinding was sabotaj! maybe by internal person, or by competitors. who knows? yes memang ayam yang dikeluarkan didapati tak disembelih dengan betul, tapi tak ke bodoh company tu sengaja nak HARAMKAN ayam die setelah bersusah payah die dapatkan sijil halal? sebab case tu, Ayam Dinding dropped! tapi sekarang dah quite stabil la.


teknologi bukan menjadikan manusia lebih bertamadun, tapi lebih berbahaya dow! just be careful with whateva u heard, u read, u saw. sometimes, they aren't true at all!



Salam

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..