Saturday, December 31, 2011

cerita akhir tahun 2011


Assalamualaikum wbt

akhirnye cuti yang aku tunggu-tunggu ni sampai jugak. Alhamdulillah masa untuk merehatkan minda dan badan since aku tak cuti lansung for this 2 weeks sebab kenduri last weekend kan.

kakak aku dah balik dari langkawi and she bought me crystal glass set! muahahaha.


Yesterday my office held an event for cristmast, new year and birthday celebration. they were awesome guys!! makanan memang wallawei banyak la. lupe segala diet-die ni ha. buffet pulak kan. memang melahap sepuas hati. antara menu yang aku ingat Western fried rice, Chicken spaghetti, Grilled fish, Green mussel, Fried jumbo Nutriplus frankfurter, Mixed fried vege, Roasted lamb, Honey chicken, Turkey ham with vege, blueberry and fruit tarts, cream puff, fruit punch, fresh mushroom soup, english bread, fries, drinks and fruits. Semua ni aku makan tau except for nasi goreng tu! muat wei perut aku ni ha. pulak boleh rase tak kenyang-kenyang, pastu minta polistrin tapau bebanyak lagi.


the celebration was from 12.00 pm until around 2 pm. tau tak, lepas je event, tetibe bos soh aku pegi Putrajaya amek sijil dari jabatan pertanian sane. dalam pukul 3.30 baru la aku nak gerak sebab solat and prepare surat semua. bile dah nak pegi tu, baru aku tau opis kat putrajaya tu tutup pukul 4.30. what???????? gilo ar! aku dah la tak penah pegi, kang sesat mesat, mano sempat an?

tapi dah takde pilihan, aku gi je lah. drive dengan speed maximum yang boleh, sampai ke putajaya cari presint 4. Alhamdulillah follow signboard tu tak sesat la kan straight je sampai sane. tapi yang tak bestnye, sepanjang perjalanan tu, hujan lebat kaw-kaw punyer. dengan side mirror kabur, cermin belakang blur. adoiyai! cuak kot. and i was all alone!

sampai je kat bangunan kementerian tu, aku cari parking. masa tu dah almost 4.30 pm pon. tetibe kena park jejauh plak dari bangunan. dengan hujannye wei. payung pulak takde dalam kete. meredah la aku. BERLARI! WITH THE HEELS! oh my~

masuk je dalam bangunan tu, aku terus naik tingkat 7. confident ni beb sebab aku nampak die kata jabatan bla bla bla tingkat 7. sekali aku pegi masuk tanye kat kaunter tu pasal sijil company aku, orang tu kata "tu bahagian veterinar. ni perikanan cik."

"HAH?????? bahagian veterinar katne plak?"

"bangunan sebelah"

peehh..berdebor kot. dah lebih dari pukul 4.30 pm pon. kena berlari ke bangunan sebelah, again kena redah hujan.

sampai sebelah basah kuyup, receptionist soh tinggalkan ic/lesen untuk dapat pas. cari-cari, baru aku teringat wallet aku tertinggal dalam kete. aku terus hulur kunci kete je la. pastu lif nak naik tingkat atas tu, kat bangunan sebelah pulak! aduuuh! tak paham aku structure bangunan ni. ni kalau orang nak beranak mencari opis, sempat terberanak dulu dow.

aku tak tau nape aku straight naik tingkat 5. sampai sane, tanye punyer tanye, rupenye aku salah lagi. aku patut pegi tingkat 2.

turun pulaaaak.

sampai tingkat 2, aku nak masuk pintu tu tak boleh! kunci! kena pakai excess card! aku pun bengong jugak. boleh aku dok menyumpah seranah depan pintu tu "kejadahnye excess card. aku bukan staff. mane nak ade excess card./ camne nak masuk ni. bengong la. bengong bengong bengong!"

tetibe ade sorang staff ni usha aku pelik je bile tengok aku dok tarik-tarik pintu tu. pastu aku pun tanye lah
"saya nak masuk la. nak amek sijil blablabla"

"masuk je lah"
slambe je orang tu jawab

lagi la aku pelik kan.

"saya takde excess card"

"tu yang kat tangan tu"

sambil tengok card yang aku pegang kat tangan
"ni pass pelawat"

"yelah! excess card untuk pelawat la tu"


ARRGGHHH!!! stress aku! kenapa aku boleh tak tau tu excess card??????? rase nak lempang diri sendiri.


dengan tersipu-sipu malu, aku pun gune card tu untuk masuk lepas tu jumpe orang yang berkenaan dan amek sijil dengan jayanya. nasib baik lah jugak orang tu tak balik lagi walaupun mase tu almost 5 pm.


masa perjalanan balik pulak, baru aku perasaan minyak dah nak abes. dah kat E pon. cari la stesen minyak. bile nak isi minyak, baru perasaan duit dalam wallet tinggal RM 7 saje! malu ni beb malu ni nak isi minyak kete RM 7. ATM lak takde kat situ. tapi malu tak malu, aku tebalkan jugak muka gi kat kaunter, hulur RM 7 dan cakap "pam nombor 11 ye dik" pastu senyum tunjuk sume gigi.

lega lah sikit kan dapat isi minyak jugak. tapi after tol shah alam, jem melanda dengan maha dasyat menyebabkan minyak berhara RM 7 tu tak mampu bertahan. sekali lagi aku menghadapi saat-saat cemas bile minyak kembali E, aku pulak stuck dalam jem tu, dengan wallet yang juge dah E, dan kredit enpon yang hanya berbaki RM 0.01. kalau jadi pape, memang aku kena bergantung pada tulang 4 kerat aku ni je lah nampaknye.

cemas beb cemas.

alhamdulillah minyak yang berbaki E tu sempat jugak sampai kat opis, pastu balik rumah dan park dengan selamat. Phew~

moral of the story: ntah aku pun taktau ade ke moral nye cite ni tapi yang aku tau, TAWAKAL JE LA DAN TERIMA APE JE UJIAN DENGAN REDHA. TAKE POSITIVE EVeRY SINGLE THING OK!

tu memory 30122011 aku tuh. terbaik dari port klang. salam tahun baru kawan-kawan~

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..