Saturday, January 11, 2014

Marriage? Here my thoughts

Assalamualaikum

Tahun 2014 ni tahun yang serius bagi aku sebab umur aku bakal mencecah 26 tahun pada 16 Mei nanti. Soalan yang tak dapat lari dari orang sekeliling is "bila nak kawen?"

Secara jujur, aku tak stress langsung dengan isu kawen ni. Sungguh! Yes, i am turning 26 and i am still single, so what?


Mazhab mana yang cakap umur 26 dah kena stress pasal kawen? Kena kawen? Kena ade anak?

Dah tertulis pun dalam Al-Quran, jodoh dan ajal maut tu kan ketentuan Allah. Sape kita nak mempersoalkan ketentuan Allah?

Bila orang tanya kat aku "bila nak kawen?", aku terasa cam orang tanya kat aku "bila nak mati?". Soalan yang aku takde jawapan. What do you expect me to answer?\

Kalau pun aku ada calon yang berkenan di hati, i won't simply answer "tahun depan saya kawen". Because i really don't know what future brings. How can i tell?

Aku ada impian. Ada benda yang aku nak capai. Marriage is not the priority. Yes, it's in the list but not the priority. I don't blame you when you put marriage as your priority instead of career and parents for example. So please, respect me when i either not putting marriage as my priority.

I am only turning 26 man. Come on!

My 2 most wanted things now are to build a house kat kampung as per my mother wish, and perform umrah. I am crazy about collecting money for that. So please don't ask me about marriage. Marriage today is about how grand you want your majlis be. And frankly speaking, i have NO MONEY for that, yet.

Tanah untuk rumah dah ada alhamdulillah. Aku pun dah setelkan tapak rumah. Dah clear up the semak samun and pokok kelapa sawit thing and siap dah tambun tanah merah. And for the house, i am still struggling for it.


Orang lain gedik gedik nak kawen right after habis belajar, go on. I am happy for you guys. Tu jodoh diorang. Tapi aku gedik gedik nak kumpul duit beli kereta, buat rumah and pegi umrah, janganlah ada yang distract aku dengan soal kawen pulak.

2014 tahun untuk aku build up diri sendiri. Bagi aku ruang. Kawen is not the only thing you should do in this world. Cool guys =)

Assalamualaikum!

1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum.

ada emel tak. ada samting nak tanya.
zakiah - fzs2020@gmail.com

UiTM di hatiku..

UiTM di hatiku..