Friday, July 12, 2013

Day-3 Ramadhan Alhamdulillah~

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah dah masuk malam ke-4 terawih. So far so good. Terlalu banyak keje kot sampai tak sedar masa. Tau-tau je dah pukul 5 petang, dah boleh balik dari keje untuk buke pose ngeee =D

Ramadhan bulan yang aku sangaaaaat suka. Sebab hikmah dalam bulan ni MasyaAllah tak terjangka dan tak terhingga! Dah 2 kali Ramadhan, aku rasa hikmahnya. Terima kasih Allah =)

Ramadhan tahun 2011, masa tuh aku keje kat Taiping. Sengsorang membujang kat sane, buke pose pandang dinding. Masa tuhh, aku dapat berita yang aku terminated from the company yang aku keje tuh. Sadis weh! tak sempat nak confirm pun lagi. Masih under probation. Taknak confirmkan aku, terminate aku pulak! pastu cakap aku tak perform. Ntah hape-hape. Nasib baik bulan pose, tahap kesabaran aku agak luar biase, so aku ignore je dan cuba untuk terima and move on.

Tapi, tiap-tiap malam la aku menangis sensorang mengenang nasib. Dah la first job. First experience. Merantau lagi. Kena aniaya pulak. Susah hati aku mase tuh, Allah je yang tau. Sedih lagi dok mengenangkan mak. Kalau mak tau aku kena terminate, ape perasaan die? Tak sanggup weh.

Tapi syukur alhamdulillah sangat-sangat, besar hikmahnye. Hari raya yang ke-5, aku dapat panggilan interview kat opis yang dekaaaat je dengan rumah, and a week after that, aku dapat offer! Dah tak payah merantau. Dok berkepit dengan mak. Better salary. Better company and better place.

Hikmah dari Allah =)

Raya tahun lepas, saaaaangat best! Masjid sebelah rumah aku baru je launch, dan tahun 2012 tu terawih pertama la kat masjid nih. Masjid ni sebelah pagor rumah aje. Nice kan?

Balik keje, terus siap-siap untuk pegi masjid. Berbuka terus kat masjid ramai-ramai, pastu solat Maghrib berjemaah, Isyak dan terawih terus. Balik terawih terus tidor. Sepanjang bulan pose tahun lepas aku habiskan waktu aku macam tu je. dan aku rasa sangat sangat tenang. Hati dan jiwa aku yang tengah kacau before tu, sangat tenang sepanjang Ramadhan. Lepas raya, aku dapat 1 berita yang jadi penyelesaian kepada masalah jiwa aku sebelum ni dan buat aku jadi the new Atiqah.

Alhamdulillah after that, aku lebih matang, tenang dan bahagia.



Ya Allah, Kau Maha Pengasih. Kau Maha Penyayang. Aku banyak dosa. Aku banyak khilaf. Aku selalu lupa Kau, tapi Kau tak pernah lupa aku. Kau tetap sayang aku dan bantu aku. Kau atur semua yang terbaik buat aku. Tapi aku tetap masih lupa padaMu.

Ya Allah, aku bersyukur sangat dengan apa yang dah Kau aturkan untuk aku. Tak terjangka dek akal sebegini besar hikmah atas segala ujian yang Kau beri. Ya Allah, jadikan aku hambaMu yang sabar. Supaya aku redha dengan segala ujianMu. Agar rahmat dan hikmahMu sentiasa ada untuk aku.

No comments:

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..